Wie betaalt de rekening van een gebruikte AED?

Auteur Topic: Wie betaalt de rekening van een gebruikte AED?  (gelezen 23216 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #10 Gepost op: 14 november 2012, 09:15:49
Waarom zou het een persoon geld moeten kosten om iemand anders zijn leven te redden?
Waarom ligt deze drempel er??
Waarom moet iemand achteraf, wanneer deze zich in deze samenleving eindelijk eens sociaal en meelevend opstelt, geconfronteerd worden met een rekening voor het redden van iemand anders zijn leven???

Als je het dan toch over een sociale samenleving wilt hebben....pfft  :-\
vrijwilliger instructeur


Hommer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #11 Gepost op: 14 november 2012, 10:03:05
Waarom zou het een persoon geld moeten kosten om iemand anders zijn leven te redden?
Waarom ligt deze drempel er??
Waarom moet iemand achteraf, wanneer deze zich in deze samenleving eindelijk eens sociaal en meelevend opstelt, geconfronteerd worden met een rekening voor het redden van iemand anders zijn leven???

Als je het dan toch over een sociale samenleving wilt hebben....pfft  :-\
Wie moet de rekening van de pads dan betalen volgens jou? De samenleving aka de belastingbetaler?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #12 Gepost op: 14 november 2012, 10:05:22
Waarom zou het een persoon geld moeten kosten om iemand anders zijn leven te redden?
Waarom ligt deze drempel er??
Waarom moet iemand achteraf, wanneer deze zich in deze samenleving eindelijk eens sociaal en meelevend opstelt, geconfronteerd worden met een rekening voor het redden van iemand anders zijn leven???

Als je het dan toch over een sociale samenleving wilt hebben....pfft  :-\
De AED's zijn veelal van particulier eigendom en van bedrijven.
Bij gebruik van een verbandrolletje of een pleister maakt niemand zich druk. Dat ligt anders als het echt in de honderden euro's gaat lopen.
Waar ligt de persoonlijke en financiele grens om de medemens te helpen? Ligt bij iedereen anders. De een zegt een pleister de ander bekostigd een AED en vervangt bij elke inzet op eigen kosten de pads.

Het redden van mensenlevens kost altijd geld.
Inzet van hulpdiensten en burgers die materiaal gebruiken, kleding van hulpverleners en slachtoffer dat verontreinigd raakt en beschadigd.
Wellicht kan de aansprakelijkheidsverzekering van het slachtoffer worden aangesproken.
Een burger met een eigen AED maakt immers (grote) kosten om het slachtoffer te redden vanwege de wettelijke taak om de medemens te redden in nood. Het verhalen van schade tussen beschadigde/verontreinigde kleding en een AED pad is dan klein.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


jeroenSAR

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
    • Brandweer Nederhorst
Reactie #13 Gepost op: 14 november 2012, 11:28:46
Waarom is de drijfveer altijd geld! Wat boeit die 300/400 euro voor pads als je er mee een leven kan redden, Dat heeft meer waarde dan je kunt kopen van geld.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #14 Gepost op: 14 november 2012, 12:46:55
Ik denk dat als je als bedrijf een AED aan schaft je niet zo snel zult klagen als die dan ook gebruikt wordt. Ook al is dat bijvoorbeeld iemand voor op de stoep in plaats van binnen het eigen bedrijf.

Anders gaat het worden als ze iedere week/maand je AED gaan gebruiken voor een AED alert in de plaats waar je gevestigd bent. Als je dan iedere keer een € 200,- moet neer leggen als bedrijf is de lol er snel af.

Als er een regeling is/komt waardoor die kosten vergoed kunnen worden dan zal de drempel op al aanwezige AED's breder beschikbaar te maken worden verlaagd.

Het kantoor waar ik werk is bijvoorbeeld bij een winkelcentrum. We hebben een AED binnen ons bedrijf mar die is niet aangemeld op publieke websites voor AED projecten etc. Als hij binnen ons bedrijf nodig mocht blijken wordt die natuurlijk gebruikt. Als ik bij ons beneden in de hal van het verzamelgebouw iemand in een reanimatie situatie tref zal ik ook de AED gaan laten halen.
Als er een AED alert is in het winkelcentrum of 3 straten verderop dan is onze AED daar nu niet voor beschikbaar. Als de kosten daarvoor vergoed zouden worden dan zou het denk ik veel makkelijker zijn om de AED daarvoor aan te melden.

Een regeling waarbij er vergoeding geregeld is bij een AED alert inzet lijkt me prima. Voor incidentele inzet in en rondom het eigen pand heb je de AED natuurlijk aangeschaft en is het niet zo vreemd om die kosten dan ook te dragen. Voor een meer structurele inzet via een AED alert zou het niet zo gek zijn om een regeling te treffen.

Overigens zou ik het niet vreemd vinden om de kosten verhaal baar te maken op de zorgverzekeraar van het SO maar erg praktisch lijkt het me niet qua regres. (Als ik een brandblusser gebruik om iemand zijn auto te blussen kan ik ook bij zijn WA verzekeraar terecht, maar dat is via kenteken wat makkelijker). Een AWBZ potje van de gemeete lijkt me ook wel praktisch als oplossing.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 14 november 2012, 13:02:55
Zo ken ik inderdaad nog een paar voorbeelden.
Bedrijven hebben een AED, vinden het helemaal niet erg om hem te gebruiken, ook niet als mensen van buiten er om komen vragen, dan krijgen ze zelfs een BHV'er mee. Maar ze melden hem niet aan op AED-alert met het argument "dan komen ze iedere keer bij mij de AED halen, terwijl er hier in de straat nog 4 hangen die nooit gehaald worden en dus ook geen kosten hebben."


DRK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #16 Gepost op: 14 november 2012, 14:25:48
Waarom is de drijfveer altijd geld! Wat boeit die 300/400 euro voor pads als je er mee een leven kan redden, Dat heeft meer waarde dan je kunt kopen van geld.

AED's komen meer en meer publiekelijk beschikbaar, en dat is een goede zaak!
Echter een AED aanschaffen alleen is niet het volledige kostenplaatje. Je hebt ook je periodieke onderhoud en natuurlijk de kosten die komen na gebruik van het apparaat.

Persoonlijk kan ik jouw drijfveer om iemand onbaatzuchtig te helpen zeer waarderen  O0 Zelf zou ik in "the heat of the moment" ook niet aarzelen, wees gerust.
Willen we echter als hulpverlener in de toekomst meemaken dat op elke straathoek een AED hangt (ideaalbeeld, ik weet het  ::)) dan zullen vragen zoals ik en andere posters eerder stelden eerst uit de weg geholpen moeten worden.
vrijwilliger instructeur


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #17 Gepost op: 14 november 2012, 14:54:49
Ach AED's die voor het project worden ingezet, worden bij ons zelden 1x per maand daadwerkelijk gebruikt. Weliswaar worden ze wel regelmatig opgehaald, maar zoveel slachtoffers per AED (dan zou iedereen in dezelfde hoek moeten zitten of je hebt een heel ongezonde stad) gebeurt gewoon niet. Daarnaast is bij ons de politie ook al regelmatig als eerste ter plaatse.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Jeffrey

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #18 Gepost op: 21 november 2012, 19:57:50
Beste hulpverleners,

Om even in te haken op deze berichtgeving betreffende AED inzet particuliere AED. Persoonlijk ben ik in bezit van AED (Zoll) welke ik afgelopen jaar ingezet heb  bij een reanimatie gemeld via AED-alert (SMS). De gebruikte AED heeft 5 schokken gegeven aan slachtoffer voordat ambulance ter plaatse was. In de navolging van het proces ben ik eerst naar gemeente geweest om te vragen of hier financiele middelen gereserveerd waren voor dit soort inzetten. dit bleek niet geval, via GGD geprobeerd die doen hier ook niets aan, zorgverzekeraars zelf en van slachtoffer geven idd de opmerking; "ja meneer maar daar kiest u zelf voor om dit apparaat te gebruiken, maar wel goed van u hoor. Helaas kunnen wij niets voor u beteken". Via hartstichting geprobeerd ook geen response. Er is nergens in nederland een mogelijkheid tot resitutie van pads en batterijen. Een particulier wordt hierdoor teruggehouden van gebruik van AED. Totale kosten van een AED inzet zijn erg hoog te noemen, nieuwe pads 175 euro, nieuw batterijen pakket 77 euro, nieuwe aanvullingen zoals beademingskap ca 10 euro dus totaalplaatje is ruim 250-300 euro wat je als particulier wegbrengt. Persoonlijk geen problemen mee zou het zo weer doen zonder twijfel alleen dit moet geen 3 x in maand gebeuren want dat is niet te betalen. Hoop dat er snel iets aan gedaan kan worden of dat men er in DH zelf keer mee geconfronteerd wordt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 22 november 2012, 20:56:59
Waarom zou het een persoon geld moeten kosten om iemand anders zijn leven te redden?
Waarom ligt deze drempel er??
Waarom moet iemand achteraf, wanneer deze zich in deze samenleving eindelijk eens sociaal en meelevend opstelt, geconfronteerd worden met een rekening voor het redden van iemand anders zijn leven???

Als je het dan toch over een sociale samenleving wilt hebben....pfft  :-\

Ziekenhuizen en ambulancediensten sturen ook een rekening voor het reden of het verlengen van een mensenleven, niets mis mee, de wet verplicht in het kader van de WGBO de patient namelijk ook tot het voldoen van de rekening van de geleverde zorg. Dat AED hulp niet onder de WGBO valt wil nog niet zeggen dat de rekening van gemaakte kosten dan maar op straat zou blijven liggen. Redt je iemand van de verdrinkingsdood dan krijg je tenminste nog een gemeentelijke erespeld of een medaille van het Carnegie heldenfonds.....

Zorgverzekeraars zouden makkelijk de defipads kunnen vergoeden, dat ze daar misschien nooit over hebben nagedscht of stiekem blij zijn dat nooit iemand dat heeft aangeroerd is een ander punt. Dus gewoon proberen, briefje met rekening van AED pads naar de desbetreffende zorgverzekeraar sturen. Moet je natuurlijk wel het bsn nummer en verzekeringsnummer van de patient hebben, dat wordt dan nog een hele uitdaging... :| ???
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod