koorts in relatie ontsteking

Auteur Topic: koorts in relatie ontsteking  (gelezen 9784 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2005, 18:30:23
virus is besmetting met beesjes (lees levende organisme) hier kan men een griepje van krijgen en er kan koorts op treden

bacterie is besmetting zonder beesjes hier kan men geen griepje van krijgen. en ook geen koorts

Een bacterie is een eencellig organisme wat is staat is zelfstandig te leven en zich voort te planten.
Een virus heeft geen eigen cel maar is meer een structuur met o.a. RNA of DNA wat altijd een gastcel nodig om zich voort te planten.

Als je de term beestje wil gebruiken dan is een bacterie dat dus eerder als een virus.
Een virus is veel kleiner dan een bacterie.
Een virus is geen micro-organisme
Een virus kan een bacterie besmetten

Besmetting is meestal het overbrengen van een ziekmakend micro-organisme van de ene plaats naar de andere, maar er zijn ook andere besmettingen, denk aan de radioactieve versie, die niet gebaseerd is op een micro-organisme.

Een schimmel is een plantje zonder bladeren.

Van een infectie is sprake wanneer de voor de besmetting verantwoordelijke stof/organisme zich zelf in het lichaam handhaaft of zelfs vermenigvuldigd.

Koorts kan optreden bij besmetting/infectie maar dat hoeft niet.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Kanarie

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2005, 18:34:57
Ik heb net een bericht zitten typen en nu zie ik dat Jacques mij voor was met een hele heldere uitleg. Ik zet mijn berichtje er toch nog maar onder. Dan zie je het op 2 manieren uitgelegd.


Een virus is een stukje DNA of RNA met een enveloppe van eiwit er omheen. Het virus kan een cel binnengaan en zich daar met behulp van de cel-eigen stoffen vermeerderen. De cel kan hieraan kapot gaan. Het afweersysteem kan de virus-eiwitten herkennen en zal daar (meestal) een ontstekingsreactie op geven.  

Een bacterie is een soort beestje en kan zich ook buiten een andere cel vermenigvuldigen. Dit in tegenstelling tot een virus, die altijd een ander organisme nodig heeft. Het afweersysteem zal bij een bacterie (meestal) ook een ontstekingsreactie geven.

Een schimmel is in dit opzicht wel vergelijkbaar met een bacterie.

Met ontstekingsreactie wordt de reactie van je eigen afweersysteem bedoeld (o.a. witte bloedcellen die de beestjes opruimen) en met ontsteking bedoelt men meestal de algemene verschijnselen (roodheid, warmte, pijn, zwelling, tijdelijk functieverlies). Maar in wezen bedoelt men dus hetzelfde proces.  ALs ik jou was, zou ik me ook niet te druk maken om verschillen hiertussen te zien.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2005, 18:38:44
Ach we zijn het aardig eens ......
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Kanarie

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2005, 18:50:06
Ach we zijn het aardig eens ......
:D ;D Gelukkig maar. ;)


aspivientje

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2005, 18:37:34
uitwendige wonden


infectie
ziektekiemen vermenigvuldigen zich in de wond

toenemende kloppende pijn
toenemende roodheid
toenemende zwelling
eventueel koorts

besmetting
ziektekiemen komen in de wond


ontsteking
reactie op binnendringen ziektekiemen

pijn
roodheid
zwelling
warmte

ontstekingsreactie
komt voor bij een open wond als reactie van de weefselbeschadiging

Roodheid
zwelling
warmte

ik kan de symtomen maar slecht uit elkaar houden


Kanarie

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2005, 19:39:49
Je zit op de goede weg! :D


aspivientje

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 23 maart 2005, 20:23:51
hoi hoi hoi doet me goed ;D ;D ;D

alleen die ontstekingsreactie bij een wond kan ik zo slecht vatten je hebt een wond en je krijgt een ontsteking. daar heb je dan twee soorten in een  natuurlijke reactie op een weefsel beschadiging die nodig is om de wond te doen genezen maar het kan ook een ontsteking worden die je lichaam ziek maakt.

zie ik dat goed. (lastige matetrie maar ik kom er uit voor de pasen hoop ik) :)


Kanarie

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 23 maart 2005, 20:36:38
De ontsteking gaat uit van het lichaam (je afweersysteem) en die is in beide gevallen ongeveer gelijk.

Er zijn dan 2 mogelijkheden:
1) de ziekteverwekker wint het gevecht
2) de ziekteverwekker wordt netjes opgeruimd en alles geneest

1) Als de ziekteverwekker wint, gaat je lichaam gewoon verder met het proberen te bestrijden van de ziekteverwekker. Echter je lichaam kan het alleen niet aan, dus vervolgens heb je dan wel hulp nodig in de vorm van bijvoorbeeld medicijnen.
2) Als de ziekteverwekker netjes is opgeruimd, zal het weefsel herstellen en de ontsteking is dan niet meer nodig dus zal vanzelf stoppen.

Vergelijk het met een brand die je probeert te blussen.
1) Als de brand maar doorgaat ondanks jouw bluspogingen, moet je de brandweer bellen.
2) Als je het vuur snel gedoofd hebt, kun je stoppen met blussen.


aspivientje

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 23 maart 2005, 22:03:02
zo'n mooie uitleg heb ik nog nooit gezien perfect. :D

een klein vraagje als je een wondje heb zie je niet altijd die ontstekingsreactie. maar zoals ik het nu moet aannemen is die ontstekingsractie wel altijd aan wezig hoe klein de weefselbeschadiging dan ook

groetjes  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 24 maart 2005, 20:47:23
Voor alle duidelijkheid de onstekingsreactie onstaat na elke beschadiging van weefsel, dus ook bij een kneuzing of verstuiking. En pijn kan daar een gevolg van zijn.

Het begint met zwelling door bloed en vocht dat zich ophoopt door de beschadiging van de weefsels.
Door te koelen voorkom je dat onnodig bloed naar de aangedane plaats stroomt. Na een tijd komt het omgedraaide effect naar voren. De weefsels worden als het ware te koud en wordt extra bloed naar de weefsels gestuurd. Vandaar dat je maximaal 20 minuten mag koelen en dan een paar uur niet koelen.

Na een, twee dagen is de noodreparatie van de aders voltooid en kan begonnen worden met puin ruimen.

Door dan met warmte te gaan werken, verhoog je de bloedtoevoer en daar mee een snellere afvoer van het puin.