GRIP 1 Grote brand (explosie na vuurwerkexperiment) Fazantstraat - Opheusden 18-11-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (explosie na vuurwerkexperiment) Fazantstraat - Opheusden 18-11-2012  (gelezen 32595 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Explosie in woning Opheusden

http://www.politie.nl/nieuws/2012/november/19/02-explosie-in-woning-opheusden.html
Laatste update: 19-11-2012 | 09:43
Woordvoering: Gelderland-Zuid

Opheusden - Bij een explosie in een woning aan de Fazantstraat in Opheusden is een 39-jarige man zwaar gewond geraakt. De explosie was zondagavond kort na 22.00 uur.
De zware explosie was op de zolder van de woning. Uit het voorlopige onderzoek is het vermoeden ontstaan dat de 39-jarige bewoner van het pand daar bezig was met vuurwerk.
Door de explosie is de 39-jarige Opheusdenaar zwaar gewond geraakt aan onderlichaam, armen en gezicht. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis. De zolderverdieping en het dak van het huis raakten zwaar beschadigd.
Omdat zich mogelijk meer vuurwerk op de zolderverdieping bevond is een aantal omliggende woningen ontruimd. De bewoners hiervan kunnen terug zodra ook vast is gesteld dat er geen bouwkundige schade aan de huizen is, waardoor het gevaarlijk zou zijn om daar te verblijven.
De brandweer en politie zijn tot in de vroege ochtend bezig geweest met onderzoek in en aan de woning van de 39-jarige. Het onderzoek naar de toedracht wordt ook vandaag nog voortgezet.
Samen sterk in de hulpverlening!


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
tjsa, dan kun je nu wel boos zijn, maar dan heb je net zo goed flink boter op je hoofd gehad... dan had je ook al veel eerder even 0800-7000 kunnen bellen...
Ja, dat is wel de instelling van de huidige maatschappij. Wel klagen maar zelf niets doen, want klikken hoort niet.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Dat is ook wat ik dacht, is al wel weer een jaar geleden. De nieuwe Wageningse hoogwerker had toen steeds storing en als vervanging hadden ze een duitse te leen.
Misschien dezelfde.

Volgens mij staat deze op nijmegen west als vervanger cq leen
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Over het algemeen geldt dat je bij ontploffing of ontploffingsgevaar je mensen terugtrekt tot 100 meter. Uit laten branden is wel een optie, maar dan moet je ook evacueren tot 100 of zelfs 500 meter. We hebben als brandweer verder geen bijzondere trucs in ons arsenaal, behalve heel veel water. Bij veel vuurwerk is dat voldoende, maar als je niet weet wat er op die zolder ligt dan is dat ook een risico op zich.
Tja, ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Als er nog explosiegevaar is worden er gewoon geen mensen naar binnen gestuurd en laat de brand dan maar naar buiten komen. Dan kun je een redvoertuig met torenstraal er bovenop zetten en de boel volhozen. Eerst zeker zijn dat het explosiegevaar geweken is.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Is dat niet de leen hoogwerker van Wageningen? Dacht daar laatst iets over te lezen
Video is niet veel op te zien, gaat even om de tekst eronder  ;)

Prio 1 Duitse leen hoogwerker & A1 MMT08-903 met spoed naar explosie Fazantstraat Opheusden

Prio 1 Duitse leen hoogwerker & A1 MMT08-903 met spoed naar explosie Fazantstraat Opheusden
Published on Nov 19, 2012 by Nieuwskant Nieuws
*Door de dichte mist en het niet voeren van de sirene waren de voertuigen pas laat op te merken op de snelweg, daarom zijn de video's wat laat begonnen.
De hoogwerker van brandweer Nijmegen-West is onderweg naar de Fazantstraat in Opheusden, omdat de hoogwerker van Nijmegen buiten dienst is hebben zij nu een Duitse leen hoogwerker van Metz. Ook is het MMT08-903 met spoed onderweg omdat er bij de explosie van vuurwerk in de woning een gewonde is gevallen.
Samen sterk in de hulpverlening!


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Citaat
Arjan Hoefakker @Hoefakker

 Gesprek met zwager man vuurwerkexplosie: 'Beide onderarmen geamputeerd, gat in borstkas en buik, klaplong, overal verbrand behalve voeten.'

Citaat
Arjan Hoefakker @Hoefakker

 Zwager van de zwaargewonde vertelt me: 'Ik wist dat mijn zwager van vuurwerk hield, maar was niet op de hoogte dat het op zo'n schaal was..'


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Video is niet veel op te zien, gaat even om de tekst eronder  ;)

Prio 1 Duitse leen hoogwerker & A1 MMT08-903 met spoed naar explosie Fazantstraat Opheusden

Prio 1 Duitse leen hoogwerker & A1 MMT08-903 met spoed naar explosie Fazantstraat Opheusden
Published on Nov 19, 2012 by Nieuwskant Nieuws
*Door de dichte mist en het niet voeren van de sirene waren de voertuigen pas laat op te merken op de snelweg, daarom zijn de video's wat laat begonnen.
De hoogwerker van brandweer Nijmegen-West is onderweg naar de Fazantstraat in Opheusden, omdat de hoogwerker van Nijmegen buiten dienst is hebben zij nu een Duitse leen hoogwerker van Metz. Ook is het MMT08-903 met spoed onderweg omdat er bij de explosie van vuurwerk in de woning een gewonde is gevallen.

Betreft deze Hoogwerker:

Student Technische Bedrijfskunde TU/e


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Dezelfde hoogwerker stond ruim een jaar terug in Barneveld op de uitruk.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Je zou denken dat dit de streek is van een persoon van 14-23 jaar. Een man van 39, met een vrouw, eigen huis, 4 kinderen.. Daar kun je dit toch niet van verwachten? ???

tjsa, dan kun je nu wel boos zijn, maar dan heb je net zo goed flink boter op je hoofd gehad... dan had je ook al veel eerder even 0800-7000 kunnen bellen...

Met beiden eens.

Tja, ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Als er nog explosiegevaar is worden er gewoon geen mensen naar binnen gestuurd en laat de brand dan maar naar buiten komen. Dan kun je een redvoertuig met torenstraal er bovenop zetten en de boel volhozen. Eerst zeker zijn dat het explosiegevaar geweken is.

Je ziet aan de beelden hoe heftig de explosie moet zijn geweest. Dit neemt bizarre vormen aan. Al zou het een simpele woningbrand zijn geweest, ik moet er niet aan denken dat er gewoon explosiegevaar is doordat er totaalmalloten met explosieven hobbyen. Deze persoon is niet alleen onverantwoord naar zijn gezin bezig geweest maar onverantwoord naar de hele buurt.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Lijkt mij dat de volgende voorbeelden niet de pannen van het dak af doen vliegen. Tweede filmpje is trouwens discutabel, ik vind de omstanders er gevaarlijk dicht op staan.

Blikje campinggas doet BOEM! - 1080p HD

&

Explosie camping gasfles