koorts in relatie ontsteking

Auteur Topic: koorts in relatie ontsteking  (gelezen 9786 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

aspivientje

  • Gast
Gepost op: 21 maart 2005, 08:26:00
hoi, ;)

eigenlijk vreemd mijn dochter heeft koorts. Nu wordt er overal beweert dat koorts een reactie is op een ontsteking. Maar mijn dochter heeft helemaal geen ontsteking.  het kan toch gewoon een virus zijn en dan is er toch geen sprake van een ontsteking. hoe zit dat nu eigenlijk?

groetjes




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2005, 09:28:27
Het menselijke afweersysteem werkt het best als het lichaam een paar graden hoger is dan de normale 37 graden. Als het afweersysteem flink in actie moet komen, door een ontsteking of door een griepje, verhoogt het lichaam dan ook zelf de temperatuur: koorts.
Arts  www.alphalog.nl


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2005, 09:41:07
hoi, ;)

eigenlijk vreemd mijn dochter heeft koorts. Nu wordt er overal beweert dat koorts een reactie is op een ontsteking. Maar mijn dochter heeft helemaal geen ontsteking.  het kan toch gewoon een virus zijn en dan is er toch geen sprake van een ontsteking. hoe zit dat nu eigenlijk?

groetjes

Volgens mij ben je in de war met infectie. Men spreekt over een infectie als een micro-organisme of virus in een levend wezen is binnengedrongen en daar schade aanricht. Het afweersysteem treedt dan in werking. Koorts is hiervan het gevolg.

Er bestaat wel eens de neiging om ontsteking en infectie door elkaar te halen, maar niet alle infecties gaan gepaard met ontsteking en lang niet alle ontstekingen worden veroorzaakt door infectie.
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2005, 11:16:35
Er bestaat wel eens de neiging om ontsteking en infectie door elkaar te halen, maar niet alle infecties gaan gepaard met ontsteking en lang niet alle ontstekingen worden veroorzaakt door infectie.
Volgens mijn bescheiden mening is een infectie een ontsteking veroorzaakt door micro-organismen.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2005, 11:53:10
Ik citeer uit een boek:

Het begrip ontsteking is niet alleen een van de meest gebruikte, maar ookeen van de oudste begrippen uit de geneeskunde. Het is al te vinden in de geneesschriften van Hippocrates, de grondlegger van de moderne geneeskunde. De Romeinse geleerde Celsus was de eerste die, rond 30 na Cristus, de vier klassieke tekenen van een ontsteking beschreef: roodheid(rubor), zwelling(tumor), warmte(calor) en pijn(dolor). Veel mensen denken dat een ontsteking altijd door virussen, bacterien of andere vormen van micro-organismen wordt veroorzaakt. Dat is niet zo. Elke weefselbeschadiging geeft een ontsteking. Weefselbeschadiging kan ontstaan door natuurkundige processen zoals straling, electriciteit en hitte die verbrandding van weefsel kan veroorzaken. Ook chemische stoffen, zoals zuren en logen, kunnen een ontsteking geven. Lichaamseigen stoffen die niet op normale wijze afgevoerd kunnen worden, zoals talg bij mensen die aan acne lijden, kunnen een ontstekingsproces in gang zetten, en ook een kankerproces in het lichaam kan een ontsteking van het weefsel veroorzaken.
Een infectie is kortweg, een ontsteking die door mirco-organismen wordt veroorzaakt. Het micro-organisme zet een ontstekingsproces in gang, dat de genoemde kenmerken heeft.
De kennis die deze eeuw verworven werd over bacterien die het lichaam binnendringen en ziek kunnen maken leidde ertoe een ontsteking op te vatten als een vorm van afweer, als een strijd van ons lichaam tegen iets dat het weefsel beschadigt. Daarmee werd een ontsteking veeleer als iets nuttigs beschouwd, als een uiting van het streven om een verdergaande infectie van het lichaam te voorkomen. Bij een ontsteking die door micro-organismen wordt veroorzaakt, is dit nut wel in te zien. Ook bij verbranding, waarbij de huidontstoken is geraakt en weer opgebouwd wordt, lijkt de ontsteking zin te hebben, maar moeilijker wordt het bij cronische ontstekingen zoals reuma, waarbij het lichaam een afweerin gang zet tegen het kraakbeen van eigen gewrichten. Dan is er duidelijk iets mis.

("Het hart zit links", en andere medische misvattingen)


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2005, 12:39:03
Volgens mijn bescheiden mening is een infectie een ontsteking veroorzaakt door micro-organismen.

Klopt, maar is niet helemaal volledig. Micro-organismen kunnen ook klachten veroorzaken zonder dat er sprake is van een ontsteking. Men spreekt dan toch van een infectie:

Van een infectie is wel sprake als het pathogeen invasief wordt (in bloed of weefsel te vinden is) of klachten veroorzaakt (bijvoorbeeld darmbacterien die giftige stoffen afscheiden die tot klachten aanleiding geven, ook zonder dat de bacterien zich in de darmwand zelf bevinden).
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Infectie

In het laatste geval is wel sprake van een infectie, maar niet van een ontsteking. Daarnaast kan het afweringssysteem al worden geactiveerd voordat micro-organismen weefsel beginnen te beschadigen. In dat geval kan er toch koorts optreden, zonder dat er sprake is van ontstekingen.

Van een infectie is dus sprake als er een ontsteking ontstaat door micro-organismen of als deze micro-organismen klachten veroorzaken.
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


aspivientje

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2005, 12:55:22
ja klopt foutje van de zaak het is een reactie op een infectie :D

even een paar dingen uit elkaar houden dus

  • ontsteking
    infectie
    virus
    bacterie


maar bij een infectie heb je te maken met levende beesjes als ik het zo mag zeggen en een reactie daarop is teperatuur verhoging.


Kanarie

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2005, 16:11:08
Je lichaam herkent (in dit geval) de "levende beestjes" als lichaamsvreemd en wil deze opruimen. Er wordt een afweerreactie in gang gezet, waarbij veel cellen en stofjes betrokken zijn. De stofjes worden uitgescheiden door de cellen. Sommige van deze stofjes zorgen dat je temperatuursverhoging krijgt. Centraal is dit in de vorm van koorts en lokaal in de vorm van extra doorbloeding (rood en warm; denk bijvoorbeeld aan een rode keel bij keelpijn).


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2005, 21:43:17
even een paar dingen uit elkaar houden dus

  • ontsteking
    infectie
    virus
    bacterie



Zet besmetting er dan ook maar bij, past ook wel in het rijtje van oorzaak en gevolg
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


aspivientje

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2005, 15:54:48
:D dit is moeilijk te doorzien eerst maar een proberen te invertariseren:

ziekte kiemen (virussen en bacterien schimmels)

besmetting      ( wond wordt besmet met ziekte kiemen)

ontstekingsreactie (roodheid zwelling warmte pijn en is nodig voor herstel van de wond. kan ook gepaart gaan met ziekmakende ziektekiemen dan treedt ook koorts op)

virus is besmetting met beesjes (lees levende organisme) hier kan men een griepje van krijgen en er kan koorts op treden

bacterie is besmetting zonder beesjes hier kan men geen griepje van krijgen. en ook geen koorts

schimmels (?)

ontsteking (roodheid zwelling warmte en pijn pijn) wat is het verschil met de onstekingsreactie

infectie is ontsteking met beesjes hier treedt koorts op

ik kijk even aan waar ik het goed of fout zie
groetjes :-\