Met 8 uitrukken nog van deze tijd?

Auteur Topic: Met 8 uitrukken nog van deze tijd?  (gelezen 18928 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

mathijs1982

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #30 Gepost op: 10 november 2012, 22:21:39
Wat is een pm eigenlijk als ik vragen mag

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #31 Gepost op: 10 november 2012, 22:49:07
Wat is een pm eigenlijk als ik vragen mag

Dit is een personeel materiaalwagen. Hierin kunnen materialen en personen vervoert worden voor incidenten. Vaak is hier ook een MSA (motorspuit aanhanger) aangekoppeld.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

EHV-ertje

• Forum gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 11 november 2012, 01:53:19
Heel even tussendoor: ik ben een leek en weet geen donder van de brandweer... Of ik er nu 6of 8 zie, bij mij maak je jezelf echt niet belachelijk hoor 998765... Als je daarintegen een TAS met 2 man bezet, ga ik wel raar kijken, maar nogmaals: ik weet er niks van 98uiye...

mathijs1982

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #33 Gepost op: 11 november 2012, 08:57:08
Dit is een personeel materiaalwagen. Hierin kunnen materialen en personen vervoert worden voor incidenten. Vaak is hier ook een MSA (motorspuit aanhanger) aangekoppeld.

Hartstikke bedankt voor je antwoord.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 11 november 2012, 09:03:26
Ik vind de nieuwe vrijstaatjes genaamd veiligheidsregio veel gevaarlijker als wat jij ongepast vind, door als eerste uitruk een SIV 2, SIV 4, TS 2 en TS 4 welke te pas en te onpas als eerste en enige uitruk toe te passen, zonder dat er adequate leerstof en opleiding voor is en de eigen veiligheid niet te waarborgen is bij een fatsoenlijke woningbrand met slachtoffers.
Dat is vele vele malen gevaarlijker, en problematischer als een korps wat met 8 i.p.v. 6 mensen op een TS uitrukt want zij moeten een binnenaanval doen zonder dat de eigenveiligheid gewaarborgd is.
Maar ik denk dat als we op basis van een variabele voertuig bezetting gaan uitrukken er niet alleen naar kleinere bezetting moeten kijken maar ook naar ruimere bezetting, waarom gebeurd dat niet ?
Want 30 jaar geleden was de standaard 9 personen op een TS HD/LD
20 jaar geleden 8 mensen, sinds 15 is 6 personen standaard, nu wil men naar 4 personen als standaard wat is het over 10 jaar 2 of 1 persoon standaard ?
Hoe lang mogen managers met €€ tekens in de ogen nog de veiligheid van brandweer Nederland verkwanselen ?
Brandweer Nederland is niet kostbaar geworden door die PM, welke al 50 jaar meerijd op elke uitruk, maar door de extreem gegroeide sterrenhemel bevolkt door managers met een uitermate goed salaris.
Want brandweer Nederland heeft niet door dat de standaard inzet in Nederland, al jaren, de kleinste is in de wereld, aangezien in andere landen er met minimaal 2x4 mensen of 1x8mensen word uitgerukt met vaak een aparte inzetleider met chauffeur dus minimaal 10 mensen maar meestal meer, alleen is de brandweerzorg daar veel minder duur.
Interessante opmerkingen, waar ik me ook wel bij kan vinden. Bij variabele voertuigbezettingen denken we automatisch aan een TS2 of TS4, we halen dus 2 man van de standaard bezetting van een TS.
Als we toch variabel denken zou het om gekeerde ook mogelijk moeten zijn?

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #35 Gepost op: 11 november 2012, 09:25:46
Interessante opmerkingen, waar ik me ook wel bij kan vinden. Bij variabele voertuigbezettingen denken we automatisch aan een TS2 of TS4, we halen dus 2 man van de standaard bezetting van een TS.
Als we toch variabel denken zou het om gekeerde ook mogelijk moeten zijn?

Dat is inderdaad mooi gedacht, maar dan denk je vanuit een goede dienstverlening aan de burger en efficiente inzet van mens en materieel. Volgens mij  dat voor de huisige managers niet relevant, aangezien er dan minder tot niet bezuinigd wordt. Want volgens mij is dat helaas de onderliggende doelstelling... >:(
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

JelZo

• Senior gebruiker
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #36 Gepost op: 11 november 2012, 09:42:24
Dat is inderdaad mooi gedacht, maar dan denk je vanuit een goede dienstverlening aan de burger en efficiente inzet van mens en materieel. Volgens mij  dat voor de huisige managers niet relevant, aangezien er dan minder tot niet bezuinigd wordt. Want volgens mij is dat helaas de onderliggende doelstelling... >:(

En wat is dan efficiënt? Laat je twee man 'boventallig' opstappen die toch al op is gekomen?

Ik ben van mening dat het absoluut geen kwaad kan, maar die extra mensen moeten zich niet met de primaire inzet bezighouden. Ondersteunende taken als tillen, verplaatsen, klaarleggen, inpakken, waterwinning afleggen, weg afzetten en dergelijke zijn ze prima voor geschikt.

Laat je ze niet opstappen en er is moeite met waterwinning, dan zal de bevelvoerder moeten opschalen: middelincident. Dan komt er een officier van dienst brandweer en extra autospuit (6 man). Afhankelijk van de afspraken en het gebied komen ook nog: de commandant, de burgemeester, een hoogwerker en een extra politievoertuig.

Is dat dan wat je efficiënt noemt?

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 11 november 2012, 10:01:56
Laat wegen afzetten alsjeblieft aan een zodanig herkenbare verkeersregelaar of politie agent over. Paar pionnetjes neerzetten kan altijd natuurlijk, maar ik zie nog te vaak een brandweerman halfbakken stoptekens geven terwijl er verderop 2 agenten met hun handjes in de zij staan te aanschouwen.

Voordeel van mijn korps is ons consignatie rooster en ploegenrooster. Alpha, bravo, charlie en delta.Geconsigneerd zitten dan 6 man van welke dus ook verwacht wordt dat ze opkomen. Je bent vrij in de keuze om toch nog op te komen als je niet geconsigneerd bent maar in beginsel zullen de geconsigneerden instappen en de overigen sluiten de kazerne weer af.

@Jelzo . Je kan ook om een TS vragen voor de waterwinning en het hele rattenplan van de HW, burrie, extra politie laten zitten. En als ik dan problemen heb, heb ik liever een extra ts mee verlegen, dan om verlegen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 11 november 2012, 10:13:23
Laat wegen afzetten alsjeblieft aan een zodanig herkenbare verkeersregelaar of politie agent over. Paar pionnetjes neerzetten kan altijd natuurlijk, maar ik zie nog te vaak een brandweerman halfbakken stoptekens geven terwijl er verderop 2 agenten met hun handjes in de zij staan te aanschouwen.

@Jelzo . Je kan ook om een TS vragen voor de waterwinning en het hele rattenplan van de HW, burrie, extra politie laten zitten. En als ik dan problemen heb, heb ik liever een extra ts mee verlegen, dan om verlegen.

Dat klopt, als bevelvoerder leer je 'aapjes van je schouder te tikken' ( zoveel mogelijk neerleggen waar de dingen thuishoren tijdens het incident ) dat bespaart je mensen die je ( even ) 'kwijt' bent  O0

Zover ik weet staat brandweer Nederland nog steeds met 6 man met de TS op straat, wat we wel steeds meer zien is dat steeds meer korpsen het wiel opnieuw willen gaan uitvinden met de TS4 en zelfs een TS2, deze proeven zijn op voorhand altijd al geslaagd voordat men er aan begint  ;D.  Maar laten we reëel zijn, als men beweert dat de meeste klussen met 4 man te doen zijn, wat doen sommige hier dan met 9 mensen bij de melding  ::)  Ik begrijp niet dat sommige de boter niet van hun voorhoofd willen halen, je moet het niet eens willen om als knakworstjes in een blik in een TS te zitten  98uiye
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 11 november 2012, 10:21:40
Maar laten we reëel zijn, als men beweert dat de meeste klussen met 4 man te doen zijn, wat doen sommige hier dan met 9 mensen bij de melding  ::)  Ik begrijp niet dat sommige de boter niet van hun voorhoofd willen halen, je moet het niet eens willen om als knakworstjes in een blik in een TS te zitten  98uiye
De gene die beweren dat men ook met 4 op de TS uitgerukt kan worden hebben veelal zelf nog geen enkele brand geblust, laat staan een slang uitgerold. Een enkele uitzondering daargelaten.
Maar we hebben het over de variabele voertuigbezetting wel over het maar weghalen van 2 poppetjes van de TS.
Maar variabel houdt niet automatisch  min 2 figuren op een TS in, wellicht zou variabel ook  met 2 meer moeten kunnen betekenen. ;)