GRIP 1 Grote brand (industrie) Wolter Koops Logistics Ambachtsweg - Zeewolde 17-11-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (industrie) Wolter Koops Logistics Ambachtsweg - Zeewolde 17-11-2012  (gelezen 30817 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Voertuigenlijst

141 TS Zeewolde
142 TS Zeewolde
243 TS Biddinghuizen
244 TS Swifterbant (herbezetting Zeewolde?!)
343 TS Lelystad
441 TS Emmeloord
442 TS Emmeloord (momenteel op post Marknesse) (aflossing)
445 TS Nagele (aflossing
447 TS Rutten (herbezetting Emmelorod)
541 TS Urk (aflossing)

7231 TS Harderwijk
7242 TS Hierden

Redvoertuigen
171 HV1 Zeewolde
352 HW Lelystad
371 HV1 Lelystad
652 HW Almere-Stad

7251 HW Harderwijk (NO-Gelderland)

Haakarmvoertuigen/Haakarmbakken
471 HA Emmeloord
831 HA Almere-Buiten
832 HA Dronten
833 HA Lelystad
835 ABH Lelystad
862 DPH Almere-Buiten
863 DPH Emmeloord
932 COH Dronten

Dienstvoertuigen
617 PM-Logistiek Almere Stad
821 DB-WVD Swifterbant
822 DB-WVD Zeewolde
823 DB-WVD Ens
994 DA OVD-B Zuid Flevoland
995 DA HOVD
996 DA OVD-Gemeente
998.1 DA RCVD

7204 DB Harderwijk (aflossingsbusje)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Was het pand volledig voorzien van detectie, of slechts gedeeltelijk? De brand zou ook boven de detectie ontstaan kunnen zijn, bijvoorbeeld in een verlaagd (systeem)plafond.
Dat zijn zaken die mij ook bezig houden. Het zal niet de eerste keer zijn dat een brand al flink ontwikkeld is, en de brandmeldcentrale niets detecteert. :-\


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
5 x TS...?

Hmmm...

Gezien de grote van het incident en de ingezette eenheden lijkt mij de benaming grote brand niet echt op zijn plaats.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Voertuigenlijst

7231 7241 TS Harderwijk
7242 TS Hierden

72045 DB Harderwijk (aflossingsbusje)

De manschappen van hierden zijn gewoon met de dienstbus van brandweer Harderwijk naar Zeewolde gegaan (gemengde ploeg Harderwijk/Hierden) dit vooral ivm de aantal keren dat Harderwijk moest aflossen, zo kwam iedereen aan bod. Verder is niet de 31 maar de 41 gaan rijden, dit doet men vaker voor inzetten buiten Harderwijk of op de snelweg oid.

Bron, eigen waarneming, ben sochtends en smiddags in Zeewolde geweest.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Iets zeggen over het brandverloop is erg lastig. Feit is wel dat de hitteopbouw van bovenaf gebeurt. De hitte wordt dus vanaf het plafond opgebouwt, hete lucht stroomt naar boven niet waar?
Tussen de grond van de loods en het plafond kan zomaar honderden graden temperatuurverschil zitten. De loods zal dus ook sneller aan de bovenzijde zwart blakeren. ;)
Was het pand volledig voorzien van detectie, of slechts gedeeltelijk? De brand zou ook boven de detectie ontstaan kunnen zijn, bijvoorbeeld in een verlaagd (systeem)plafond.
Dat zijn zaken die mij ook bezig houden. Het zal niet de eerste keer zijn dat een brand al flink ontwikkeld is, en de brandmeldcentrale niets detecteert. :-\
hoewel ik brandweer technisch hier niets over kan zeggen, is het natuurlijk wel zo dat het hier een Vrieshuis betreft.
gemiddelde temperatuur zal ergens rond de -25 celsius liggen. Of ook het diepvries gedeelte van brandmelders/detectoren is voorzien weet ik niet. (zijn er eigenlijk detectoren die bij deze lage temperaturen nog functioneren?)

De "loods" op de foto is voor zover ik kan zien en beoordelen met mijn ervaring op het gebied van koel/vrieshuizen een van de koude gedeelten van het bedrijf. dit zijn dus wanden met gemiddeld zo'n 20 tot 25cm isolatie.
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Toch zie je hier ook weer de regiogrenzen
Harderwijk gaat goed omdat dat bij hun in het systeem zit maar swifterband, emmeloord of Urk ten opzichte van Ermelo of nijkerk gaat dan mis. Ooit komt dit goed


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
hoewel ik brandweer technisch hier niets over kan zeggen, is het natuurlijk wel zo dat het hier een Vrieshuis betreft.
gemiddelde temperatuur zal ergens rond de -25 celsius liggen. Of ook het diepvries gedeelte van brandmelders/detectoren is voorzien weet ik niet. (zijn er eigenlijk detectoren die bij deze lage temperaturen nog functioneren?)

De "loods" op de foto is voor zover ik kan zien en beoordelen met mijn ervaring op het gebied van koel/vrieshuizen een van de koude gedeelten van het bedrijf. dit zijn dus wanden met gemiddeld zo'n 20 tot 25cm isolatie.
Kijk, dit is informatie waar we op zitten te wachten. O0
Wanden van 25cm dik aan isolatie, dan krijg je in ene een heel ander brandverloop en duurt het even voor de brand naar buiten komt.
Was die loods 1 grote vrieshal, of was de vriezer in de loods gebouwt, met tussenruimte tussen de vriezer en de loods zelf?


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Toch zie je hier ook weer de regiogrenzen
Harderwijk gaat goed omdat dat bij hun in het systeem zit maar swifterband, emmeloord of Urk ten opzichte van Ermelo of nijkerk gaat dan mis. Ooit komt dit goed

Waarom gaat het mis? De 1e opschaling inclusief Harderwijk verloopt netjes en later gaat men prio 2 aflossen. Het is niet ongewoon, om de aflossing uit de eigen regio te halen, zodat iedereen kan "mee profiteren". Dat is bij ons in de regio ook de gewoonte.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Voertuigenlijst

141 TS Zeewolde
142 TS Zeewolde
243 TS Biddinghuizen
244 TS Swifterbant (herbezetting Zeewolde?!)
343 TS Lelystad
441 TS Emmeloord
442 TS Emmeloord (momenteel op post Marknesse) (aflossing)
445 TS Nagele (aflossing
447 TS Rutten (herbezetting Emmelorod)
541 TS Urk (aflossing)

7231 TS Harderwijk
7242 TS Hierden

Redvoertuigen
171 HV1 Zeewolde
352 HW Lelystad
371 HV1 Lelystad
652 HW Almere-Stad

7251 HW Harderwijk (NO-Gelderland)

Haakarmvoertuigen/Haakarmbakken
471 HA Emmeloord
831 HA Almere-Buiten
832 HA Dronten
833 HA Lelystad
835 ABH Lelystad
862 DPH Almere-Buiten
863 DPH Emmeloord
932 COH Dronten

Dienstvoertuigen
617 PM-Logistiek Almere Stad
821 DB-WVD Swifterbant
822 DB-WVD Zeewolde
823 DB-WVD Ens
994 DA OVD-B Zuid Flevoland
995 DA HOVD
996 DA OVD-Gemeente
998.1 DA RCVD

7204 DB Harderwijk (aflossingsbusje)

Sinds wanneer schare we een hulpverleningsvoertuig onder dezelfde noemer (redvoertuig) als een autoladder of hoogwerker ?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Was het pand volledig voorzien van detectie, of slechts gedeeltelijk? De brand zou ook boven de detectie ontstaan kunnen zijn, bijvoorbeeld in een verlaagd (systeem)plafond.
Was die loods 1 grote vrieshal, of was de vriezer in de loods gebouwt, met tussenruimte tussen de vriezer en de loods zelf?

Meerdere vries/koel hallen en een distributie hal die ervoor en achter lagen. Voor het laden en lossen. Diverse sensoren die in de markt zijn bevriezen al bij -18. Een ringleiding voor het blussen bevroor er ook vaak dus ik denk dat een sprinkler ook had bevroren.

Wanden van 25cm dik aan isolatie, dan krijg je in ene een heel ander brandverloop en duurt het even voor de brand naar buiten komt.

Alleen de wanden vanuit het koelhuis naar de "normale" ruimten waren 25cm voor zover ik weet, de rest was 7 tot 15cm. Dit omdat tussen de koelruimten in geen open ruimte's verder waren.

Ik ben vaak genoeg in de hallen geweest toen ik nog veel chauffeurde. Echter is dit niet de enige hal die op deze manier is beveiligd, zo zijn ook de hallen van Becker en Bakker ingericht. Reden dat een OMS ook niet gelijk alles detecteert zijn de stellingen waar de rook onder blijft hangen. voor de rook dan de rookmelders heeft bereikt kan de brand inmiddels al ver ontwikkeld zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.