Honderdduizenden meterkasten brandgevaarlijk

Auteur Topic: Honderdduizenden meterkasten brandgevaarlijk  (gelezen 11248 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #20 Gepost op: 14 oktober 2012, 15:44:56
Even de link bekeken, en eigenlijk is het zo simpel om het probleem snel en adequaat op te lossen. En volgens mij kosten die producten ook geen vermogen om aan te schaffen. Zeker niet in grote hoeveelheden door bv een instalatiebedrijf, die dan de gasleidingen veilig gaat maken.

Die gedachte had ik ook. Wel ben ik nieuwsgierig naar de werking bij een gasbrand. De werking bij een brandende kunststofpijp geloof ik wel maar wat als deze extra gevoed wordt door gas onder druk?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #21 Gepost op: 14 oktober 2012, 15:55:48
het werkt toch alleen als de brand bij de manchet is? want als de brand verderop de leiding is (bij de meterkast bij ons 12meter na binnenkomst) kan er daarvoor dus ook al brand ontstaan en werkt de manchet dus niet. Je zou hem dan dus net onder de meterkast plaatsen maar als de brand uitbreid smelt hij dus onder de manchet ook weer door???
Of snap ik het nu niet?


vision

  • ar isoleerder brandpreventie harsco infra
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
    • onze hobby
Reactie #22 Gepost op: 14 oktober 2012, 16:06:52
je zet de manchet vast op de vloer waar je gasleiding binnen komt de inlage begint uit tezetten bij een temperatuur van 70 graden komen er vlammen bij dan sluit hij nog sneller


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #23 Gepost op: 14 oktober 2012, 17:17:20
die manchetten worden eigenlijk pas van een dia van 50mm voorgeschreven om dat als de leiding een kleinere dia heeft de coating voldoende moet zijn .
en omdat het niet in de bouwverordening wordt omschreven .
eigenlijk wordt de brandvertragende matrialen  alleen in grote gebouwen toegepast zoals ziekenhuizen kantoorpanden bejaardenwoningen fabrieken flatgebouwen .
dus niet in woningbouw

In de bouwverordening staat het zowiezo niet, het staat in het Bouwbesluit.
Er moeten maatregelen getroffen worden om branddoorslag (en overslag) tussen brandcompartimenten te voorkomen. Dus bij leidingen die door muren heen gaan die een brandscheidende functie hebben worden dit soort toepassingen aangebracht.
Een woning is in de regel ook 1 brandcompartiment en hebben vloeren dus geen brandscheidende functie, brandkleppen of zwellende afdichtingen zijn dus niet verplicht bij leidingen die daar doorheen gaan.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


vision

  • ar isoleerder brandpreventie harsco infra
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
    • onze hobby
Reactie #24 Gepost op: 14 oktober 2012, 18:12:56
daar ben ik mee eens pyro
maar aangezien tegenwoordig de gas leidingen van kunststof zijn lijkt het mij  dat men bij deze leidingen wel van  een juiste en goede brandvertragende materiaal aan gebracht wordt


Protectie

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #25 Gepost op: 31 oktober 2012, 10:50:46
Het is ook mogelijk om de brand in een meterkast een direct automatisch te blussen met een aerosolbluseenheid.
Bijvoorbeeld Protec/Stat-X blusaerosol:
http://www.blusaerosol.nl/nieuwsberichten-archief-/meterkast-in-lichterlaaie/


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #26 Gepost op: 2 november 2012, 21:41:50
Het is ook mogelijk om de brand in een meterkast een direct automatisch te blussen met een aerosolbluseenheid.
Bijvoorbeeld Protec/Stat-X blusaerosol:
http://www.blusaerosol.nl/nieuwsberichten-archief-/meterkast-in-lichterlaaie/

lekkere verkoper ben jij  :-\

Brand geblust en dan zit je met een oncontroleerbare uitstroom van gas..... kaboem!

Want het is natuurlijk net de gasleiding voor de afsluiter die wegbrandt, en dan is het gasbedrijf er nog niet om de leiding buiten de woning af te sluiten.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


GASMAN

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #27 Gepost op: 23 november 2012, 11:00:34
lekkere verkoper ben jij  :-\

Brand geblust en dan zit je met een oncontroleerbare uitstroom van gas..... kaboem!

Want het is natuurlijk net de gasleiding voor de afsluiter die wegbrandt, en dan is het gasbedrijf er nog niet om de leiding buiten de woning af te sluiten.

DAt was mijn eerste gedachte ook ;-) Als het dan fikt.. Maar de Krimpende doorvoer nog nooit van gehoord maar ziet er mooi uit.. alleen waar ga je hem zetten.. Voor de gevel bij aanleg van de pijp, maar daar komt de brand bijna nooit dus zal het lang duren voor hij sluit. Onder de vloer van de meterkast daar hebben we een mantelpijp zitten om een evt gaslek niet in de kruipruimte te krijgen.
Voor mij is nog steeds de beste oplossing een stalen gasleiding (maar die kan roesten en moet gefit en/of gebogen worden. Of een PeKo ( een invoerbuis met een Pe buitenmantel en een koperen binnenkern.
Volgens mij levert dat nog het minste risico op. (oke koken op Elektra is ook een optie en uit eten gaan ook)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #28 Gepost op: 26 november 2012, 18:29:13
Herziening NPR 3378


Op 6 november jongstleden heeft bij NEN in Delft een bespreking plaatsgevonden over het ‘Onderzoeksrapport brand Het Hoge Licht 103, Maassluis, 11 augustus 2012' gepubliceerd door Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Hierin worden twee branden beschreven die in de meterkast, vanuit de elektrische installatie, zijn begonnen. Dit onderzoeksrapport is uitgebreid in de media geweest en heeft veel discussie losgemaakt. Brandveiligheid in de meterkast heeft direct betrekking op het werkgebied van meerdere NEN-normcommissies. Vertegenwoordigers van deze commissies en van de Brandweer namen deel aan deze bespreking.

Resultaat overleg
Het onderwerp brandveiligheid van gasleidingen in de meterkast stond al op de agenda van de betreffende NEN-normcommissies. Op 6 november heeft NEN een overleg georganiseerd. Hieraan namen deel: vertegenwoordigers van de normcommissies ‘Installaties voor verbrandingstoestellen’, ‘Gasdistributieleidingen’ en ‘Meterruimten’, de NEN Beleidscommissie Gas & Water, een afvaardiging van Netbeheer Nederland, Kiwa (veiligheid gasinstallaties), UNETO-VNI (installatiebranche) en Brandweer Nederland.

Voor de korte termijn is daarbij voorgesteld dat de gasleiding ná de meter, evenals de aansluitleiding vóór de meter, indien uitgevoerd in kunststof, ook voorzien moet zijn van een mantelbuis. Dit wordt opgenomen in de al geplande herziening van NPR 3378-5 en -6 die de aanleg van gasleidingen na de meter beschrijven. Naar verwachting worden deze herzieningen in december gepubliceerd.

Verder is afgesproken dat de mogelijkheid wordt onderzocht om een meer concrete (prestatie-)eis te formuleren met betrekking tot de brandveiligheid van het geheel.


Bron: Website NEN
http://www.nen.nl/web/Normshop/Norm/Brandveiligheid-in-de-meterkast-1.htm


Wordt het dan een plastIc mantelbuis om een plastic gasbuis ?  ::)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


leo the emperor

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #29 Gepost op: 27 november 2012, 21:02:33
Wat mij betreft is de kunstofgasleiding niet het enige risicopunt in sommige meterkasten

Met name in de wat oudere flatgebouwen is de scheiding tussen 2 meterkasten van de onderscheidende verdiepingen soms niet meer dan een triplex plaatje, (met wat gaten voor de doorvoerleidingen)

Het lijkt me dat een brand in een meterkast dan al snel de hele kolom kan doen ontbranden, temeer als mensen de meterkast ook nog als een soort opslaghok voor ongeregelde goederen gebruiken.