Misschien heb ik jaren geleden de klok horen luiden, maar GMS werkt met zogenaamde bereikbaarheden. Ofwel, hoe bereik je een blusploeg en/of voertuig? Bij het koppelen van voertuigen aan incidenten schijnt GMS -als ik het goed heb begrepen- ook een capcode te willen zien zodat die "alarmeringstaak" automatisch afgerond kan worden. De meeste regio's doen dit gewoon mbv de monitorcode, andere regio's hebben er aparte capcodes van. Hier komt ook de benaming "GMS koppelcode" vandaan die je bij sommige regio's ziet. Bij een voertuigalarmering verschijnt die capcode, bij het ontalarmeren (loos alarm, etc) dan worden alleen de ploegen gealarmeerd, het voertuig hangt immers al aan het incident en dan zie je deze code niet. Ook sommige monitorcodes zijn geen volwaardige monitorcode, zoals die van Zuidoost Brabant :
p2kflex
15:21:22 13-12-12 | GROUP-1 | PRIO 1 : Rookmelder OMS Winkelcentrum Valkenstaete PASSAGE 1 VAL : 4441 |
1104799 | BRW Zuidoost-Brabant (Monitorcode) |
1108449 | BRW Zuidoost-Brabant (Valkenswaard - Korpsalarm) |
1108498 | BRW Zuidoost-Brabant (Valkenswaard - Monitorcode) |
p2kflex
15:24:45 13-12-12 | GROUP-2 | INZET 4441 NIET MEER NODIG |
1108449 | BRW Zuidoost-Brabant (Valkenswaard - Korpsalarm) |
1108498 | BRW Zuidoost-Brabant (Valkenswaard - Monitorcode) |
Om een lang verhaal kort te maken, er zal wel een belletje zijn gaan rinkelen na het verwijderen van de monitorcode en aangezien Haaglanden bekend staat als een regio die de 'luistervinken' het maar al te graag moeilijk maakt, zal het geen optie zijn om de monitorcode als "koppelcode" te behouden, het is dan veel eenvoudiger om per voertuig met aparte codes te werken zodat zij bereiken wat ze willen zonder buitenstaanders een extraatje te geven. Ik hoor mensen denken "waarom niet de lichtkrant van de betreffende post", maar een voertuig kan natuurlijk op verschillende posten staan, dus dan is een lichtkrantcode geen optie.
Als iemand correcties of aanvullingen heeft dan hoor ik het graag