De meeste AED's zijn gelukkig goed genoeg ontworpen om dat te voorkomen, ze hebben uitgebreide zelftests waarmee ze hun functionaliteit controleren. Als er iets niet klopt geeft hij dit aan, regelmatig door te gaan piepen (zoals een rookmelder met een lege batterij)
Op mijn vorige werk stond een Zoll AED, de manager on duty had als vaste taak in zijn controle rondes door het pand om ook de AED te controleren (staat hij op zijn plek, is de tas compleet, wat is zijn status) Dagelijks waren er 3 managers on duty en de AED werd dus om 5:00, 12:00 en 20:00 iedere dag gecontroleerd. Op een goede dag was ik zelf de manager on duty, ik besluit het apparaat eens uit te pakken en zie op de achterkant "battery expires April 2012" (het was januari 2012). Dus ik stuur een mail naar ons hoofd TD en geef hem aan, bestel even een nieuwe accu, hij verloopt over een tijdje.
19 april 2012, we horen een nieuw piepje op kantoor, nog niet eerder gehoord, na een minuut was de oorzaak gevonden. De AED vroeg om aandacht, groene status vinkje was weg, rood kruis stond in het display en de AED had zichzelf buiten werking gezet. Bij starten gaf hij ook aan dat de batterij vervangen moet worden. De nieuwe batterij lag klaar, er in gedaan, zelftest begint en het statusdisplay werd weer groen.
AED kasten en tassen zijn meestal ook zo ontworpen dat je de status display of led kunt zien zonder hem uit te pakken.