Met 8 uitrukken nog van deze tijd?

Auteur Topic: Met 8 uitrukken nog van deze tijd?  (gelezen 18911 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #60 Gepost op: 12 november 2012, 02:39:20
Kennen heel lang over door zeuren enzo natuurlijk  ::)
Maar denk aan het aantal mensen dat mee gaat in de auto naar het incident gewoon 6 is en extra is altijd lekker :)

Inderdaad, en ik snap dan ook absoluut niet waarom je ze zou moeten laten staan als ze er toch al zijn en er extra plek is.

Daarnaast hou je het gewone systeem en zijn de extra manschappen 'boventallig'.

Jouw argument gaat pas gelden bij uitrukken langer dan een uur.

Klopt als een deur.

weegt geld af tegen efficiëntie?
Dat heb ik niet gezegd, maar efficiëntie is het vergelijken van een combinatie van van kosten, snelheid, resultaat en kwaliteit. Één of twee extra mensen op de auto kost een vrijwilligerskorps (daar hebben we het toch over?) niets of amper iets en zal ten goede komen van snelheid en kwaliteit.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #61 Gepost op: 12 november 2012, 16:47:02
Inderdaad, en ik snap dan ook absoluut niet waarom je ze zou moeten laten staan als ze er toch al zijn en er extra plek is.

Daarnaast hou je het gewone systeem en zijn de extra manschappen 'boventallig'.

Klopt als een deur.
Dat heb ik niet gezegd, maar efficiëntie is het vergelijken van een combinatie van van kosten, snelheid, resultaat en kwaliteit. Één of twee extra mensen op de auto kost een vrijwilligerskorps (daar hebben we het toch over?) niets of amper iets en zal ten goede komen van snelheid en kwaliteit.
Een uirtruk voor een vrijwilligerskorps zal ook aardig in de papieren lopen. Op het moment dat bij mij de pieper gaat, en ik ook daadwerkelijk opkom op de kazerne heb ik al een uurvergoeding te pakken. Of ik nu wel of niet uitruk. Ruk ik daadwerkelijk uit, gaat de tijd gelden dat ik weg ben voor de brandweer. Dus een vrijwilligerskorps kost weldegelijk geld tijdens een uitruk.

En ik denk, nee ik weet het zeker dat we er vanaf moeten om als een TS gevuld is met 6 man. En er staan er dan nog 1 of 2, om die dan ook maar mee te nemen. Omdat het anders zo sneu is. dan geld volgende keer beter, of sneller opkomen.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #62 Gepost op: 12 november 2012, 17:27:45
En ik denk, nee ik weet het zeker dat we er vanaf moeten om als een TS gevuld is met 6 man. En er staan er dan nog 1 of 2, om die dan ook maar mee te nemen. Omdat het anders zo sneu is. dan geld volgende keer beter, of sneller opkomen.
anno 2012 ben je daar al van af lijkt me  ::)   Wees collegiaal en gun je collega ook  een uitruk, stap eens niet in als je iemand ziet die de laatste inzet niet mee kon..  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #63 Gepost op: 12 november 2012, 17:51:02
anno 2012 ben je daar al van af lijkt me  ::)   Wees collegiaal en gun je collega ook  een uitruk, stap eens niet in als je iemand ziet die de laatste inzet niet mee kon..  O0
Als ik moet uitstappen gaat er tijd verloren, gaan we dus niet doen. Gewoon de vrije instroom beperken d.m.v. een rooster, heb je elke week weer de kans op een uitruk en zo voorkom je sippe gezichtjes.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #64 Gepost op: 12 november 2012, 17:53:10
Een uirtruk voor een vrijwilligerskorps zal ook aardig in de papieren lopen. Op het moment dat bij mij de pieper gaat, en ik ook daadwerkelijk opkom op de kazerne heb ik al een uurvergoeding te pakken. Of ik nu wel of niet uitruk. Ruk ik daadwerkelijk uit, gaat de tijd gelden dat ik weg ben voor de brandweer. Dus een vrijwilligerskorps kost weldegelijk geld tijdens een uitruk.

En ik denk, nee ik weet het zeker dat we er vanaf moeten om als een TS gevuld is met 6 man. En er staan er dan nog 1 of 2, om die dan ook maar mee te nemen. Omdat het anders zo sneu is. dan geld volgende keer beter, of sneller opkomen.

Als die 2 steeds dezelfde zijn die net als 7e en 8e man zijn, demotiveer je ze, en doen ze een volgende keer geen moeite, of erger meer moeite met gevaarlijke situaties om op tekomen, omdat ze toch steeds te laat zijn.
Of hun werkgever zegt: je gaat elke keer wel weg, maar je blijft de volgende maar aan het werk want je bent toch niet nodig bij de brandweer.
Alleen eens komt dan de keer dat de TS niet kan uitrukken i.v.m. te weinig personeel, want degene die elke keer net telaat waren mogen van de werkgever niet meer weg omdat ze elke keer net niet nodig waren.
Want het is niet alleen het motiveren van het uitrukkend personeel maar zeer zeker ook de goodwill van de werkgever behouden.
Want de werkgever vind het vaak helemaal niet erg om af en toe z'n personeelslid te missen voor een uitruk maar als dat personeelslid elke keer terug komt op z'n werk en de werkgever vraagt belangstellend hoe het was en hij krijgt als antwoord: ik ben niet meegeweest want de auto was vol dan gaat de werkgever ook denken: Stik toch helemaal met die vrijwillige brandweer ik elke keer m'n werknemer voor jan met de korte achternaam kwijt, terwijl ik genoeg te doen heb in m'n bedrijf, laat die ***** brandweer maar zien hoe ze die ***** brandweerauto vol krijgen.
Laat ik m'n maatschappelijk verantwoordelijke kant zien door m'n werknemers tijdens de werktijd beschikbaar te stellen voor de brandweer, onderbreken ze het werk elke keer voor niets.

***** is een willekeurig scheldwoord.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #65 Gepost op: 12 november 2012, 18:01:18
Als ik moet uitstappen gaat er tijd verloren, gaan we dus niet doen. Gewoon de vrije instroom beperken d.m.v. een rooster, heb je elke week weer de kans op een uitruk en zo voorkom je sippe gezichtjes.

Als je bij korpsen met gemiddeld minder als 1 uitruk per week gaat consigneren, motiveer je de mensen daar ook niet mee, en ben je denk ik binnen de kortste keren een hele blusgroep kwijt.
En dit zijn vaak blusgroepen die nog bestaan omdat er in een omtrek van 10 tot 20 km er geen andere blusgroep is.
Dit zijn vaak ook de blusgroepen welke al moeite genoeg moeten doen om voldoende mensen te krijgen en gemotiveerd te houden.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #66 Gepost op: 12 november 2012, 18:18:24
Als ik moet uitstappen gaat er tijd verloren, gaan we dus niet doen. Gewoon de vrije instroom beperken d.m.v. een rooster, heb je elke week weer de kans op een uitruk en zo voorkom je sippe gezichtjes.
Ik zeg niet dat je moet uitstappen, wat erg collegiaal zou zijn is kijken wie er allemaal aan het aankleden is..dan zie je vanzelf wel wie er al even niets heeft gehad, laat die dan is voorgaan en doe zelf is een stapje terug  O0  Zolang de ploeg nog niet compleet is kan je ook altijd je collega je plekje gunnen toch  ::)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #67 Gepost op: 12 november 2012, 18:57:43
Als ik moet uitstappen gaat er tijd verloren, gaan we dus niet doen. Gewoon de vrije instroom beperken d.m.v. een rooster, heb je elke week weer de kans op een uitruk en zo voorkom je sippe gezichtjes.
Wat zal het aan tijd kosten? 10 seconden?
Het gebeurt hier regelmatig dat iemand die veel op de uitruk zit overdag, een keer uitstapt voor iemand die wat minder mee kan. We zijn  nog nooit te laat aangekomen, we rukken nog altijd binnen de 3 a 4 minuten uit.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #68 Gepost op: 12 november 2012, 19:04:47
Wat zal het aan tijd kosten? 10 seconden?
Het gebeurt hier regelmatig dat iemand die veel op de uitruk zit overdag, een keer uitstapt voor iemand die wat minder mee kan. We zijn  nog nooit te laat aangekomen, we rukken nog altijd binnen de 3 a 4 minuten uit.
Ik heb er simpelweg geen ervaring mee omdat er gewoon een ploeg geconsigneerd is. Daarbij moet je jezelf misschien afvragen of het handig is om als beroeps na een dienst weer op te willen stappen, ik doe het namelijk liever niet. maar dat is weer een andere discussie.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #69 Gepost op: 12 november 2012, 20:34:05
Hier 4 man achterin, met ademluchttoestel. dus gordels.
En twee losse zitplaatsen voor In Opleiding zijnde B's of manschappen.
En natuurlijk Chauffeur en Bevelvoerder voorin.

De Hv die er nog staat is buiten ons gebied 3 Man.
1 chauffeur 1 bevelvoerder en 1 manschap + opleidingsmannen.