Sneeuwscooter Ambulancezorg Friesland

Auteur Topic: Sneeuwscooter Ambulancezorg Friesland  (gelezen 8035 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mark hes

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 20 september 2012, 20:35:30
Vanmiddag reed ik op de N31 (dacht ik) richting Drachten vanuit Leeuwarden en toen kwam ik een VW transporter (ambulance) tegen met een aanhanger erachter. Op deze aanhanger stond een waterscooter (leek het) in ambulance kleuren.
Is dit een nieuw voertuig?
er is al uitvoerig gereageerd op dit berichtje 0098, maar toch nog even een link waarop de hele combinatie staat die je zag rijden ;)
http://damenster.deviantart.com/gallery/26132413#/d5fc1lx
http://damenster.deviantart.com/gallery/26132413#/d5fc1er
ik kon mezelf niets voorstellen bij de transporter waar je het over had, maar nu zie ik het zelf op de foto :D

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #11 Gepost op: 20 september 2012, 21:06:08
er is al uitvoerig gereageerd op dit berichtje 0098, maar toch nog even een link waarop de hele combinatie staat die je zag rijden ;)
http://damenster.deviantart.com/gallery/26132413#/d5fc1lx
http://damenster.deviantart.com/gallery/26132413#/d5fc1er
ik kon mezelf niets voorstellen bij de transporter waar je het over had, maar nu zie ik het zelf op de foto :D

Helemaal goed, Mark.
Dat is exact de combinatie die ik zag.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 20 september 2012, 23:13:13
Meer informatie over de sneeuwscooter staat op de volgende site:
http://www.ambulancezorgfryslan.nl/nl/site/sneeuwscooter

Aangeschaft in verband met de Elfstedentocht van 2012, die helaas niet kwam. Volgend jaar beter?

Is er ergens toevallig meer informatie bekend over dit project? In welke situaties wordt deze ingezet en op welke manier, hoe worden patienten vervoerd etc etc. De site heb ik uiteraard bekeken, maar het gaat mij om iets meer diepgang en achtergronden.

mark hes

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 21 september 2012, 11:01:01
''..  een glijdende brancard..''   zou wel stoer zijn als ze zoiets bedoelen
http://www.lislesurplus.com/R/Remote-rescue-ambulance-all-terrain-snowmobile-or-atv/
''Remote rescue ambulance all terrain - snowmobile ''

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 14 november 2012, 15:40:27
Sintrale wol ambulānsesliden
Published on Nov 13, 2012 by OmropFryslan
De iiswegesintrale fan it eardere Wymbritseradiel wol ambulānsesliden om earste help te ferlienen op it iis. By de drokte op it iis yn febrewaris rūnen in soad riders ferwūnings op en wie it dreech om harren by de helpferlieners te bringen. De marren en fearten fan de iiswegesintrale binne min te berikken foar ambulānses. Bytiden moast de ambulānse dwers troch de greiden om by in slachtoffer op it iis te kommen. Mei in slide, lykas de saneamde bananen dy't yn wintersportgebieten brūkt wurde, soe dat makliker wurde.
Samen sterk in de hulpverlening!

leo A

• Forum gebruiker
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #15 Gepost op: 15 november 2012, 15:14:57
De iiswegesintrale fan it eardere Wymbritseradiel wol ambulānsesliden om earste help te ferlienen op it iis. By de drokte op it iis yn febrewaris rūnen in soad riders ferwūnings op en wie it dreech om harren by de helpferlieners te bringen. De marren en fearten fan de iiswegesintrale binne min te berikken foar ambulānses. Bytiden moast de ambulānse dwers troch de greiden om by in slachtoffer op it iis te kommen. Mei in slide, lykas de saneamde bananen dy't yn wintersportgebieten brūkt wurde, soe dat makliker wurde.

Mag pagina 888 aan voor de ondertitels?
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-

s.strijk

• BOA Domein 1 (niet beėdigd)
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 15 november 2012, 15:39:31

De Ijswegcentrale van het vormalige Wymbritseradeel wil ambulanceslees om eerste hul te verlenen op het ijs. Bij drukte op het ijs in februari liepen schaaters verwondingen op (bij welke hulpverleners nodig waren?? ) De mannen en vrouwen van de ijswegcentrale (....???) Bijtijden moet de ambulance dwars door de (..) om bij het slachtoffer te komen. Met een slee, de zogenoemde bananan die in wintersport gebieden gebruikt worden zou dit makkelijker worden

Gast

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 15 november 2012, 15:48:03
tekst aangevuld hieronder
De IJswegcentrale van het voormalige Wymbritseradiel wil ambulance-slees om eerste hulp te verlenen op het ijs. Bij drukte op het ijs in februari liepen schaaters verwondingen op, waarbij het moeilijk was om ze bij de hulpverleners te kunnen brengen. De meren en vaarten van de ijswegcentrale zijn slecht te bereiken voor ambulances. Soms moet de ambulance dwars door de weilanden heen om bij het slachtoffer op het ijs te komen. Met een slee, gelijksoortig de zogenoemde bananen die in wintersport gebieden gebruikt worden ,zou dit makkelijker worden.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 15 november 2012, 15:49:18

Gelukkig spreek ik een aardig woordje fries.... 98uiye

Maar voor zover ik het e.e.a. begrijp hoor ik toch wat rare dingen. Zo wil de ambulancedienst zelf de controle over alles houden, ik dacht dat het idee was dat de burger meer zelfredzaam zou moeten worden? Ik ben ook zeer sceptisch over het "ambulanceboot" verhaal en dit lijkt toch weer op een soort prestige project van de RAV Friesland...

Dus als de volgende keer iemand met een fractuur etc op het ijs ligt, zouden we die moeten laten liggen totdat de ambu er is en de ambulance-scooter terplaatse is, niet dat we die hier hebben overigens. ??? Hier is bij vervoer over het ijs de ambulancedienst aangewezen op omstanders, de lokale boer met een quad en/of de reddingsbrigade...

Het zou niet de bedoeling zijn dat de lokale ijsclub met zelf aan de slag gaat met voertuigen. Ik snap niet helemaal wat daar nou het probleem mee is. Vorig jaar hebben we hier het e.e.a. getest met het vervoeren van slachtoffers op het ijs, nou zijn we hier afhankelijk van de lokale boer met een quad met bak erachter, aangezien we niet met eigen voertuigen het ijs op mogen, maar dit werkt wel. Bij ernstige gevallen wordt er uiteraard samengewerkt met de verschillende diensten, maar als het allemaal niet zo spannend is... Gewoon zsm van het ijs af om onderkoeling te voorkomen, met een voertuig of handmatig...

Wat is er daarnaast geregeld op het gebied van ijstraining en persoonlijke beschermingsmiddelen ??? Er kunnen levensgevaarlijke situaties onstaan voor het personeel als je niet voldoende getraint ben, niet helemaal weet waar je mee bezig bent of onvoldoende beschermende kleding draagt...

Ik ben zeker niet negatief over dit initatief, voor een vorm van hulpverlening wat nog redelijk in de kinderschoenen staat. Ik denk echter wel dat men niet geheel naar het grote plaatje gekeken heeft en dat men dit zoveel mogelijk zou moeten overlaten aan waterhulpdiensten voor zover dat mogelijk is. Buiten het feit dat wij meer kunnen op het gebied van ijshulpverlening, zoals ijsreddingen en dergelijke, zijn we hier beter voor uitgerust en op getraint over het algemeen. Ik zou graag meer investeringen en ontwikkeling zien op dit gebied...

Schoenmaker blijf bij je leest...

(Ik ben overigens wel zeer benieuwd naar meer informatie en/of rapporten hierover, om deze kennis te gebruiken bij het ontwikkelen van nieuwe werkwijzen bij de reddingsbrigade O0)

Rutger

• Geļnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 15 november 2012, 16:12:15
Zou je de volgende citaten nog eens nader willen duiden, volg niet helemaal wat je er mee bedoeld.

Zo wil de ambulancedienst zelf de controle over alles houden
dit lijkt toch weer op een soort prestige project van de RAV Friesland...
Dus als de volgende keer iemand met een fractuur etc op het ijs ligt, zouden we die moeten laten liggen totdat de ambu er is en de ambulance-scooter terplaatse is,

Ik denk echter wel dat men niet geheel naar het grote plaatje gekeken heeft