Interessante materie, Als bovengemiddeld geïnteresseerd BHV-er/EHBO-er in een kantooromgeving met recente herhalingsopleiding kan ik vaststellen dat dit nieuw voor mij is. De normale frequenties worden wel herhaald overigens. Als ik het goed begrijp heeft het altijd zin AF en pols bij te houden...
Een casus..
Laatst als tweede EHBO-er naast een BIG-vpk op straat hulp verleend, toen is er ook geen pols opgenomen...
Er was een fietster met lage snelheid via een motorkap op straat gekomen. Letsel was onduidelijk, maar SO reageerde niet als verwacht. Wel wilde ze niet bij arm of pols vastgehouden worden. Ze lag op haar buik. Er is toen prio gegeven aan het stabiel houden van de wervelkolom. Wat hier meespeelt is een korte aanrijtijd van de ambulance...
Als ik het goed begrijp had een verlaagde AF in dit geval kunnen wijzen op een inwendig vochtverlies/shock...
De normale indicatoren als bleek, niet terugkerende transpiratie waren nu minder bruikbaar. (slechte verlichting, negroide slachtoffer, zeer lichte motregen)