Verongelukte automobilist A1 dagenlang niet gevonden vanwege misverstand - Stroe 12-09-2012

Auteur Topic: Verongelukte automobilist A1 dagenlang niet gevonden vanwege misverstand - Stroe 12-09-2012  (gelezen 9447 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Dan is de meder inmiddels al een kilometer of wat verderop. Plus dat het donker is, en opdat stuk is het al helemaal pikdonker. Ik vrees dat je de melding niet nauwkeuriger kan krijgen dan dat de melding is geweest.
Als ze van de melder gehoord haren dat ze vanuit Apeldoorn richting Amersfoort reed dan hadden ze misschien wel op de juiste weghelft gezocht.
Maar laten we hopen dat hier een goede lering uit getrokken word.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Waarom is de melder zelf niet gestopt eigenlijk, toch raar als je een ongeluk vermoedt en je stopt niet!


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Waarom is de melder zelf niet gestopt eigenlijk, toch raar als je een ongeluk vermoedt en je stopt niet!

Tsja, ik vrees dat dit een discussie op zich gaat worden... Er is in elk geval gebeld en niet doorgereden alsof men niets heeft gezien.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Waarom is de melder zelf niet gestopt eigenlijk, toch raar als je een ongeluk vermoedt en je stopt niet!

Jij zou de risico's moeten weten van stoppen op een donkere snelweg. Ik heb meerdere malen tijdens het werk tussen Kootwijk en Hoevelaken gestaan en ondanks alle zwaailampen zijn de vouwen mij regelmatig uit de broek gereden. En zoals de melding klinkt in het bericht wist de melder ook niet zeker of er een crash was geweest maar dat is speculeren..
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Onderzoek dodelijk ongeval A1 Stroe afgerond
Links of rechts?
Zo was een misverstand ontstaan op welke rijbaan het gebeurd moest zijn: in plaats van het traject van Apeldoorn richting Amersfoort was uitgegaan van de andere rijbaan. Aanleiding tot de verwarring had te maken met de termen ‘links’ en ‘rechts’, zoals die door de wegbeheerder worden gebruikt. Door de melder was desgevraagd aan de meldkamer geantwoord dat hij op de rechterbaan reed, zoals gebruikelijk. De term ‘rechts’ zoals door de wegbeheerder bedoeld is echter het traject van Amersfoort richting Apeldoorn. Het ongeval was, zoals later bleek, op de ‘linker’ baan gebeurd: het traject van Apeldoorn richting Amersfoort

Ik heb zelf al meerdere malen de meldkamer van RWS of 112 gebeld voor verschillende (gevaarlijke) zaken op de weg. Vanwege mijn achtergrond weet ik het verschil tussen links en rechts op een rijksweg. De persoon op de meldkamer vraagt mij desondanks vrijwel altijd of 'rechts' betekent dat er 're' op de hectometerpaal staat. Het verschil tussen de rechterbaan (rijrichting) en de rechter strook (rijstrook: vaak 2 of 3) is namelijk erg groot. Dergelijke misverstanden kunnen natuurlijk gebeuren, maar zijn mijns inziens te voorkomen door een dubbele check vanuit de meldkamer.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Ik heb het andersom ook meerdere malen meegemaakt.
Een melder is niet altijd even duidelijk maar als telefonist moet je ook kunnen luisteren.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Politie zocht op verkeerde plek

 Door: redactie
14-11-12 - 07:06  bron: AD

  
Luchtopname van de A1 en de berm waarin de auto van Diepstraten terechtkwam © AD/politie Gelderland-midden.
De politie heeft dagenlang op de verkeerde plek gezocht naar Marcel Diepstraten (40) die begin september om het leven kwam bij een auto-ongeval op de A1 bij Stroe. De man werd bij toeval verderop aangetroffen, meldt het AD.

Diepstraten werd uiteindelijk 4 kilometer verderop gevonden. Uit onderzoek blijkt dat agenten uren op de verkeerde plek zochten. De politie ging ervan uit dat de auto is gecrasht op de weg van Amersfoort naar Apeldoorn, terwijl Marcel Diepstraten die nacht in omgekeerde richting reed. Agenten zijn naar de verkeerde plek gestuurd.

De verwarring in de meldkamer ontstond, omdat de getuige zei op de rechterrijbaan te rijden. Logisch, aangezien hij zojuist links was ingehaald. Eén probleem: in politiejargon is de rechterbaan de weg van Amersfoort naar Apeldoorn. 'Er is ook aan de andere kant van de weg gezocht, maar je zoekt het meest intensief op de plek waar het gebeurd moet zijn,' aldus Paul Koetsier van de politie Gelderland Midden. De agenten reden wel langs het autowrak, maar zagen het gecrashte voertuig in het donker niet.

'De politie heeft excuses aangeboden en die heb ik geaccepteerd,' zegt een verdrietige vader Jos. 'Uit sectie is gebleken dat Marcel onmiddellijk bewusteloos was. Hij is binnen 10 minuten tot 2 uur overleden, is ons verteld. Er zijn fouten gemaakt en er is op de verkeerde plek gezocht. Ik kon er verschrikkelijk boos om worden, maar ik berust hier nu in. De politie heeft excuses aangeboden en die heb ik geaccepteerd. Maar het is afschuwelijk. Het is je eigen vlees en bloed.'

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3347758/2012/11/14/Politie-zocht-op-verkeerde-plek.dhtml

Bij dit artikel staat ook een foto van hoe de auto er bij lag misschien dat iemand die kan plaatsen want mij lukt het niet.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
U vraagt, wij draaien  ;)



williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Ik weet het incident nog goed. Op de avond/nacht dat het gebeurde was ik een paar keer ( bij 3 a 4 incidenten ) een agent tegen gekomen en had hem ook gesproken. Een dag later had hij weer dienst en sprak hem weer.

Toen zegt hij tegen ons, hebben jullie vannacht nog een melding meegekregen op de A1. Er zou rond 02:00 uur een auto van de weg zijn geschoten en de collega's hebben enige tijd gezocht maar niets kunnen vinden. Het antwoord van ons was nee, hij zegt nou het was een vage en rare melding maar dat stuk is zo donker dat je zoiezo niets ziet. Nou 2 dagen later kwam de melding dat ze hem vonden, ja dan was het snel duidelijk.

Ik denk zelfs als de auto minder in de bomen lag dat hij nog zeer slecht te zien was.
Een paar weken later was er weer een ongeval op dat stuk( rechter berm ), ook toen heeft het enkele minuten extra gekost om de auto te vinden.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Jij zou de risico's moeten weten van stoppen op een donkere snelweg. Ik heb meerdere malen tijdens het werk tussen Kootwijk en Hoevelaken gestaan en ondanks alle zwaailampen zijn de vouwen mij regelmatig uit de broek gereden. En zoals de melding klinkt in het bericht wist de melder ook niet zeker of er een crash was geweest maar dat is speculeren..

De risico's zijn me duidelijk, maar als je iemand ziet verongelukken of denkt dat te zien, ga je toch de vluchtstrook op en kijkt of je kan helpen? Desnoods rij je de berm in en wacht op de hulpdiensten om de locatie duidelijk te maken.