Fluo jas

Auteur Topic: Fluo jas  (gelezen 19009 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #30 Gepost op: 4 augustus 2012, 11:41:49
@Piet:
Er is veel verschil in modellen en kwaliteit. Diverse leveranciers leveren jassen en jacks die "waterdicht / winddicht / ademend" zijn, maar de enige zekerheid is te halen uit de geteste en gecertificeerde EN-343 normering. Ik heb verschillende verkeersregelaarsjassen gezien die verkocht worden als "ademend", maar slechts een EN-343 klasse 3-1 normering hebben. Ofwel goed waterdicht (klasse 3 van 3), maar niet ademend (klasse 1 van 3).

Een waterdichte jas maken is geen probleem. Een "plastic" laag erover (polyurethaan of vergelijkbare materialen) en je hebt een waterdichtheid met de hoogste klasse. Deze "plastic" laag heeft echter geen minuscule gaatjes waar wel lucht maar geen water doorheen gaat. Het ademende vermogen is dan ook erg slecht. Wil je waterdichtheid en ademend vermogen, dan moet je dus geen "plastic" laag gebruiken maar een stof die uit meerdere laagjes bestaat. En deze laagjes worden tegenwoordig vrijwel allemaal uit polyester gemaakt. Een EN-343 klasse 3-3 gecertificeerde jas is dan ook bijna altijd 100% polyester.

Overigens is voor het ademend vermogen de RET-waarde (een indicatie voor de snelheid waarmee water van binnen naar buiten gaat) van belang. Een beaver-stof jas (dus een standaard zomerjack) of t-shirt heeft een heel erg kleine RET-waarde (kleiner dan 3): ofwel er wordt heel snel water van binnen naar buiten getransporteerd (je zweet blijft niet aan de binnenkant, simpel gezegd). Het Goretex membraam heeft een RET-waarde van ongeveer 4,7. Hydrowear heeft met hun Simply No Sweat stof een RET-waarde van 5,2. Tot en met een RET-waarde van 20 voldoet een jas nog aan klasse 3 ademend vermogen. Goretex en Hydrowear zitten dus aan de heel erg lage kant, en hebben dus een heel groot ademend vermogen.

Als je overigens per se een pilotjack wilt, zou je ook kunnen overwegen een geheel geel (of geel/blauw) EN-343 klasse 3-3 pilotjack aan te schaffen en daarover heen het hesje te doen. Scheelt op een Hydrowear pilotjack bijna de helft.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #31 Gepost op: 21 november 2012, 01:12:50
Helaas leveren zij niet aan particulieren, ik heb terug gemaild dat ik (i.v.m een autohobbyclub waar ik bij betrokken ben) een kvk nummer heb dus als dat het probleem zou zijn ik dat nummer wel zou kunnen gebruiken maar daar heb ik nog geen antwoord op. Ik vrees dat ik dat ook niet ga krijgen.

Nog iets gehoord op je KvK verhaal van Manderley ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #32 Gepost op: 21 november 2012, 01:22:06
De Hydrowear verkeersregelaar jas heeft geen pilotmodel. Het is een driekwart parka. Het bijbehorende fleecejack is wel een pilotmodel, maar die is dan weer niet waterdicht  98uiye

Wel jammer dat Hydrowear geen pilotmodel heeft ben ook wel benieuwd naar hun reden eigenlijk.


Wie heeft er ervaring met onderstaande jassen die via de linkjes te vinden zijn ?
En dan gelijk de vraag is het ook mogelijk om er epaulettehouders op te laten zetten wat bij de Hydrowear parka en fleece
mogelijk is en geeft dat grote verschillen met de waterdichtheid.

Een VKR Pilotjas is wel verkrijgbaar bij K9 Beveiliging in Haarlem:
https://www.k9beveiliging.nl/Shop/index.php?item=verkeersregelaars-veiligheidspilotjack&action=article&group_id=10000177&aid=3888&lang=NL

Bekobi heeft er ook een.
http://www.bekobi.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=257&category_id=220&option=com_virtuemart&Itemid=56
En uit de info die ik kreeg is het ook 70\30, dus vlgs Lt Col ook geen 100% garantie.
Ik vrees dat wat hij aangaf idd niet in pilotmodel te vinden is... :(
Ik heb wel een pilot-model uit mijn securitytijd en daar doe dan hesje overheen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #33 Gepost op: 21 november 2012, 07:46:59
Onbekend waar je vandaan komt maar laatst in Dongen de zelfde kwaliteit jassen en in een vorm van een fleche-vest aangetroffen voor bijzonder schappelijke prijzen, dus kortom in een goede bouwmarkt voor rond de 50,-- euro te verkrijgen
Ook met telefoon en portofoonzak op de mouw en borst
Bij instappen begint de inzet.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #34 Gepost op: 21 november 2012, 13:50:15
Wel jammer dat Hydrowear geen pilotmodel heeft ben ook wel benieuwd naar hun reden eigenlijk.
De parka verkeersregelaar van Hydrowear is gebaseerd op de andere parka's in de F-serie (Franeker, Feldkirchen, Fulda, etc.). Ze hebben een veel beperkter assortiment pilotjacks, omdat deze vermoedelijk veel minder worden verkocht. Ik denk overigens ook dat voor verkeersregelaars geldt dat een pilotjack eigenlijk te kort is. Als je staat te bewegen op een kruispunt heb je er niets aan dat telkens het rugpand boven je broeksband uit komt (kou, regen, wind). Alleen de transportbegeleider haalt er waarschijnlijk wat voordeel uit doordat hij het meest in een auto zit. Wat ik echter in de markt hoor is dat ook transportbegeleiders uiterst tevreden zijn over de parka van Hydrowear.

Wie heeft er ervaring met onderstaande jassen die via de linkjes te vinden zijn ?
En dan gelijk de vraag is het ook mogelijk om er epaulettehouders op te laten zetten wat bij de Hydrowear parka en fleece
mogelijk is en geeft dat grote verschillen met de waterdichtheid.
Wat ik al eerder zei: er staat geen EN-343 klasse aanduiding bij, en het materiaal (polyester met katoen) is normaal gesproken geen indicatie van een 100% waterdicht en goed ademend materiaal.

Er is overigens nog een nieuwe jas op de markt gekomen van Tricorp. Het wordt verkocht als parka, maar het lijkt een wat korter model dan die van Hydrowear als ik de foto mag geloven. Wel EN-343 genormeerd en standaard voorzien van epaulethouders. Ik heb 'm zelf nog niet gezien echter, dus geen idee of het wat is. Zie de eerder genoemde site verkeersregelaarskleding.nl.

Onbekend waar je vandaan komt maar laatst in Dongen de zelfde kwaliteit jassen en in een vorm van een fleche-vest aangetroffen voor bijzonder schappelijke prijzen, dus kortom in een goede bouwmarkt voor rond de 50,-- euro te verkrijgen
Ook met telefoon en portofoonzak op de mouw en borst
Er zit heel veel verschil in kwaliteit aan jassen en vesten voor verkeersregelaars. Ik kan me niet voorstellen dat je bij een bouwmarkt voor een 50 euro dezelfde kwaliteit krijgt als die je bij een professionele fabrikant van beschermingskleding (zoals Hydrowear) krijgt. Mogelijk is het simpelweg een namaak met een andere kwaliteit materialen. Dat is namelijk ook het geval bij de verkeersregelaarsparka van JMP. Een exacte kopie van de parka van Hydrowear, maar wel met een andere stof/materiaal en dus zo'n 30 euro goedkoper.

Het loont echt de moeite om goed rond te kijken en goed op prijs en kwaliteit te vergelijken. De markt voor verkeersregelaars is een vechtmarkt, en de kledingfabrikanten proberen hier bij mee te profiteren. Er zijn er echter maar een paar die ook daadwerkelijk goede spullen in de markt zetten. Met de rest heb je voor de korte termijn goedkope spullen maar op de lange termijn alleen maar klachten.  :-X
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill