Ziekteverzuim bij de politie: "Kwart van alle agenten niet inzetbaar"

Auteur Topic: Ziekteverzuim bij de politie: "Kwart van alle agenten niet inzetbaar"  (gelezen 10263 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
'Ruim kwart agenten niet inzetbaar'
HILVERSUM - Ruim een kwart van de agenten en rechercheurs is niet inzetbaar voor politiewerk. Ze zitten ziek thuis of ze zijn op cursus.  
Dat meldt RTL Nieuws zaterdagavond na eigen onderzoek, gebaseerd op urenregistratie van alle 26 politiekorpsen in de eerste vier maanden van 2012.

Wat volgens RTL vooral opvalt, is het hoge percentage zieke agenten. Elf procent is ziek en dat zou drie keer zo hoog zijn als het landelijke gemiddelde verzuimcijfer.

De politie zegt geen goede verklaring te hebben voor het hoge verzuim.

Trainingen
Van de tijd die agenten hebben, gaat gemiddeld zeventien procent op aan het volgen van trainingen en opleidingen. Dat is volgens RTL voor een deel te verklaren doordat agenten in opleiding ook worden meegerekend in de politiesterkte en zij een groot deel van hun tijd in de schoolbanken zitten.

RTL kreeg inzicht in de dagroosters en urenregistratie van de politie. Uit de gegevens bleek verder dat een kwart van de capaciteit wordt besteed aan opsporing en negen procent van de tijd opgaat aan het uitrukken bij 112-meldingen.


Geschokt
Oud-korpschef en D66-Kamerlid Magda Berndsen is geschokt door het verzuimcijfer. "Elf procent is ontzettend hoog. Je zou zo'n zes procent verwachten omdat het een zwaar beroep is met onregelmatige diensten, maar dit is bijna twee keer zo hoog."

Ze is van plan vragen te stellen aan minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD).

Winkeliers
Detailhandel Nederland zegt veel te merken van de cijfers. ''Winkeliers krijgen te horen dat er weinig tijd voor ze is. Het duurt vaak uren voordat de politie ter plaatse is, aangiften worden geweigerd."
"Ze krijgen vaak te horen dat er onvoldoende mensen zijn'', aldus adjunct-directeur Sander van Golberdinge.
http://www.nu.nl/binnenland/2961032/ruim-kwart-agenten-niet-inzetbaar.html


Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 17 november 2012, 23:49:37
Winkeliers
Detailhandel Nederland zegt veel te merken van de cijfers. ''Winkeliers krijgen te horen dat er weinig tijd voor ze is. Het duurt vaak uren voordat de politie ter plaatse is, aangiften worden geweigerd."
"Ze krijgen vaak te horen dat er onvoldoende mensen zijn'', aldus adjunct-directeur Sander van Golberdinge.

Hier herken ik dan weer niets van... Winkeldiefstallen met (door de winkelier aangehouden verdachten) zijn altijd een prio1 of 2. Winkeldiefstal zonder verdachte (en zonder daderindicatie) een 3'tje.

Daarnaast vraag ik mij af of er wel zoveel ligt aan het ziekteverzuim. Dat het ziekteverzuim ongelovelijk hoog is kan ik beamen. Echter is er de laatste jaren vanwege kostenoverwegingen door de hogere legerleiding besloten om steeds meer op het minimale in te gaan plannen. Project-voertuigen van een bureau werden districtelijk en men zit tegenwoordit puur op het minimum. Mensen in de ochtenddienst zijn tenslotte goedkoper als avond of nachtdienst :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #2 Gepost op: 18 november 2012, 11:56:55
11%  :-\ das wel heel veel!!!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #3 Gepost op: 18 november 2012, 12:16:35
11%  :-\ das wel heel veel!!!
Veel ?, ik vind het nog weinig met de aanstaande nationalisering (= bezuiningsronde) bij de politie. Reken maar dat er voor heel veel politie-personeel nog steeds geen duidelijkheid is over hun toekomstige werkplek. En zou dat stress opleveren denk je ? En dus is 11 % nog laag in mijn optiek.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 18 november 2012, 12:17:50
RTL: twaalf procent Utrechtse agenten ziek thuis
 


PROVINCIE UTRECHT - Het ziekteverzuim onder agenten van het Utrechtse politiekorps is drie keer hoger dan het landelijke gemiddelde van zo'n vier procent bij andere bedrijven of instanties. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws dat de urenregistraties van de Nederlandse politiekorpsen doorspitte.

De politie had tegenover RTL geen goede uitleg voor het hoge ziekteverzuim in de eerste vier maanden van dit jaar. Uit de cijfers blijkt dat Utrechtse agenten twaalf procent van de tijd bezig zijn met uitzieken. Landelijk is elf procent van de agenten ziek.

D66-kamerlid Magda Berndsen liet aan RTL Nieuws weten kamervragen over de kwestie te gaan stellen. De oud-korpschef zegt dat een ziekteverzuim van rond de zes procent te verwachten is bij een zwaar beroep als agent, maar dat de cijfers nu wel erg hoog zijn.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/895462


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #5 Gepost op: 18 november 2012, 12:47:05
Weet je wat pas grappig gaat worden, als ze ook eens kijken wie er van die 11% nu steeds ziek is. Want het gros is vaak toch dezelfde. En veel, mwa ik kijk er niet eens van op. Ligt wel heel dicht bij een andere landelijke organisatie. En ja het blijft altijd het kip en het ei verhaal, zijn de mensen van zichzelf minder gemotiveerd waardoor ze bij een licht kuchje al tijd blijven. Of heeft het management de situatie geschapen door bepaalde maatregelen in te voeren?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 18 november 2012, 12:51:25
Om maar eens olie op het voor te gooien,

Bij mijn vorige werkgever werd er bij de eerste ziektedag gebeld door de leidinggevende of de baas met de vraag wat er aan de hand was. Was je een dag of vier/vijf ziek kwam er iemand lang om een bakkie te doen en eens te kijken hoe het er nou voor stond...

Ik ben bij de politie nog nooit ziek geweest, maar ik vraag me af of er überhaupt controle is op mensen die zich (met enige regelmaat) ziek melden.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #7 Gepost op: 18 november 2012, 13:11:51
Nou ik heb via mijn familie een inkijkje in de diverse overheidsdiensten en weet wel te vertellen dat het vrij slecht geregeld is met de "controle" op de regelmatig zieken. Als ze dan eens worden doorverwezen naar een bedrijfsarts dan mag die ook niks zeggen vanwege zijn beroepsgeheim. Wat wel scheeld is of je in een kleine groep werkt met een sterke sociale binding, of een grote groep waar mee je maar met enkele een sterke band heb. Bij die eerste is al gelijk contact van hoe het met de zieke gaat en is er ook meer aandacht voor diegene (kaartje, fruitmand, huisbezoek etc). Voor die laatste ja daar boeit het vaak wat minder en mag diegene die ziek is al blij zijn als er ooit eens een kaartje ingestuurd gaat worden.

Wat mij betreft mag die "controle" wel meer worden, maar het moet ook niet over de top zijn. Toen ik me de laatste keer ziek melde (ergens begin vorig jaar) kreeg ik de vraag of ik echt niet kon werken. Terwijl ik amper op mijn benen kon staan en nog maar net mijn vingers scherp kon zien. Er is mijns inziens helemaal geen duidelijk beeld bij de leiding wie er nu vaak ziek is en wie niet. Hierdoor krijg je wel weer onderlinge wrijving omdat die ene collega zich weer heeft ziek gemeld "omdat hij/zij geen verlof kon krijgen".
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #8 Gepost op: 18 november 2012, 14:21:25
De leiding kan geen verklaring geven voor het hoge verzuim?

Volgens mij is het in elk geval een kans voor de leiding om te benadrukken dat het dus een zwaar beroep is.

Verder denk ik dat de onregelmatigheid op korte maar ook zeker op lange termijn je wel vatbaarder maakt voor een virusje of iets anders. Uitgezonderd zijn de langetermijn gevallen die ook tot in lengte van dagen op de operationele sterkte blijven drukken. Kan zo een geval van 5 jaar opnoemen.

Wat me ook opvalt is, zonder iemand te willen veroordelen overigens want het is vervelend genoeg, dat de laatste jaren veel jonge, nieuwe collega's problemen hebben. Stress, overspannen, gauw ziek en afgestompt etc. Misschien moet het puntje weerbaarheid/stabiliteit in de selectieprocedure ook nog wat extra aandacht hebben.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #9 Gepost op: 18 november 2012, 18:08:51
Ik ben bij de politie nog nooit ziek geweest, maar ik vraag me af of er überhaupt controle is op mensen die zich (met enige regelmaat) ziek melden.
Op een telefoontje na bijna niet...