Koolmonoxide incident (2 kinderen omgekomen) Nieuwe Bussumerweg - Huizen 05-01-2012

Auteur Topic: Koolmonoxide incident (2 kinderen omgekomen) Nieuwe Bussumerweg - Huizen 05-01-2012  (gelezen 28129 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
De meeste CO melders hangen in de gang/overloop/trap.
Dat zijn absoluut niet de goede plekken, een CO-melder is wezenlijk iets anders dan een rookmelder. Ik heb m'n CO-melder dáár hangen waar ik het gas als eerste zou kunnen verwachten; In m'n CV-kast.


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Dat zijn absoluut niet de goede plekken, een CO-melder is wezenlijk iets anders dan een rookmelder. Ik heb m'n CO-melder dáár hangen waar ik het gas als eerste zou kunnen verwachten; In m'n CV-kast.

Ja, ook een erg goede plek. Maar wat een trend tegenwoordig is zijn combi melders en dan zie je al heel snel op die plekken verschijnen. Ook die kun je in de CV kast hangen, mee eens.
Alleen in de situatie van Huizen zie je dat het niet per definitie in de CV kast hoeft voor te komen maar kan ook via de ventilatiekanalen in het hele huis terecht komen en als je CO melder in de CV kast aanslaat dan kun je ook al veel te laat zijn.

Ik heb er vier in huis waarvan één combi (al heb ik geen gas in huis) en drie alleen rook.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Maar wat een trend tegenwoordig is zijn combi melders en dan zie je al heel snel op die plekken verschijnen.
Het gaat off topic, maar ik vind combimelders sowieso nutteloos geen geweldige keuze. Rook is doorgaans warmer dan de omgevingslucht en stijgt dus op. CO is een fractie zwaarder dan lucht, dus daalt of blijft 'zweven'. In elk geval in een ruimte waar geen luchtstroming is.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
mij is verteld dat CO net een fractie lichter is dan lucht, met 0,97.
Dit is mij in een ander topic, over CO-meldingen, medegedeeld.

Ruud


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Spijt me dat ik dit moet zeggen maar zullen we het aan de deskundigen overlaten?

Er zijn ook deskundigen die ook hun vraagtekens stellen.   >:D      Daar kunnen we het ook aan overlaten.                      
 
Ik krijg de indruk dat men niet mag twijfelen aan het oordeel van deskundige, dus je vind ook iets van mensen die een second opinion aanvragen (die mensen twijfelen namelijk ook aan die deskundige...)

Heb je echt zelf nooit getwijfeld aan een deskundige?  Stomme vraag van mij.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
mij is verteld dat CO net een fractie lichter is dan lucht, met 0,97.
Dit is mij in een ander topic, over CO-meldingen, medegedeeld.

Ruud
Je hebt inderdaad gelijk hoewel het voor ons bijna verwaarloosbaar dicht bij elkaar ligt, zo rond de 28gr/mol. Het vergelijk is ook sterk afhankelijk van de samenstelling van lucht, en de menging van CO in lucht wordt voornamelijk bepaald door luchtstroming. Ik houd mijn melder in elk geval in m'n CV-kast, waar CO mogelijk geproduceerd kan worden  ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Live link=msg=1242109 date=1391520834
Zinloos gestorven door koolmonoxide

http://brandwondenstichting.nl/nieuws/zinloos-gestorven-door-koolmonoxide/



Door koolmonoxide, het reukloze gas dat vrijkomt bij brand, kapotte kachels, geisers of verwarmingen, melden jaarlijks honderden mensen zich op de spoedeisende hulp. Maar triester nog zijn de gemiddeld 11 sterfgevallen per jaar door koolmonoxidevergiftiging. In 2012 overleden Danique Snel en Danique Spelbos. Ze waren nog maar 12 en 11 jaar oud. Terwijl de meiden aan het badderen waren, gaf een dichtgewaaid badkamerraam de vrijgekomen koolmonoxide vrij spel. Hun dood is triest en zinloos. En het enige wat de ouders op de been houdt, is hun strijd om koolmonoxidemelders verplicht te stellen.

Ze hopen de Tweede Kamer te overtuigen met minstens 50.000 likes op hun Facebook-pagina.

Kijk ook het fragment van Hart van Nederland gisteravond.


http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1242109
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
! No longer available

Citaat van: Live link=msg=1385725 date=1447840729
Koolmonoxide - Onderschat en onbegrepen gevaar

Onderzoeksraad voor Veiligheid
Gepubliceerd op 18 nov. 2015

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1385725
Samen sterk in de hulpverlening!