Met 8 uitrukken nog van deze tijd?

Auteur Topic: Met 8 uitrukken nog van deze tijd?  (gelezen 18932 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #40 Gepost op: 11 november 2012, 10:24:30
Absoluut waar  O0
Daarbij heb ik maar 6X ademlucht op mijn TS. Zo'n PM is natuurlijk prachtig, maar deze stond in mijn uitrukvoorstel en gaat dus niet rijden met OGS.

De gene die beweren dat men ook met 4 op de TS uitgerukt kan worden hebben veelal zelf nog geen enkele brand geblust, laat staan een slang uitgerold. Een enkele uitzondering daargelaten.
Maar we hebben het over de variabele voertuigbezetting wel over het maar weghalen van 2 poppetjes van de TS.
Maar variabel houdt niet automatisch  min 2 figuren op een TS in, wellicht zou variabel ook  met 2 meer moeten kunnen betekenen. ;)
Als je variabel met een +marge wilt zijn moet het voertuig daarop ingericht worden qua materiaal. Een ts2 en ts4 zijn kleiner dan een standaard TS. Brandweermensen zijn vol van protocollen. Onze nieuwste aspiranten weten alles wel uit te leggen hoe het volgens de huidige boekjes moet, maar "gewoon"met zes man achter instappen wordt ze , zo neem ik aan, toch niet geleerd?
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 11 november 2012, 10:33:07
Absoluut waar  O0
Daarbij heb ik maar 6X ademlucht op mijn TS. Zo'n PM is natuurlijk prachtig, maar deze stond in mijn uitrukvoorstel en gaat dus niet rijden met OGS.
Als je variabel met een +marge wilt zijn moet het voertuig daarop ingericht worden qua materiaal. Een ts2 en ts4 zijn kleiner dan een standaard TS. Brandweermensen zijn vol van protocollen. Onze nieuwste aspiranten weten alles wel uit te leggen hoe het volgens de huidige boekjes moet, maar "gewoon"met zes man achter instappen wordt ze , zo neem ik aan, toch niet geleerd?
Laat ik stellen dat ik voor ben om met gewoon 6 uit te rukken, voor men denkt dat ik nu ook om ben om met 8 uit te rukken. ;D
Maar ik probeer ook dat variabele om te draaien in de plus, vandaar ook mijn opmerking. O0


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #42 Gepost op: 11 november 2012, 10:34:05
Absoluut waar  O0
Daarbij heb ik maar 6X ademlucht op mijn TS. Zo'n PM is natuurlijk prachtig, maar deze stond in mijn uitrukvoorstel en gaat dus niet rijden met OGS.
Als je variabel met een +marge wilt zijn moet het voertuig daarop ingericht worden qua materiaal. Een ts2 en ts4 zijn kleiner dan een standaard TS. Brandweermensen zijn vol van protocollen. Onze nieuwste aspiranten weten alles wel uit te leggen hoe het volgens de huidige boekjes moet, maar "gewoon"met zes man achter instappen wordt ze , zo neem ik aan, toch niet geleerd?
Het komt gewoon voort uit een tunnelvisie: "wij deden dat 20 jaar geleden zo, toen ik er bij kwam deden we dat al zo, en waarom doen we dat nu toch niet meer ?  De ongevallen uit het verleden waren toch niet bij ons ?  de rapporten die geschreven zijn geleden ook niet op ons korps".  Men zegt wel eens:  brandweermensen een gewoonte afleren is een moeilijke klus, ik deel die mening ook, men weet wel hoe het moet, maar doen vervolgens hun eigen ding.  :'(
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #43 Gepost op: 11 november 2012, 10:40:36
Voordeel van mijn korps is ons consignatie rooster en ploegenrooster. Alpha, bravo, charlie en delta.Geconsigneerd zitten dan 6 man van welke dus ook verwacht wordt dat ze opkomen. Je bent vrij in de keuze om toch nog op te komen als je niet geconsigneerd bent maar in beginsel zullen de geconsigneerden instappen en de overigen sluiten de kazerne weer af.

En dat kost dan weer veel meer geld dan een vrij instroom profiel.



@Jelzo . Je kan ook om een TS vragen voor de waterwinning en het hele rattenplan van de HW, burrie, extra politie laten zitten. En als ik dan problemen heb, heb ik liever een extra ts mee verlegen, dan om verlegen.

Het alarmeren van basiseenheden is in veel regio's aan strikte(re) regels gebonden. Twee ingezette tankautospuiten is het scenario middel incident en in veel regio's mag een centralist daar alleen in uitzonderlijke gevallen aan tornen. Als een bevelvoerder om een extra tankautospuit vraagt komt de rest er 'automatisch' bij.



Mijns inziens heeft het uitrukken met twee man boventallig, waarbij het normale systeem verder wel wordt aangehouden, de onderstaande voor- en nadelen hebben.

Voordelen:
- Je kan meer doen, de extra manschappen kunnen bij allerlei hand- en spandiensten helpen
- Je inzet is sneller, omdat de extra manschappen handelingen kunnen voorbereiden (materiaal klaar leggen, waterwinning)
- Je hoeft minder snel een extra tankautospuit (en andere eenheden vanwege opschaling) op te roepen (dat bespaard dus weer tijd en geld)

Nadelen:
- Het kost ~20 euro in uitrukvergoeding
- De extra mensen kunnen in de weg lopen


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #44 Gepost op: 11 november 2012, 10:49:28
En dat kost dan weer veel meer geld dan een vrij instroom profiel.


kost iets meer, maar zo heb je zekerheid dat je uitruk is gewaarborgd, met vrije instroom is het maar afwachten of je weg kan :P

Het alarmeren van basiseenheden is in veel regio's aan strikte(re) regels gebonden. Twee ingezette tankautospuiten is het scenario middel incident en in veel regio's mag een centralist daar alleen in uitzonderlijke gevallen aan tornen. Als een bevelvoerder om een extra tankautospuit vraagt komt de rest er 'automatisch' bij.


zover ik weet is het zo dat wanneer je er spreciaal bij zegt dat het voor waterwinning is er geen ovd bij komt ( ze zullen hem wel in kennis stellen )

Mijns inziens heeft het uitrukken met twee man boventallig, waarbij het normale systeem verder wel wordt aangehouden, de onderstaande voor- en nadelen hebben.

Voordelen:
- Je kan meer doen, de extra manschappen kunnen bij allerlei hand- en spandiensten helpen
- Je inzet is sneller, omdat de extra manschappen handelingen kunnen voorbereiden (materiaal klaar leggen, waterwinning)
- Je hoeft minder snel een extra tankautospuit (en andere eenheden vanwege opschaling) op te roepen (dat bespaard dus weer tijd en geld)

Nadelen:
- Het kost ~20 euro in uitrukvergoeding
- De extra mensen kunnen in de weg lopen

maak je dit rijtje wel wat verder af ?  :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #45 Gepost op: 11 november 2012, 10:50:43
maak je het nadeelrijtje wel een beetje af.... ;D ;D

Vul vooral aan, misschien kunnen mijn inzichten wel verbreed worden.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #46 Gepost op: 11 november 2012, 11:01:29
Laat wegen afzetten alsjeblieft aan een zodanig herkenbare verkeersregelaar of politie agent over. Paar pionnetjes neerzetten kan altijd natuurlijk, maar ik zie nog te vaak een brandweerman halfbakken stoptekens geven terwijl er verderop 2 agenten met hun handjes in de zij staan te aanschouwen.

Voordeel van mijn korps is ons consignatie rooster en ploegenrooster. Alpha, bravo, charlie en delta.Geconsigneerd zitten dan 6 man van welke dus ook verwacht wordt dat ze opkomen. Je bent vrij in de keuze om toch nog op te komen als je niet geconsigneerd bent maar in beginsel zullen de geconsigneerden instappen en de overigen sluiten de kazerne weer af.

@Jelzo . Je kan ook om een TS vragen voor de waterwinning en het hele rattenplan van de HW, burrie, extra politie laten zitten. En als ik dan problemen heb, heb ik liever een extra ts mee verlegen, dan om verlegen.

In principe ben ik het met je eens laat wegen afzetten en het verkeer regelen door daarvoor aangewezen mensen, maar dan moeten ze wel terplaatse zijn.
Er zijn in dit land steeds meer plaatsen waar het 15 of veel meer minuten duurt voor dat politie o.i.d. bij een incident terplaatse is.
Tot die tijd zal er toch wat geregeld moeten worden.
Als je niets regelt en gewoon de hele weg ruim afzet i.v.m. de eigen veiligheid zul je altijd zien dat de een of andere hufter toch doorkomt en dan volgen er als snel meer, iets met schaap en dam.
En als je aanwijzingen geeft zorg je doordat je doorstroming creeërt, de plaats van het incident vlot bereikbaar blijft voor eventuele hulptroepen.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #47 Gepost op: 11 november 2012, 11:54:41
Als we dan met maximaal 6 moeten gaan, dan stel ik voor dat ze me ook niet oproepen als ze me misschien nodig hebben! Dat spaart dan een ritje kazerne. Gelukkig doen we hier niet zo krampachtig.
Van twee man extra onder leiding van een bevelvoerder of pompbediener is hier nog nooit iemand slechter geworden. Het is wachten totdat het met een SIV4, SIV2, TS4, TS2 of een motortje wel slechter afloopt. Gelukkig zijn deze varianten (tot nu toe) hier niet aan de orde.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #48 Gepost op: 11 november 2012, 13:33:27


Als je extra mensen mee neemt in je brandweerwagen omdat de politie er "toch niet" op tijd zal zijn, dan ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hoeveel kilo je koffer woog toen je op zomervakantie ging, want als je dingen mee neemt die je misschien nog wel eens nodig zou kunnen hebben, kom je vast boven het toegestane maximum uit...

(Dit geld dus voor zowel mensen als spullen.)  Als je nou gewoon bedenkt, ik ga op reis en neem mijn eigen koffer mee, zonder overbagage. Mocht ik meer nodig hebben, dan kan ik er onderweg, (luchthaven of op pad naar incident locatie), om vragen.
Mocht ik dan ter plaatse inderdaad omhoog zitten dat ik mijn dingen niet kan doen zoals ik ze graag wil, dan kan je altijd achteraf je verhaal doen, en aangeven wat er ontbreekt.  (Denk aan dat de politie "te laat komt, kan je daar iets aan veranderen? Nee, lastig, maar als je 5 keer meld dat ze er niet op tijd zijn, zullen ze misschien de volgende keer er alles aan doen om wel op tijd te zijn. Door het zelf over te nemen, komt het signaal niet over bij de hogere leiding...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #49 Gepost op: 11 november 2012, 13:43:47
Dat klopt, als bevelvoerder leer je 'aapjes van je schouder te tikken' ( zoveel mogelijk neerleggen waar de dingen thuishoren tijdens het incident ) dat bespaart je mensen die je ( even ) 'kwijt' bent  O0

Zover ik weet staat brandweer Nederland nog steeds met 6 man met de TS op straat, wat we wel steeds meer zien is dat steeds meer korpsen het wiel opnieuw willen gaan uitvinden met de TS4 en zelfs een TS2, deze proeven zijn op voorhand altijd al geslaagd voordat men er aan begint  ;D.  Maar laten we reëel zijn, als men beweert dat de meeste klussen met 4 man te doen zijn, wat doen sommige hier dan met 9 mensen bij de melding  ::)  Ik begrijp niet dat sommige de boter niet van hun voorhoofd willen halen, je moet het niet eens willen om als knakworstjes in een blik in een TS te zitten  98uiye

Als je als bevelvoerder de aapjes op de schouder wilt tikken moet je die aapjes wel op de schouder kunnen tikken.
Als die aapjes er niet zijn zul je zelf aapjes uit de mouw moeten schudden.
Als die aapjes van de TS 6 af moeten komen betekent dat concreet dat je bijvoorbeeld geen veilige binnenaanval kunt doen.
Dit betekent dus dat je op de aapjes moet wachten in de vorm van politie welke in grote delen van Nederland op een aanrijdtijd zit van 15 minuten tot veel meer.
Het belangrijkste is dat als je aankomt je met 6 mensen op de inzet kunt concentreren en niet ook nog eens op de randzaken zoals eigen veiligheid daar kun je die eerste 15 tot veel meer minuten die 2 personen mee belasten of als je een lange waterwinning nodig hebt kunnen zij daar meehelpen.
Want de 2e Ts moet misschien wel 15 km aanrijden dus dat duurt wel 15 tot 20 minuten voordat deze er is, in zo'n situatie kan het uit het oogpunt van de eigen veiligheid, die 2 extra mensen wel eens het verschil zijn tussen een verantwoorde eerst inzet of een eigenlijk onverantwoorde onveilige inzet maar dit is zeer lokaal en niet in standaard beleid te vatten.

PS: Knakworstjes in een blik valt op de meeste TSsen best mee als ze een manchappen cabine met 6 zitplaatsen bezitten.
Vaak zit je in een echte TS6 veel meer als sardines in een blik omdat je daar met 4 mensen op een rij zit en en bij een 6 persoons manschappencabine heb je 2 x 3 mensen op een rij.