Nut van bepalen ademhalingsfrequentie prehospitaal

Auteur Topic: Nut van bepalen ademhalingsfrequentie prehospitaal  (gelezen 12065 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 15 november 2012, 09:46:43
... Wordt tijd dat EHV/BHV-ers ook Afreq en pols doorgeven bij 112 meldingen, wel zo handig voor de triage door de verpleegkundig centralist.

Het zal jou niet verbazen, maar dat is (inmiddels al meer dan 10 jaar) een normaal onderdeel bij onze cursus EHBO | SEHSO.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #11 Gepost op: 15 november 2012, 13:16:06
Joffry, even ter mijn verduidelijking. Waarom vind je het `geinig` dat je tot hetzelfde niveau van personeel op acute afdelingen van het ziekenhuis?

Vind je het niveau anders of niet te vergelijken?


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #12 Gepost op: 15 november 2012, 16:58:52
Wel ''geinig'' om te zien dat wij ambulancezorgverleners ook gerekend mogen worden tot het niveau van de personeelsleden van de acute afdelingen... ;)
Overigens is de ABCDE methode ontdekt in de ambulancezorg en van daaruit geintroduceerd in de ziekenhuizen, veelal via de SEH afdelingen die jaren geleden ineens patienten overgedragen kregen dmv een ABCDE-methode, die het personeel op die ''acute'' afdelingen op dat moment nog totaal weinig zei....

En ja, in de ambulancezorg meten we de AFreq altijd zelf omdat wij niet voorzien zijn van luxu monitoren die dat ook kunnen doen...(zoals op meeste SEH en IC wel kan worden gedaan dmv de ECG meting die de AdemFrequentie meten via de ECG-plakkers(overigens vaak met een behoorlijke foutmarge...)  Daar wordt dus niet alleen gekeken naar diepte en symmetrie maar vooral ook naar de Afreq die net als de polssnelheid leidend is in de triage en diagnostiek.

Pols en AFreq meet ik zelf sinds mijn HBO-V opleiding/stages. Met de hand meet je meer/beter dan met machines en krijg je ook meer adequate info dan sec alleen met mechanische metingen. Denk dan bijv. aan vulling/kracht van de pulsaties, huidwarmte, pitting oedeem, allemaal info die niet mechanisch te verkrijgen is.
Handmatig meten geeft sneller een beeld van de patient en wat je enigzins kunt verwachten op de monitor die later wordt aangesloten. Triage vindt plaats op basis van de visuele en handmatige ABCD check waarvoor je per patient maar 30 seconden hebt, dus geen apparatuur.

Dus ja, de ambuprofs zijn zeer bewust bezig met het meten van AFreq en andere zaken  ;)    Wordt tijd dat EHV/BHV-ers ook Afreq en pols doorgeven bij 112 meldingen, wel zo handig voor de triage door de verpleegkundig centralist.

Goed om te horen:P  
Wilde overigens alleen paralellen trekken tussen hospitaal en prehospitaal om het bericht van Vesalius door te trekken naar Prehospitaal 0098
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 15 november 2012, 18:19:09
Het zal jou niet verbazen, maar dat is (inmiddels al meer dan 10 jaar) een normaal onderdeel bij onze cursus EHBO | SEHSO.

Maar wordt wel zeer weinig aangeleerd en bijgehouden bij curssussen van andere aanbieders, dat zijn diegene waar ik op doelde.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 15 november 2012, 18:23:09
Joffry, even ter mijn verduidelijking. Waarom vind je het `geinig` dat je tot hetzelfde niveau van personeel op acute afdelingen van het ziekenhuis?

Vind je het niveau anders of niet te vergelijken?
Ik vond dat de ambulancezorg er een beetje karig vanaf kwam, vandaar mijn reactie.
Niet de intramurale zorg heeft alleerlei zaken als ABCDE geintroduceerd maar juist de ambulancezorg, ere wie ere toekomt.
Het is in de praktijk nogal erg lastig om de lobby-achterstand van de ambulancezorgsector weg te werken ten opzichte van de intramurale  zorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


helm

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 15 november 2012, 19:33:21
Ik vond dat de ambulancezorg er een beetje karig vanaf kwam, vandaar mijn reactie.
Niet de intramurale zorg heeft alleerlei zaken als ABCDE geintroduceerd maar juist de ambulancezorg, ere wie ere toekomt.
Het is in de praktijk nogal erg lastig om de lobby-achterstand van de ambulancezorgsector weg te werken ten opzichte van de intramurale  zorg.

In Nederland bedoel je? Dat zou kunnen. In Amerika was de ATLS van de ACS er het eerst (1978).


Markus

  • Verpleegkundige in opleiding
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
  • Een mens onder de mensen
Reactie #16 Gepost op: 15 november 2012, 21:14:28
Binnen Defensie word ons aangeleerd er erg spichtig op te zijn, vooral benauwde patiënten worden bij ons al snel verdacht van een spanningspneumothorax, open pneumothorax of een fladderthorax.. Bij verdenking van volgt er (preventief) een controle van de thorax in zijn geheel.
Waar pijn is, is gevoel.. Waar gevoel is, is hoop


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #17 Gepost op: 16 november 2012, 01:56:26
Een praktijkvoorbeeldje waaruit blijkt hoe belangrijk de ademfrequentie kan zijn als je je er maar van bewust bent en er dus op let:
Er werd een mevrouw op de SEH binnengebracht met "pijn op de borst". Bij analyse daarvan vonden we totaal geen afwijkingen. Ik had een niet-pluis-gevoel, wat alleen objectief ondersteund werd door een wat snelle ademhaling, verder niks. Na meerdere telefoontjes naar de hoofdbehandelaar, diverse aanvullende onderzoeken waar ook niks uitkwam en revisie van niet meteen in het oog springende labafwijkingen, kwam de aap spontaan uit de mouw: melaena (voor de niet-medici onder ons: zwarte plakkerige ontlasting, bestaande uit verteerd bloed uit bijvoorbeeld een maagbloeding). Wat was ik blij dat we haar niet naar huis hadden gestuurd.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #18 Gepost op: 16 november 2012, 07:40:09
Ik vond dat de ambulancezorg er een beetje karig vanaf kwam, vandaar mijn reactie.
Niet de intramurale zorg heeft alleerlei zaken als ABCDE geintroduceerd maar juist de ambulancezorg, ere wie ere toekomt.
Het is in de praktijk nogal erg lastig om de lobby-achterstand van de ambulancezorgsector weg te werken ten opzichte van de intramurale  zorg.

Zeker binnen de traumazorg is het inderdaad andersom, dat ben ik helemaal met je eens. Misschien was mijn startpost wat onduidelijk maar ik bedoel meer de interne ziektebeelden zoals hierboven door Kanarie een mooi voorbeeld gegeven. Daar zie ik, hier in de regio althans, eigenlijk nooit een AF vermeld op een ritformulier tenzij er sprake is van extremen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 16 november 2012, 23:29:05
Op de meeste oude ARF staat inderdaad niet altijd de Afreq vermeld, hangt wel af van de regio die het ARF uitgeeft. in het DRF (digitale ritformulier is dit veelal wel meegenimen, maar dat hangt ook weer af van de RAV zelf.  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod