’Nepbrandweerman maakte namaakbom’• Wouter D. tijdens een rondleiding van de brandweer Enschede, vol trots in een uniform.
door Jan Colijn
ENSCHEDE, donderdag
De man die is aangehouden voor het verdachte pakketje dat de binnenstad van Enschede vorige week een dag lam legde, blijkt de beruchte nepbrandweerman Wouter D. te zijn.
D. werd vorig jaar landelijk nieuws omdat de brandweer Twente een waarschuwing voor hem deed uitgaan. Hij zou met zijn fascinatie voor de brandweer de blusgasten regelmatig voor de voeten lopen. Zo hulde hij zich regelmatig in een brandweeruniform en reed hij rond op een scooter, voorzien van strepen en een zwaailamp. Tijdens branden staat hij steevast vooraan.
Vorige week werd Enschede opgeschrikt nadat ’s ochtends een verdacht pakketje was bezorgd bij het kantoor van Bolwerk Advocaten. Uit het pakje staken draden en er knipperde een rood lampje. Daarop werden tientallen buurtbewoners urenlang geëvacueerd. Pas rond middernacht konden ze weer naar huis. Medewerkers van het Explosieven Opruimingscommando hebben het pakketje onschadelijk gemaakt, maar het is nog altijd onduidelijk wat er exact in zat.
Wouter D. bracht vorige week via de sociale media de hele dag foto’s van het incident naar buiten.
In 2008 werd hij al eens veroordeeld voor brandstichting. Hij stak destijds in Enschede een huis in lichterlaaie, terwijl de mensen nog binnen waren. Het gezin ontsnapte op het nippertje. Vandaag wordt hij voorgeleid voor de rechtbank Almelo. Behalve de valse bommelding van vorige week worden hem een aantal andere zaken, waaronder bedreiging, ten laste gelegd.
Wouter D. vertelde vorig jaar in deze krant over zijn fascinatie voor de brandweer.
Hij verklaarde dat hij het slachtoffer was van jaloerse collegafotografen. „Er zijn lieden die balen dat ik bij een brand telkens als eerste ter plaatse ben. Niet omdat ik op vuur kick, maar om foto’s te maken. Het gaat me puur om de foto’s. En dat ik gek ben van de brandweer, dat is toch niet strafbaar?”
Bron: DE TELEGRAAF