Nut van bepalen ademhalingsfrequentie prehospitaal

Auteur Topic: Nut van bepalen ademhalingsfrequentie prehospitaal  (gelezen 12078 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #20 Gepost op: 17 november 2012, 02:07:17
Interessante materie, Als bovengemiddeld geïnteresseerd BHV-er/EHBO-er in een kantooromgeving met recente herhalingsopleiding kan ik vaststellen dat dit nieuw voor mij is. De normale frequenties worden wel herhaald overigens. Als ik het goed begrijp heeft het altijd zin AF en pols bij te houden...

Een casus..
Laatst als tweede EHBO-er naast een BIG-vpk op straat hulp verleend, toen is er ook geen pols opgenomen...

Er was een fietster met lage snelheid via een motorkap op straat gekomen. Letsel was onduidelijk, maar SO reageerde niet als verwacht. Wel wilde ze niet bij arm of pols vastgehouden worden. Ze lag op haar buik. Er is toen prio gegeven aan het stabiel houden van de wervelkolom. Wat hier meespeelt is een korte aanrijtijd van de ambulance...

Als ik het goed begrijp had een verlaagde AF in dit geval kunnen wijzen op een inwendig vochtverlies/shock...
De normale indicatoren als bleek, niet terugkerende transpiratie waren nu minder bruikbaar. (slechte verlichting, negroide slachtoffer, zeer lichte motregen)


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #21 Gepost op: 17 november 2012, 11:13:01
De ademhalings frequentie is zeker iets wat ik altijd meeneem en ons is ook aangeleerd de ademhalings frequentie te meten in de B. Wel moet ik toegeven dat ik mezelf erop betrap vaak geen daadwerkelijke exacte ademhalings frequentie te meten: ik oordeel slechts 'grof' of het om een normale, versnelde of vertraagde ademhaling gaat. Op dat moment kijk/voel ik meteen naar de diepte van de ademhaling, want ook dat is natuurlijk een belangrijke parameter die samen met de ademhalings frequentie gemeten wordt (en natuurlijk wordt ook gelet op symmetrie e.d.).

Dat ik vaak geen exacte ademhalings frequentie meet heeft er mee te maken dat ik vind dat je voor een echt betrouwbare ademhalings frequentie per minuut toch wel minimaal 30 seconden moet meten, en die tijd gebruik ik op dat moment liever nog voor verdere abcd beoordeling. Hoe doen de ervaren ambuplegen dat hier? Meten jullie daadwerkelijk een exacte frequentie per minuut? Of oordelen jullie ook 'grof' of je bijvoorbeeld te maken hebt met bijvoorbeeld een oppervlakkige snelle ademhaling? Dat is immers vrijwel altijd wel zichtbaar/voelbaar zonder de exacte frequentie per minuut te weten.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #22 Gepost op: 17 november 2012, 17:46:25
Je kunt je lelijk vergissen bij mensen die wel een snelle ademhaling hebben, maar niet hun hulpademhalingsspieren gebruiken (b.v. door zwakte). Dan valt een snelle ademfrequentie helemaal niet op.
Ik meet hem zelf trouwens ook lang niet altijd, maar ik probeer er alerter op te zijn om wel de ademhaling te tellen.


helm

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 17 november 2012, 18:30:01
meten is weten en gissen is missen!  ;)


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #24 Gepost op: 17 november 2012, 21:41:23
Je kunt je lelijk vergissen bij mensen die wel een snelle ademhaling hebben, maar niet hun hulpademhalingsspieren gebruiken (b.v. door zwakte). Dan valt een snelle ademfrequentie helemaal niet op.
Om die reden leer ik mezelf wel aan vrijwel altijd te meten door middel van de handen op beide thoraxhelften te leggen.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #25 Gepost op: 18 november 2012, 11:54:36
Ik probeer meestal de ademhaling te beoordelen op een zo onopvallend mogelijke manier.
Qua symmetrie thorax leg ik mijn handen op de thorax en laat een keer diep doorzuchten, maar voor de ademhalingsfrequentie pak ik meestal de pols vast. Mijn ervaring is dat mensen anders gaan ademen op het moment dat je er zichtbaar/merkbaar op let. Je doet alsof je de polsslag controleert, maar telt ondertussen de ademhaling.

En ik probeer er bij vrijwel elke patient op te letten omdat het veel weergeeft.
Iemand met een onderbeensfractuur? weinig relevant totdat je je bedenkt dat mensen door pijn soms wat gaan hyperventileren. En zich dan vervolgens "groot" houden door te zeggen dat ze geen pijn hebben.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 18 november 2012, 14:03:57
Ik probeer meestal de ademhaling te beoordelen op een zo onopvallend mogelijke manier.
Qua symmetrie thorax leg ik mijn handen op de thorax en laat een keer diep doorzuchten, maar voor de ademhalingsfrequentie pak ik meestal de pols vast. Mijn ervaring is dat mensen anders gaan ademen op het moment dat je er zichtbaar/merkbaar op let. Je doet alsof je de polsslag controleert, maar telt ondertussen de ademhaling.

En ik probeer er bij vrijwel elke patient op te letten omdat het veel weergeeft.
Iemand met een onderbeensfractuur? weinig relevant totdat je je bedenkt dat mensen door pijn soms wat gaan hyperventileren. En zich dan vervolgens "groot" houden door te zeggen dat ze geen pijn hebben.

Inderdaad, deze methode om AFreq te meten tijdens pols opnemen staan al jaren in bijna alle verpleegkundeboeken vermeld die het onderwerpen; meten van vitale functies behandelen. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #27 Gepost op: 19 november 2012, 03:09:17
Bedankt voor de tip: heel bruikbaar...


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #28 Gepost op: 19 november 2012, 09:30:05
meten is weten en gissen is missen!  ;)
En dit soort opmerking niet professioneel.

Ik geloof er geen barst van als iemand zegt dat hij bij elke patiënt de exacte af meet. De meeste die ik spreek gebruiken hun gezonde verstand en kijken hoe de patiënt reageerd en nemen als deel van die observatie de af mee. Voor exacte meting gebruiken ze hier een soort neusbril die ook de CO2 uitstoot meet.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #29 Gepost op: 19 november 2012, 12:22:49
En dit soort opmerking niet professioneel.
Kan je me eens uitleggen wat je niet professioneel vindt?

Ik denk dat René juist een belangrijk punt aanstipt. De ademfrequentie inschatten is zoals Kanarie aangeeft verraderlijk, de kans dat je hem verkeert inschat is redelijk groot. De ademfrequentie tellen is al heel wat betrouwbaarder dan even een blik werpen en gissen. Natuurlijk zijn er in het ziekenhuis en ook pre-hospitaal allerlei apparaten die de meting voor je kunnen doen. Het CO2 neusbrilletje is overigens nog lang niet overal in gebruik. Daarnaast heb je niet altijd je monitor direct bij de hand. Met ouderwets tellen is niets mis en daarmee heb je een redelijk betrouwbare maat voor de ademfrequentie.