Promotieonderzoek VU: Realistische schiettraining politieagent verbetert controle bij dreiging

Auteur Topic: Promotieonderzoek VU: Realistische schiettraining politieagent verbetert controle bij dreiging  (gelezen 1785 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Realistische schiettraining verbetert controle bij dreiging

Effecten van angst op het schietgedrag van politieambtenaren zijn substantieel.

http://www.fbw.vu.nl/nl/nieuws-agenda/nieuwsarchief/2012/realistische-schiettraining-verbetert-controle-bij-dreiging.asp
19-10-2012

Een realistische schiettraining zorgt ervoor dat politieagenten nauwkeurig blijven schieten wanneer ze bedreigd worden met een mes of vuurwapen. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Arne Nieuwenhuys. Hij onderzocht wat er gebeurt met de schietvaardigheid van politieagenten wanneer zij zich in een angstige situatie bevinden.

Politieambtenaren worden wereldwijd steeds vaker geconfronteerd met vuurwapens. We weten echter maar weinig over het effect van angst op de schietvaardigheid van politieambtenaren. Dat terwijl betrokkenheid hierbij uiterst stressvol is en de gevolgen levensgroot kunnen zijn.
Wanneer mensen angstig zijn, hebben ze vaak meer aandacht voor dreiging en zijn ze eerder geneigd om situaties in dit licht te beoordelen. De zeven bewegingswetenschappelijke experimenten in Arne Nieuwenhuis' proefschrift tonen aan dat dit voor politieambtenaren niet anders is. Het is het eerste systematische onderzoek naar het effect van angst op de schietvaardigheid van politieambtenaren.

Tijdens het onderzoek werd de praktijk zo realistisch mogelijk nagebootst door op politieambtenaren te schieten met verfpatronen, of door ze aan te vallen met een elektrisch geladen mes. De wetenschap dat men op deze manier echt geraakt zou kunnen worden leidde tot verhoogde angst. Als gevolg hiervan schoten politieambtenaren eerder, maakten ze meer beslissingsfouten, en schoten ze beduidend minder nauwkeurig dan wanneer ze schoten zonder deze dreiging.

Het resultaat laat zien dat met kennis over de situaties waarmee politieambtenaren op straat geconfronteerd worden – en het soort optreden dat daarbij van politieambtenaren gevraagd wordt – het effect van angst op hun schietprestatie is te voorspellen. Meer frequent en meer realistisch trainen kan helpen om de veiligheid en effectiviteit van politieambtenaren in de toekomst te vergroten.

Arne Nieuwenhuys promoveert 14 november 2012 aan de Faculteit der Bewegingswetenschappen van de VU.


Realistische training verbetert schietvaardigheid politie (promotie A. Nieuwenhuys)
Startdatum:            14-11-2012
Tijd:                      11:45
Locatie:                 Hoofdgebouw Vrije Universiteit Auditorium De Boelelaan 1105
Titel:                     Effects of anxiety on police officers’ shooting behavior under pressure.
Spreker:                 A. Nieuwenhuys
Promotor:               Prof.dr. G.J.P. Savelsbergh; copromotor: Dr. R.R.D. Oudejans
Onderdeel:              Faculteit der Bewegingswetenschappen
Wetenschapsgebied: Bewegingswetenschappen
Evenementtype:       Promotie


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Arne Nieuwenhuys - Realistische schiettraining verbetert schietvaardigheid politie
Gepubliceerd op 18 okt 2012 door Webcommunicatie VU University Amsterdam

Een realistische schiettraining zorgt ervoor dat politieagenten nauwkeurig blijven schieten wanneer ze bedreigd worden met een mes of vuurwapen. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Arne Nieuwenhuys. Hij onderzocht wat er gebeurt met de schietvaardigheid van politieagenten wanneer zij zich in een angstige situatie bevinden. Nieuwenhuys promoveert 14 november 2012 aan de Faculteit der Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
VU-onderzoek: 'Beschiet agent met verf'

http://www.at5.nl/artikelen/90172/vu-onderzoek-beschiet-agent-met-verf

Als politieagenten trainen met een realistische dreiging, gaan ze nauwkeuriger schieten.

Angst heeft na een dergelijke training niet meer zo'n negatieve invloed op de precisie van de schietende agent. Dat is de conclusie van Arne Nieuwenhuys, die woensdag aan de Vrije Universiteit Amsterdam promoveerde op dit onderwerp.

Nieuwenhuys ontwikkelde een training waarbij agenten worden beschoten met verfpatronen, waardoor de realiteit van een dreigende situatie zo goed mogelijk wordt nagebootst. In zijn onderzoek liet Nieuwenhuys politiemensen drie tot vier keer trainen onder dreiging van een tegenstander met een 'vuurwapen'. Hoewel de nauwkeurigheid hierdoor verbeterde, bleek de afweging om te schieten veel moeilijker te trainen.
Samen sterk in de hulpverlening!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Ik geloof dat ik zulke trainingen anderhalf jaar geleden voor het eerst kreeg. En die ging zo ver dat ik aan het eind niet meer kon zitten van die dikke blauwe plek op mijn achterwerk van een verfpatroon. Blij dat ik dus onder stress goed zal schieten.. e050
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Heb deze training ook al een paar keer gehad, en moet zeggen dat ik die altijd wel erg intresant vind. Als is het op een gegeven moment wel lastig richten als je skimasker helemaal beslagen is. Maar ook toen scheen ik aardig wat voltreffers te hebben gepakt dus wat dat betreft zit het wel goed  O0. En over een aantal weken mag ik weer dus kijk er al helemaal naar uit.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v