De zorgkosten zijn niet de pan uitgerezen door dit soort dingen maar meer door het waterhoofd dat managment heet.
En van die paar 100 € ligt de verzekeraar niet wakker alleen, als ze het niet verplicht zijn, zal een verzekering deze kosten echt niet gaan dragen.
Tja het is natuurlijk altijd erg makkelijk om met dat argument te komen, maar als we op de huidige manier geld blijven uitgeven in de gezondheidszorg dan gaat in 2040 30 a 45% van ons inkomen op aan de gezondheidszorg. (totaal gezien, gewoon van iedere euro die binnen komt op welke manier dan ook) Daarvoor moet er nu eenmaal efficiënter gewerkt worden op alle vlakken, want dat kunnen we nooit betalen. Dat betekent helemaal niet dat we minder zorg krijgen of meer zelf moeten betalen (want uiteindelijk betalen we als maatschappij alles zelf) maar dat we moeten zorgen dat we meer doen met minder geld.
Waarschijnlijk praat ik daarin tegen een muur, maar daar heb je nu eenmaal management voor nodig. Efficiënte processen moeten aangestuurd worden, zo simpel is het. Natuurlijk zijn er een paar managers die best wat zouden kunnen inleveren qua salaris, maar dat wil niet zeggen dat het werk volledig overbodig is. En ook in niet management functies mogen sommige best wat inleveren. Het is alleen zo makkelijk om dat als argument te gebruiken. Goed management is nu eenmaal nodig, niet alleen in de zorg, maar overal. Zelfs een kolonie mieren heeft management (toegeven, mieren vergoeden gebruikte AED elektrode ook niet, ik zie een verband....)
Ik krijg er een beetje jeuk van als mensen meteen schreeuwen dat management overbodige geld verspilling is. Ik ben het er helemaal mee eens dat een aantal mensen eens kritisch naar hun salaris mag kijken en dat daar zeker wat af kan. Helemaal mee eens. En ook ben ik het er mee eens dat (met name) in de (semi) overheid er toch wel eens gekeken worden naar hoe de dingen daar wat efficiënter kunnen op management vlak. Maar daar ga je het geld echt niet mee besparen, want totaal gezien zit het geld gewoon niet daar. Het is jammer dat de bijdrage van goed management moeilijk te zien is in het eindproduct. Maar dat is het zelfde als bij de schoonmaak. Ook daar zie je het effect pas van als de schoonmaker er niet meer is.