Verongelukte automobilist A1 dagenlang niet gevonden vanwege misverstand - Stroe 12-09-2012

Auteur Topic: Verongelukte automobilist A1 dagenlang niet gevonden vanwege misverstand - Stroe 12-09-2012  (gelezen 9821 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Auto met dode man dagen langs snelweg bij Stroe

STROE - Een auto met daarin het stoffelijk overschot van een man heeft vermoedelijk enkele dagen in de middenberm van de snelweg A1 ter hoogte van het Gelderse Stroe op zijn kant gelegen.

Een vrachtwagenchauffeur ontdekte de wagen dinsdag, toen hij in zijn achteruitkijkspiegel keek, aldus de politie woensdag.
De auto lag tussen bomen en struiken op de middenberm. De bestuurder is waarschijnlijk betrokken geweest bij een ongeluk, denkt de politie. Sectie moet uitwijzen waaraan hij is overleden en wanneer dat precies is gebeurd.
In de nacht van vrijdag op zaterdag belde een vrouw de politie, omdat zij op de A1 een auto met hoge snelheid had zien rijden. Daarna zag ze wat vonken. Agenten en Rijkswaterstaat zijn toen meteen gaan kijken, aldus de politie, maar konden niets vinden.


Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2907705/auto-met-dode-man-dagen-langs-snelweg-bij-stroe.html




bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Sectie op lichaam onbekende man Stroe

STROE - De politie laat dit weekend sectie verrichten op het lichaam van de onbekende man die mogelijk enkele dagen dood in zijn auto lag langs de A1 bij het Gelderse Stroe. Dat meldde een politiewoordvoerster vrijdag.

De politie gaat ervan uit dat de man door een ongeluk om het leven is gekomen, want er zijn geen aanwijzingen die duiden op een misdrijf. Sectie moet uitwijzen waaraan en wanneer de bestuurder is overleden.

De identiteit van het slachtoffer is nog niet bekend. Hij had geen identiteitspapieren bij zich. De politie weet voor 99 procent zeker wie de man zou kunnen zijn, maar een gebitsonderzoek moet uitsluitsel bieden.

De auto met daarin het stoffelijk overschot werd dinsdag bij toeval ontdekt door een vrachtwagenchauffeur, toen hij in zijn achteruitkijkspiegel keek.

http://www.nu.nl/binnenland/2909912/sectie-lichaam-onbekende-man-stroe.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Sectie op lichaam onbekende man Stroe

STROE - De politie laat dit weekend sectie verrichten op het lichaam van de onbekende man die mogelijk enkele dagen dood in zijn auto lag langs de A1 bij het Gelderse Stroe. Dat meldde een politiewoordvoerster vrijdag.

De politie gaat ervan uit dat de man door een ongeluk om het leven is gekomen, want er zijn geen aanwijzingen die duiden op een misdrijf. Sectie moet uitwijzen waaraan en wanneer de bestuurder is overleden.

De identiteit van het slachtoffer is nog niet bekend. Hij had geen identiteitspapieren bij zich. De politie weet voor 99 procent zeker wie de man zou kunnen zijn, maar een gebitsonderzoek moet uitsluitsel bieden.

De auto met daarin het stoffelijk overschot werd dinsdag bij toeval ontdekt door een vrachtwagenchauffeur, toen hij in zijn achteruitkijkspiegel keek.

http://www.nu.nl/binnenland/2909912/sectie-lichaam-onbekende-man-stroe.html

Gewonde dagenlang onvindbaar na misverstanden
ARNHEM - De politie heeft een 40-jarige automobilist uit Deventer die een ernstig ongeluk had gehad op de snelweg A1 bij Stroe dagenlang niet kunnen vinden door misverstanden bij de meldkamer.

De man had ernstig hoofdletsel en hing ondersteboven in zijn over de kop geslagen auto. Maar ook de tijd die het heeft geduurd voordat hij uiteindelijk werd gevonden, hebben er volgens een woordvoerder van de politie toe bijgedragen dat de automobilist aan zijn verwondingen bezweek.

.Het ongeluk gebeurde in de nacht van 7 op 8 september op de snelweg van Apeldoorn richting Amersfoort. Een bestuurder belde de meldkamer dat hij een vonkenregen aan de kant van de weg had gezien, kort nadat een auto hem met hoge snelheid was gepasseerd.


Andere kant
De melder zei desgevraagd dat hij uiteraard aan de rechterkant van de A1 reed, maar in wegbeheerderstermen voert de rechterbaan van de A1 juist de andere kant op, dus van Amersfoort richting Apeldoorn.
Dat misverstand bleek die nacht ''funest'' voor de zoekactie van zes surveillancewagens, legt de politie uit. Want daardoor zochten de agenten op de verkeerde weghelft bij een verkeerde hectometerpaal, op ruim 4 kilometer van de plek van het ongeluk.

Geen lichten
Ook twee dagen later kon de politie de verongelukte auto na een nieuwe melding door dezelfde misverstanden niet vinden. ''Het wrak was achter zeer dicht struikgewas op een lager gelegen talud terechtgekomen. En de auto had geen verlichting meer, terwijl de reflecterende nummerplaat door het ongeluk op de kop lag.'' Dat zijn volgens de politie mede oorzaken van de falende zoektochten.
Pas toen een vrachtwagenchauffeur op 11 september belde met de juiste locatie van het wrak vond de politie de verongelukte man. ''Onderzoek heeft uitgewezen dat de hoge zitplaats van een vrachtwagenchauffeur essentieel was om het wrak te kunnen zien'', zo stelt de politie, hoewel de tweede melder ook een gewone automobilist was.

Hoge snelheid
Het ongeluk is volgens de politie gebeurd doordat de Deventernaar met hoge snelheid in de wegberm reed. In een poging dit te corrigeren is hij de macht over het stuur kwijtgeraakt. Alcohol- of drugsgebruik zijn niet meer onderzocht.
De politie heeft de gang van zaken met de nabestaanden besproken. De werkwijze bij de meldkamer is aangepast.

http://www.nu.nl/binnenland/2957249/gewonde-dagenlang-onvindbaar-misverstanden.html


Eagle Creek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3347243/2012/11/13/Gewonde-dagenlang-onvindbaar-na-misverstanden.dhtml

Wel een opvallend bericht vond ik zo. 6 wagens op zoek maar dan 4 kilometer verderop. Wat is de procedure in zulke gevallen? Er wordt nota bene 2x melding gedaan en 2x wordt niets gevonden. Gaat men dan uit van een grap? 4 KM lijkt weinig maar op een snelweg waar je 120 rijdt is dat zo afgelegd (het is immers geen voetganger die in een stad iets constateert). Als je links niets vindt, kijk je rechts is op zich ook een logische redenatie. Natuurlijk is dit wel weer een erg ongelukkige samenloop van omstandigheden maar de melding is op zichzelf serieus genoeg denk ik.

Citaat
Alcohol- of drugsgebruik zijn niet meer onderzocht
Dit verbaasde mij. Waarom niet?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Simpel gezegd is de politie er om boeven te vangen en hulp te verlenen. Beide taken gaan in dit geval niet op en dus dient een alcoholonderzoek eigenlijk geen doel. Ik denk dat als er nabestaanden zijn die deze vraag wel graag beantwoord zien worden er bij een autopsie moeten achter komen.

Een Officier van Justitie kan hier m.b.t. alcoholonderzoek wel van afwijken in bijzondere gevallen. Daarvan is blijkbaar geen sprake in dit geval.

Citaat van: Artikel 69 Wetboek van Strafrecht
Het recht tot strafvordering vervalt door de dood van de verdachte.

Citaat van: Artikel 16 Besluit Alcoholonderzoeken
1.Indien de verdachte niet in staat is zijn wil kenbaar te maken, vindt bloedafname niet eerder plaats dan na verloop van een uur na het eerste directe contact dat een opsporingsambtenaar met hem heeft gehad, leidend tot de verdenking van een gedraging in strijd met artikel 8 van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 27 van de Scheepvaartverkeerswet, artikel 2.12 van de Wet luchtvaart of artikel 4 van de Spoorwegwet. Artikel 14 is van toepassing, tenzij gewichtige omstandigheden zich daartegen verzetten.

2.Indien de verdachte komt te overlijden zonder dat hij in staat is geweest zijn toestemming tot het verrichten van een bloedonderzoek te verlenen, wordt het bloedmonster vernietigd, tenzij de officier van justitie hiertegen bezwaren maakt.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Wel een opvallend bericht vond ik zo. 6 wagens op zoek maar dan 4 kilometer verderop. Wat is de procedure in zulke gevallen? Er wordt nota bene 2x melding gedaan en 2x wordt niets gevonden. Gaat men dan uit van een grap? 4 KM lijkt weinig maar op een snelweg waar je 120 rijdt is dat zo afgelegd (het is immers geen voetganger die in een stad iets constateert). Als je links niets vindt, kijk je rechts is op zich ook een logische redenatie. Natuurlijk is dit wel weer een erg ongelukkige samenloop van omstandigheden maar de melding is op zichzelf serieus genoeg denk ik.



Degene die het betreffende stuk (stroe - kootwijk) Kent. Weet dat je daar echt midden door het bos heen gaat.  De berm is daar erg breed. Zoeken is erg moeilijk omdat de bermen dichtbegroeid zijn. Daarnaast was (in ieder geval de eerste melding) dusdanig vaag dat je je al af moet vragen of er daadwerkelijk een ongeval gebeurd was.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gewonde dagenlang onvindbaar na misverstanden
Onderzoek dodelijk ongeval A1 Stroe afgerond

http://www.politie.nl/nieuws/2012/november/13/02-onderzoek-dodelijk-ongeval-a1-afgerond.html
Laatste update: 13-11-2012 | 12:34

Stroe - Bij een ongeval in de nacht van 7 op 8 september van dit jaar kwam op de A1 bij Stroe een 40-jarige Deventernaar om het leven. De man werd door omstandigheden pas na drie dagen gevonden. Het onderzoek naar het verkeersongeval met dodelijke afloop is afgerond.
Eén van de conclusies is dat het ongeval met hoge snelheid moet hebben plaatsgevonden. Maar ook misverstanden in de communicatie tussen melders en meldkamer hebben een rol gespeeld.
De eerste melding van het ongeval werd gedaan door een getuige, die die bewuste nacht omstreeks kwart over één had gezien dat er op de A1 bij Stroe een auto van de weg was geraakt. Uit onderzoek bleek dat bij de eerste melding verwarring was ontstaan over de plaats van het ongeval. Een gevolg daarvan was dat de aangestuurde hulpdiensten ook niet naar de juiste plek werden gestuurd.

Links of rechts?
Zo was een misverstand ontstaan op welke rijbaan het gebeurd moest zijn: in plaats van het traject van Apeldoorn richting Amersfoort was uitgegaan van de andere rijbaan. Aanleiding tot de verwarring had te maken met de termen ‘links’ en ‘rechts’, zoals die door de wegbeheerder worden gebruikt. Door de melder was desgevraagd aan de meldkamer geantwoord dat hij op de rechterbaan reed, zoals gebruikelijk. De term ‘rechts’ zoals door de wegbeheerder bedoeld is echter het traject van Amersfoort richting Apeldoorn. Het ongeval was, zoals later bleek, op de ‘linker’ baan gebeurd: het traject van Apeldoorn richting Amersfoort.

Hectometerpaal
Het uitgangspunt van het traject bleek ook funest voor het bepalen van de aanduiding aan de hand van de hectometerpaal. Daardoor was een afwijking ontstaan van vier kilometer ten opzichte van de feitelijke plaats van het ongeval. Om elk toeval uit te sluiten was door de hulpdiensten (zes surveillances van de politie) zowel het ene traject als het andere traject afgezocht, alleen met als uitgangspunt de verkeerde hectometrage op een afstand van, zoals gezegd, bijna vier kilometer van de feitelijke ongevalslocatie. Ondanks deze afwijking hebben de surveillance-eenheden ook gezocht ter hoogte van de plaats waar de auto later werd aangetroffen, maar op dat moment nog zonder resultaat.

Andere factoren
Daarnaast speelden nog andere factoren mee die het zoeken naar de auto bemoeilijkten. Zo lag het wrak in een lager gelegen talud achter ter plaatse zeer dicht begroeid struikgewas. Door de kracht van het ongeval bleek de accu uit het motorcompartiment te zijn geslingerd en was de ingeschakelde verlichting niet meer van stroom voorzien en dus niet meer zichtbaar. Twee andere details: een weggeslingerde kentekenplaat lag met het reflecterende gedeelte de verkeerde kant op en kon op dat moment ook niet worden opgemerkt. Dat gold ook voor een geraakte hectometerpaal.

Vrachtautochauffeur
Daags erna, op 9 september omstreeks 12.30 uur, werd door een andere passant melding gemaakt dat er in de middenberm van de A1 bij Stroe een auto op de kop zou liggen. Wederom door interpretatieverschillen ging het mis en werd de auto niet aangetroffen. Pas op 11 september, drie dagen na de eerste melding zag een passerende vrachtautochauffeur vanuit zijn cabine het wrak liggen en kon de juiste plaatsaanduiding worden vastgesteld. Het slachtoffer werd toen dood aangetroffen in het wrak. Bij het onderzoek werd vastgesteld dat het zicht vanuit de vrachtautocabine op een hoogte van ongeveer twee meter wel essentieel is geweest om het wrak te kunnen waarnemen. Vanuit een personenauto, die immers veel lager is, was het niet mogelijk om die waarneming te doen.

Verwondingen
Bij onderzoek aan het slachtoffer kon worden vastgesteld dat hij ernstig hoofdletsel had opgelopen. Bovendien hing hij ondersteboven omdat de auto over de kop was geslagen. Daardoor moet het slachtoffer buiten bewustzijn zijn geraakt. Die positie, en de tijd die eroverheen is gegaan voordat het slachtoffer was gevonden, moeten er toe bijgedragen hebben dat de man aan zijn verwondingen is bezweken.

Oorzaak
Over de vermoedelijke oorzaak van het ongeval is mede aan de hand van sporen vastgesteld dat het slachtoffer kort daarvoor met hoge snelheid moet hebben gereden. Zo is er de verklaring van een getuige, tevens de eerste melder van het ongeval, die verklaard heeft zelf ongeveer 130 km/u te hebben gereden toen hij werd ingehaald. De inhalende auto zou volgens de getuige met aanmerkelijk hogere snelheid hebben gereden. Vrij kort daarop had de getuige een vonkenregen gezien, waarna de auto uit het zicht was verdwenen. De schade aan de auto, de verspreide brokstukken en het letsel van het slachtoffer bevestigen het vermoeden dat er met hoge snelheid is gereden. Ook is vastgesteld dat het slachtoffer kennelijk rechts van de weg in de berm terecht is gekomen en in een poging dit te corrigeren kennelijk de macht over het stuur is kwijtgeraakt. Drank- of drugsgebruik is buiten het onderzoek gelaten en niet onderzocht.

Nadelig
De bevindingen van het onderzoek zijn besproken met de nabestaanden van het slachtoffer. Voor de politie heeft het geleid tot het laten aanpassen van de uitvraagprocedure bij meldingen op autosnelwegen, om de kans op misverstanden in de toekomst tot een minimum te beperken. Gesteld kan worden dat, hoewel er zeker sprake was van communicatiestoornissen, er dus ook diverse omstandigheden zijn geweest die tijdige ontdekking van het slachtoffer en hulpverlening in de weg hebben gestaan. Ook de hoge snelheid, waarmee het slachtoffer heeft gereden en de dichtbegroeide locatie waar het wrak terecht is gekomen zijn factoren die in dit geval uiterst nadelig hebben gewerkt voor de afloop.
Samen sterk in de hulpverlening!


Eagle Creek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Om 19.30 wordt het onderwerp behandeld op het RTL nieuws. (FYI)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293

Degene die het betreffende stuk (stroe - kootwijk) Kent. Weet dat je daar echt midden door het bos heen gaat.  De berm is daar erg breed. Zoeken is erg moeilijk omdat de bermen dichtbegroeid zijn. Daarnaast was (in ieder geval de eerste melding) dusdanig vaag dat je je al af moet vragen of er daadwerkelijk een ongeval gebeurd was.  :)

Het gaat voor de goede orde om de middenberm van de A1.