Bekeuren: hoe ga je er mee om?

Auteur Topic: Bekeuren: hoe ga je er mee om?  (gelezen 7266 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 4 april 2013, 22:16:55
Dus laat oom agent of oom BOA maar lekker achter een boom gaan staan om scholiertjes op de bon te slingeren. Dit is m.i. terecht! Dan leren ze het meteen af voor in de toekomst (hoop ik).

Kom ik je vertellen dat dat zeker niet zomaar het geval is... Dan kom je op het pad van allerlei psychologische theorieën. Als je daaruit redeneert is vrij duidelijk: persoonlijke beweegredenen werken een stuk beter dan een bonnetje bij het aanpassen van gedrag. Kijk ik zeg niet dat straffen niet moet, maar hou je wel je uiteindelijke doel voor ogen. Helpt een voorlichting op scholen niet beter misschien,waarbij mensen geconfronteerd worden met de mogelijke gevolgen?! (Ik noem maar even wat hoor... fietsverlichting is misschien iets te 'simpel' voor een andere aanpak)

Zeker op bijvoorbeeld het gebied van jeugdoverlast zie ik soms dingen waar je niet vrolijk van wordt. De politie kiest dan bijvoorbeeld de "softe" aanpak, met doorpakken waar nodig(de werkende manier)... Komt vervolgens de gemeente erin met allemaal schrijvende boa's, ja want hier is veel overlast dus moeten we hard optreden...

sylvester1986

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 4 april 2013, 22:20:46
Dan leren ze het meteen af voor in de toekomst (hoop ik).
Uiteindelijk misschien wel. :-\

DDV

• Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 5 april 2013, 16:05:30
In onze regio hebben ze het in het verleden ook anders aangepakt, hou ze staande en geef ze een lichtsetje .. licht voor op scholen over verkeersveiligheid e.d.  O0. Wat ik nu zie is vaak opgeschoten jeugd en volwassenen op de fiets [vaak ook ren/sportfietsers] die de regels aan de laars lappen en zich op de weg levensgevaarlijk gedragen of zonder licht fietsen. Gebeurt er dan wat ben je als automobilist i.d.d. giga de klos schuldig of niet  >:( !! In mijn tijd kreeg je nog van de Rijkspolitie verkeersles op school en had je een heidens respect voor die mannen, die losten zaakjes ook vaak niet op met bekeuren maar met een draai om de oren  O0 en voorgeleiding aan de ouders waarna er nog behoorlijk wat zwaaide  :'( waarvan akte  0098 Zeg je tegenwoordig wat tegen die lui [fietsgebruikers] wordt je uitgescholden, bespuugd of schoppen ze in het ergste geval tegen de auto. Ook middelbare scholieren, die lieverdjes van een jaar of 15/16, beheersen het treiteren in het verkeer met verve en gedragen zich als ongeleide projetielen.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 5 april 2013, 22:45:00
Wacht even, dus jij wilt mensen zonder licht belonen dmv een lichtsetje terwijl de brave burger daar gewoon voor moet betalen? Dat is de omgekeerde wereld.

Kimmen in een stad gewerkt waar veel problemen waren met fietsen door het centrum. Na een maand waarschuwen is er flink geschreven. Gedurende die maand waarschuwen werd er volop gefietst, ook door mensen die ik herkende van eerdere waarschuwingen. Na een week bonnen uitdelen fietste er niemand meer.
Een zelfde ontwikkeling zie ik ieder najaar weer. Hele horden scholieren zonder licht tot je er een paar schrijft 's ochtends van 'achter je boom'. Een dag later weten ze bijna allemaal het lichtknopje te vinden of de dynamo te gebruiken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

DDV

• Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 6 april 2013, 01:39:24
T'is maar waar je hart voor klopt, met die lichtsetjes heb ik het over kinderen van de lagere school en die kun je met je bon nog heftig frustreren ... ja t'is maar hoe je er tegenaan kijkt. Overigens ... als werkelijk niemand zich aan een bepaalde regel houdt moet je jezelf eens afvragen of deze regel wel zin heeft en/of wel door de gemeenschap wordt gedragen, en JIJ BOA bent er immers vóór en niet tégen de gemeenschap! Je bent dienstbaar aan de gemeenschap, is dat niet zo dan moet je jezelf wat afvragen !

zijlvaart67

• Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 6 april 2013, 07:46:22
Dat laatste klinkt leuk, maar werkt anders in de praktijk:
Vraag ik aan burgers of ik veel moet bekeuren voor het rijden zonder gordel, dan krijg ik gegarandeerd 'nee' te horen; 'Dat moeten ze zelf maar uitmaken'..

Totdat je vertelt dat een verkeersslachtoffer honderdduizenden euro's kan kosten, dan is het opeens 'ja'.

Als overheid(sdienaar) handhaaf je dus weleens regels die de maatschappij soms niet begrijpt of niet wil begrijpen..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

sylvester1986

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 6 april 2013, 09:56:14
T'is maar waar je hart voor klopt, met die lichtsetjes heb ik het over kinderen van de lagere school en die kun je met je bon nog heftig frustreren
Als de kinderen beneden de 12 jaar zijn, kun je ze niet strafrechtelijk vervolgen.
Zijn ze 12 tot 16 jaar, dan wordt het de helft van de boete.
Heftig frustreren zal wel meevallen denk ik.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 6 april 2013, 21:43:43
T'is maar waar je hart voor klopt, met die lichtsetjes heb ik het over kinderen van de lagere school en die kun je met je bon nog heftig frustreren ... ja t'is maar hoe je er tegenaan kijkt. Overigens ... als werkelijk niemand zich aan een bepaalde regel houdt moet je jezelf eens afvragen of deze regel wel zin heeft en/of wel door de gemeenschap wordt gedragen, en JIJ BOA bent er immers vóór en niet tégen de gemeenschap! Je bent dienstbaar aan de gemeenschap, is dat niet zo dan moet je jezelf wat afvragen !

Kinderen in de lagere school horen die setjes van de ouders te krijgen. Niet van de politie.
Als er werkelijk niemand zich aan de regel houdt dat een fietser in het donker licht moet voelen moeten we dat maar afschaffen? Heb jij uberhaupt wel een rijbewijs? Ik ben al iets te vaak geschrokken van een fietser op een landweggetje of op een rotonde die het niet nodig vond om licht te voeren. Een fietser legt het tegen een motorvoertuig af.

Ik ben dienstbaar richting de samenleving, maar ik heb ook tot taak om in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde (art 3 Politiewet). Die rechtsorde schrijft nu eenmaal voor dat fietsen met licht moet. Als een meerderheid van de bevolking vind dat dat niet meer hoeft is het een democratisch proces om dat via de politiek uit de wet te krijgen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

sylvester1986

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 17 april 2013, 20:17:40
Vraagje voor de Boa's:
 - Hoe handelen jullie als een overtreder geen ID kaart bij zich heeft?

Sjonnie

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #29 Gepost op: 10 mei 2013, 10:36:47
Ik denk dat het een kwestie is van de situatie / omstandigheden, ervaring en gezond verstand.
Je hebt een discretionaire bevoegdheid en daar moet je in sommige gevallen gewoon gebruik van maken.
Het zal er ook aan liggen waarop je handhaaft en hoe het zit met de gevaarszetting, overal een prent voor geven is niet nodig, het toespreken van bepaalde lui heeft soms al genoeg effect.
Als je het dan over het stukje hebt dat je iemand een prent geeft omdat hij een bepaalde overtreding pleegt en er komt vervolgens iemand aan die hetzelfde doet dan schrijf je daar naar mijn mening ook voor, zoals al werd gezegd, is wel zo eerlijk voor wat betreft de rechtsgelijkheid.
Als je dan toch met 2 personen bent dan kunnen jij en je collega ieder een persoon verbaliseren, alleen zoals al werd geschreven, moet je even bekijken hoe je dit gaat aanpakken als de één lastig is.
Je zou bijvoorbeeld niet te ver van je collega weg kunnen gaan staan zodat je situatie kunt volgen en dan de andere persoon een PV geven, ik denk als je dit niet zou doen dat het dan juist uitloopt op een eindeloze discussie.