Ziekteverzuim bij de politie: "Kwart van alle agenten niet inzetbaar"

Auteur Topic: Ziekteverzuim bij de politie: "Kwart van alle agenten niet inzetbaar"  (gelezen 10358 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rutger

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 19 november 2012, 16:35:50
Onduidelijkheid over verzuimcijfers politie

De politie kan geen duidelijkheid geven over de verzuimcijfers van agenten op straat. RTL Nieuws meldde eerder op basis van politiecijfers dat 11 procent van de agenten ziek is. De politie bevestigde die berichtgeving in eerste instantie, maar laat nu weten dat dat percentage niet klopt.

Over de hele organisatie is het verzuimpercentage 6 procent, laat de politie vandaag weten. Maar dat is inclusief kantoorpersoneel. Het is aannemelijk dat het verzuimpercentage onder agenten op straat hoger ligt, omdat hun werk zwaarder is.
Rekenfout gemaakt

Volgens de politie is er bij de beantwoording van de vragen van RTL Nieuws een rekenfout gemaakt, doordat gegevens voor de gehele politie per abuis omgerekend naar een kleinere groep executieve medewerkers. Wat het werkelijke verzuimpercentage onder agenten op straat is, kan de politie niet zeggen.

Verslaggever Siebe Sietsma: "We zijn maanden in overleg geweest met de politie over dit onderzoek. Telkens weer werd het ziekteverzuimpercentage bevestigd. We willen nu eerst weten wat de precieze fout is geweest, en hoe hoog het verzuimpercentage voor agenten op straat volgens de politie dan wel is."

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/11_november/19/binnenland/onduidelijkheid_over_verzuimcijfers_politie.xml

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 16 november 2013, 21:54:02
Reactie op RTL uitzending over ziekteverzuim bij politie

Nieuwsbericht | 16-11-2013

De nationale politie geeft het ziekteverzuimbeleid eenduidig vorm. Dat was vroeger versnipperd over 25 regio’s. Het beleid is gericht op volgende zaken: een proactief risicomanagement, gerichte preventie en als het onverhoopt fout gaat, de medewerker zo snel mogelijk weer op de been te krijgen. Het beleid t.a.v. ziekteverzuim bij de politie heeft ook resultaat: Het verzuim is gedaald naar ca. 5,7%. Ten opzichte van 2011 is het verzuim in zowel de operationele als niet operationele sterkte met ongeveer 0,4% gedaald. Dit is een significante verbetering. Met name het verder terugdringen van langdurig verzuim heeft de volle aandacht.

Het onderzoek naar de psychosociale gesteldheid van de politie dat vorige maand aan de Kamer is gezonden, geeft inzicht in oorzaken van verzuim. Voor intake en service geldt dat daar relatief meer vrouwen (ca. 2300 van de 2900 fte zijn vrouw) en ouderen werken. Ook de aard van het werk zorgt voor een meer dan gemiddeld verzuimpercentage bij deze medewerkers. De aanbevelingen uit dit onderzoek worden uiteraard meegenomen in het verder reduceren van het verzuim. Daarnaast investeert de politie veel in training in weerbaarheid van medewerkers intake en service. Hierin leren ze bijvoorbeeld hoe ze om moeten gaan met lastige mensen aan de balie.

Burgers kunnen uiteraard gewoon terecht bij de politie: aan de balie, via de telefoon, via internet, en bij mensen thuis worden aangifte opgenomen. Met de komst van de nationale politie wordt flexibeler gewerkt. Intake en Service maakt op totale sterkte van het korps een beperkt deel uit en werkt zeer beperkt door in het totale verzuimpercentage. Het gaat immers om 0,4% van de totale sterkte. Het ziekteverzuim heeft geen effect voor de burger. Voor iedere dienst (ochtenddienst, middagdienst, late dienst) geldt een minimum-bezetting. Als mensen ziek zijn worden anderen opgeroepen zodat de deze bezetting gegarandeerd is. Wij hebben geen signalen dat dit in de praktijk tot problemen leidt.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 27 november 2013, 17:49:55
Politiebureau Bunschoten dicht door ziekte agenten - di 26 nov 2013 [RTV Utrecht]
Politiebureau Bunschoten dicht door ziekte agenten - di 26 nov 2013 [RTV Utrecht]
rtvutrecht
Gepubliceerd op 27 nov 2013
Citaat
Het politiebureau in Bunschoten is dinsdag dichtgebleven. De politie meldt dat er door ziekte te weinig mensen over waren om het bureau operationeel te houden. Bezoekers worden doorverwezen naar de collega's in Baarn.
Samen sterk in de hulpverlening!

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #23 Gepost op: 28 november 2013, 17:47:25
Citaat van: Live link=msg=1223425 date=1385570995
rtvutrecht
Gepubliceerd op 27 nov 2013

schande!

Chris81

• Rechercheur
  • Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 28 november 2013, 17:49:35
Citaat van: AureliusM link=msg=1223767 date=1385657245
schande!

Wat is daar schande aan? Weet jij wat daar aan de hand is?
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #25 Gepost op: 28 november 2013, 17:56:46
Citaat van: Chris81 link=msg=1223768 date=1385657375
Wat is daar schande aan? Weet jij wat daar aan de hand is?

ik kan me zo voorstellen dat de planning minimaal inpland en door wat zieken nu met de gebakken peren zit. dus schande

Lifc

• Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #26 Gepost op: 28 november 2013, 18:21:49
Citaat van: AureliusM link=msg=1223767 date=1385657245
schande!

Ik vind je reactie erg kort door de bocht. Politieagenten zijn net mensen ;), dus die worden ook weleens ziek. Zoals in het filmpje al word
aangegeven zijn er wel agenten actief op straat. Dit is natuurlijk vele malen belangrijker dan dat het bureau open is.

Waarom er geen agenten uit omliggende plaatsen aanwezig zijn op het bureau is voor mij ook een vraag. Maar ik denk dat hier wel
goed over nagedacht is. Je kan immers niet het ene gat gaan opvullen met het andere.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #27 Gepost op: 28 november 2013, 18:30:38
Bunschoten lijkt mij nou geen "stad waar het allemaal gebeurt". Ik tel er welgeteld één wijkagent. En dan kan zoiets gewoon gebeuren, zonder schande.

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #28 Gepost op: 29 november 2013, 01:14:29
Citaat van: Lifc link=msg=1223781 date=1385659309
Ik vind je reactie erg kort door de bocht. Politieagenten zijn net mensen ;), dus die worden ook weleens ziek. Zoals in het filmpje al word
aangegeven zijn er wel agenten actief op straat. Dit is natuurlijk vele malen belangrijker dan dat het bureau open is.

Waarom er geen agenten uit omliggende plaatsen aanwezig zijn op het bureau is voor mij ook een vraag. Maar ik denk dat hier wel
goed over nagedacht is. Je kan immers niet het ene gat gaan opvullen met het andere.

Ziek is ziek natuurlijk. Maar het kan toch niet zo zijn dat omdat er een paar zieken zijn het ganse bureau dicht moet. Ben me bewust dat niet alle eenheden zo rijkelijk bedeeld zijn met personeel als elders, maar er zullen toch vast wel ergens wat poppetjes vandaan te halen zijn, studenten bijv.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 29 november 2013, 07:29:13
Citaat van: AureliusM link=msg=1223888 date=1385684069
Ziek is ziek natuurlijk. Maar het kan toch niet zo zijn dat omdat er een paar zieken zijn het ganse bureau dicht moet. Ben me bewust dat niet alle eenheden zo rijkelijk bedeeld zijn met personeel als elders, maar er zullen toch vast wel ergens wat poppetjes vandaan te halen zijn, studenten bijv.
Laten we het niet spannender maken dan nodig is. Aangiftes kun je tegenwoordig ook online doen, en in Amersfoort en Baarn zijn grotere bureau,s die keurig dit soort zaken kunnen opvangen. Baarn ben je met 10 minuten, en Amersfoort een kleine 20 minuten en dan sta je daar op het bureau. En als je geen zin hebt om daar heen te gaan kan het blijkbaar ook wel een dagje wachten. ::)