Dominique, hier in België is er geen wet die het gebruik van prioritaire signalen voorbehoudt voor de ambulances in opdracht voor de dienst 100.
De secundaire wagens hebben ook geen richtlijnen voor het uiterlijk van de wagens, evenmin voor de inhoud in Vlaanderen. Hierdoor zijn er toch verschillende diensten die de Nederlandse SOVAM striping hebben op hun (meestal tweedehandse) ziekenwagen.
Het feit dat je met de 105 geen zwaailichten wilt voeren voor een simpele beenbreuk kan ik echter toejuichen, als je ook hetzelfde doet bij een 100 opdracht feliciteer ik je ook nog eens. Een 100 oproep is normaal gezien wel altijd dringend, maar het transport is dat daarom nog/zeker niet altijd.
Nou ja.. het zal zo zijn, wel vind ik het dan bijzonder raar dat wij 5 maanden doen over het invoeren van een ex nederlander, doordat we telkens met onze neus op de regeltjes worden gedrukt (dit mag niet, dat mag niet, dit moet zo, dat moet zo..)
Nu wij hebben ook een Secundair voertuig "741-003" (Renault laag model) dit is een "nieuw koop" geweest en was dus gelukkig binnen aanzienlijke tijd aan het rijden.
Daarnaast ben ik inderdaad anti "cowboy ambu personeel" en rijd ik zelf voor bepaalde 100 ritten (voornamelijk collocatie's) niet prio aan.
Vervoer van een patiënt die midden in de nacht naar de 100 belt voor een pijnlijke dikke teen, en al buiten staat te wachten wordt ook netjes niet prio in het ZH afgezet.
Ik heb het zelfs al eens klaargekregen om de 105 te bellen omdat ik vond dat andere mensen ons misschien wel nodig hadden in een noodsituatie.
De ambu is dan wel geel, maar wij zijn geel "yellow cab".
Nu ik blijf het raar vinden en zal ook op de volgende vergadering met de FOD over de invoering (en hopelijk eindelijk de goedkeuring van onze zw) zeker eens vragen naar hoe het nu juist zit..
Ik weet dat er geen verplichtingen zijn qua striping van een sec. ambu.. maar weet ook dat er regels bestaan die bepaalde dingen verbieden.
Daarnaast is het VOLLEDIG MIJN EIGEN MENING, dat ze OGS volledig moesten verbieden op een sec. ambu, die niet geregistreerd staat in het plaatselijke MIP.