Met 8 uitrukken nog van deze tijd?

Auteur Topic: Met 8 uitrukken nog van deze tijd?  (gelezen 18906 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #50 Gepost op: 11 november 2012, 13:49:56

Als je extra mensen mee neemt in je brandweerwagen omdat de politie er "toch niet" op tijd zal zijn, dan ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hoeveel kilo je koffer woog toen je op zomervakantie ging, want als je dingen mee neemt die je misschien nog wel eens nodig zou kunnen hebben, kom je vast boven het toegestane maximum uit...

(Dit geld dus voor zowel mensen als spullen.)  Als je nou gewoon bedenkt, ik ga op reis en neem mijn eigen koffer mee, zonder overbagage. Mocht ik meer nodig hebben, dan kan ik er onderweg, (luchthaven of op pad naar incident locatie), om vragen.
Mocht ik dan ter plaatse inderdaad omhoog zitten dat ik mijn dingen niet kan doen zoals ik ze graag wil, dan kan je altijd achteraf je verhaal doen, en aangeven wat er ontbreekt.  (Denk aan dat de politie "te laat komt, kan je daar iets aan veranderen? Nee, lastig, maar als je 5 keer meld dat ze er niet op tijd zijn, zullen ze misschien de volgende keer er alles aan doen om wel op tijd te zijn. Door het zelf over te nemen, komt het signaal niet over bij de hogere leiding...

Dat signaal word keer op keer op keer op keer afgegeven want de politiemensen proberen altijd op tijd te zijn maar als ze met 1 noodhulpauto een gebied van 50 x 50 km moeten bestrijken lukt het soms wel, maar 9 van de 10 keer niet.
Dus daarom mogen bepaalde korpsen na overleg over dit probleem van de korpsleiding met 8 mensen op de eerste TS uit rukken assistentie is wel standaard met 6 personen.

Waarom liggen er dan zoveel spullen op een TS die je misschien ooit wel nodig kunt hebben maar die je in de praktijk nooit nodig hebt.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #51 Gepost op: 11 november 2012, 14:22:04
Dus het gebrek aan politiemensen wordt opgevangen door een paar extra inzetbare brandweermensen, die een heel andere taak omschrijving hebben.
Ik vind het wel een lastige discussie, misschien moet Brandweer Nederland naast de taak gewondenverzorger ook een taak incident management (wat politie regulier hoort te doen) creëren.
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #52 Gepost op: 11 november 2012, 14:24:16
Het is wachten totdat het met een SIV4, SIV2, TS4, TS2 of een motortje wel slechter afloopt.

Ik ken wel een situatie. 13 mei 2000 in Enschede.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #53 Gepost op: 11 november 2012, 15:05:23
Ik ken wel een situatie. 13 mei 2000 in Enschede.
Niet om het een of ander, daar had het voor de ernst van het incident uiteindelijk niet uitgemaakt of het een TS2, TS4, TS6, TS8 of TS38 was geweest. Die toko was kort door de bocht gezegd gedoemd om te ploffen....  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #54 Gepost op: 11 november 2012, 15:22:37
Dus het gebrek aan politiemensen wordt opgevangen door een paar extra inzetbare brandweermensen, die een heel andere taak omschrijving hebben.
Ik vind het wel een lastige discussie, misschien moet Brandweer Nederland naast de taak gewondenverzorger ook een taak incident management (wat politie regulier hoort te doen) creëren.

Iedere hulpdienst heeft bij een incident (m.n. op een weg waar IM van toepassing is) de taak om een veilige werkomgeving te creëren, zeker wanneer zij als eerste arriveren. Of dat nou de ambu, brandweer, berger, ANWB of wat dan ook is. Later wordt dit overgenomen door de politie of bij voorkeur de wegbeheerder. Dus die veiligheidstaak is er al, voor alle hulpverleningsdiensten. Gelukkig maar, want als we allemaal heel strikt naar onze kerntaken gaan kijken, gaat dat de hulpverlening niet ten goede komen.

Daarbij is er bij de brandweer al een veiligheidsman cq. beveiliger, naast een chauffeur, bevelvoerder, technisch team en gewondenverzorger.

Overigens ben ik van mening dat het helemaal niet slecht hoeft te zijn als de brandweer zelfstandig een afzetting voor z'n rekening neemt. Maar je moet die persoon dan wel kunnen missen en de afzetting moet behapbaar zijn (dus geen complete omleidingen etc.). Er zijn dan ook zat korpsen waarbij men instructie krijgt in het geven van aanwijzingen aan het verkeer, al is het maar om de eerste minuten te kunnen overbruggen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #55 Gepost op: 11 november 2012, 15:53:32
Om nog in bredere zin in te gaan op de '8 man op een TS discussie'.

We kennen (kenden?) hier natuurlijk de standaard basiseenheid in de vorm van een TS6. Ongeacht welk gebied; stedelijk of landelijk, agrarisch of industrieel, bosgebied of polder, etc. is dit in principe de basis-uitruk. Enerzijds vind ik het bewonderenswaardig dat dit zo is georganiseerd; iedereen kan in de basis hetzelfde en dat is vooral binnen het opschalingsmodel en voor de onderlinge uitwisselbaarheid erg handig. Anderzijds is een 'manusje van alles' ook altijd in meer of mindere mate een compromis. De specifieke kenmerken van het gebied vragen immers ook om specifieke middelen en op de standaard bepakte tankautospuiten is er niet veel ruimte voor maatwerk.

In mijn optiek is de PM een mooi middel is om ter aanvulling op de standaard TS maatwerk te kunnen leveren voor de specifieke risico's in het verzorgingsgebied. Of dat nu is in de vorm van extra personeel of voor middelen zoals een MSA, vaartuig, rietkapbrandbestrijdingsaanhanger (^-^), veetakel, noem maar op. Maar dan wel op een professionele manier en niet als 'zoethoudertje'.

Standaarden zijn goed voor het structureren van je werkprocessen en voor bewaking van de kwaliteit, maar het kan ook (te) beperkend zijn in je flexibiliteit en innovativiteit. En laat dat nou net wel een must zijn in een wereld waarin geen incident hetzelfde is.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #56 Gepost op: 11 november 2012, 19:24:52
Morgen een wat uitgebreidere reactie, maar Jelzo, weegt geld af tegen efficiëntie? Burgemeester waar ik voor werk vind van niet, gelukkig maar.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #57 Gepost op: 11 november 2012, 20:03:46


In mijn optiek is de PM een mooi middel is om ter aanvulling op de standaard TS maatwerk te kunnen leveren voor de specifieke risico's in het verzorgingsgebied. Of dat nu is in de vorm van extra personeel of voor middelen zoals een MSA, vaartuig, rietkapbrandbestrijdingsaanhanger (^-^), veetakel, noem maar op. Maar dan wel op een professionele manier en niet als 'zoethoudertje'.


Dit zie ik bijvoorbeeld gebeuren bij de Post Rolde in Drenthe, een prachtige pm die hopelijk niet alleen ingezet wordt om jaarlijks de brandkranen te controleren.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #58 Gepost op: 11 november 2012, 22:08:17
(...)
Nadelen:
- Het kost ~20 euro in uitrukvergoeding
(...)

Is dat wel zo? De mensen die opgekomen zijn naar de kazerne maar niet mee gaan op de uitruk krijgen ook een vergoeding van 1 uur. In ieder geval, bij ons dan. Dus of die persoon opkomt en gelijk weer weg gaat omdat er al 6 op de wagen zitten of diezelfde man/vrouw gaat mee, het eerste uur zal dit even duur zijn. Jouw argument gaat pas gelden bij uitrukken langer dan een uur.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


RoyHWRM841

  • Manschap A
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #59 Gepost op: 11 november 2012, 22:49:54
Kennen heel lang over door zeuren enzo natuurlijk  ::)
Maar denk aan het aantal mensen dat mee gaat in de auto naar het incident gewoon 6 is en extra is altijd lekker :)

En belangerijkste is nog met 6 man of 8 man of 12 man dat wet het incident klaren en uit eindelijk met zen allen weer gezamelijk thuis komen.