Bekeuren: hoe ga je er mee om?

Auteur Topic: Bekeuren: hoe ga je er mee om?  (gelezen 7309 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

• Gast
Gepost op: 18 november 2012, 22:39:39
Soms zie je 2 Boa's/Agenten, waarvan 1 aan het schrijven is, vervolgens gebeurd voor hun neus een 2e overtreding, ga je dan als 2e man de 2e ook bekeuren of blijf je bezig met de 1e?

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 18 november 2012, 22:45:18
Dat ligt aan de situatie. Is de eerste staande gehouden persoon vervelend dan blijf ik ter ondersteuning bij mijn collega. Anders treed ik handhavend op. Daarbij ligt het er ook nog eens aan wat voor overtreding er gepleegd wordt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

sylvester1986

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 18 november 2012, 22:48:15
Dat ligt aan de situatie. Is de eerste staande gehouden persoon vervelend dan blijf ik ter ondersteuning bij mijn collega.
Dat sowieso O0

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 18 november 2012, 22:55:21
Je bekeurd een fietser voor fietsen in een voetgangersgebied. Alles gaat prima en er komt nog iemand aanfietsen? Laat je die dan fietsen, waarschuw jij die of bekeur jij die ook?

Is een de eerste vervelend dan blijf je daar uiteraard bij maar als je de ander dan niet pakt krijg je toch een vorm van rechtsongelijkheid. Bovendien moet je niet te bang zijn om zelf wat te ondernemen. Een beetje afhankelijk van waar je werkt maar we leven nog in een land waar je prima solo kan werken en worden niet elke week agenten/toezichthouders overhoop gestoken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Jim1

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 22 november 2012, 19:49:17
Afgelopen week dit nog aan de hand gehad. Stond samen met m'n maatje een voertuig te controleren langs een doorgaande straat door A'dam alwaar het verkeer langzaam langs reed. Op een gegeven moment komt er iemand al bellend voorbij. Na een kort sprintje kon ik een stopteken geven en de bekeuring uitschrijven. Als je elkaar maar kan (blijven) zien, dat vind ik het belangrijkst.

rrt300

• lid reddingsbrigade, stagaire bij afdeling handhaving Prorail.
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #5 Gepost op: 2 december 2012, 23:44:05
persoonlijk zal ik niet bekeuren. omdat je niet weet of de persoon die al is staande gehouden daar misbruik van gaat maken.

sylvester1986

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 december 2012, 11:49:58
persoonlijk zal ik niet bekeuren. omdat je niet weet of de persoon die al is staande gehouden daar misbruik van gaat maken.
Juist als een 2e overtreder niet bekeurd wordt, denk ik dat er misbruik van wordt gemaakt.

sylvester1986

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 april 2013, 17:29:06
Iets anders wat ik steeds vaker zie, is dat handhavers/Boa's heel Zwart/Wit denken. Men zegt dan tegen mij: "De Gemeente/Provincie wil dat ik bekeur, dus doe ik dat" Ik vind dit soms aardig kort door de bocht, want een handhaver bepaald toch zelf als hij voor een feit een PV/bon opmaakt?

Voorbeeld: Er loopt iemand met een klein hondje onaangelijnd rond. Ter plaatse moet het hondje aangelijnd zijn volgens de APV. In het gebied is in een straal van 600m geen mens te bekennen (op de handhavers na dan), de eigenaar heeft wel een riem bij zich. Ga je degene dan wel bekeuren, want bevel is bevel of geef je geen bekeuring, maar zorg je ervoor dat de hond aangelijnd word en gaat verder met je ronde. Persoonlijk zou ik in dit voorbeeld geen bekeuring schrijven, want gevaar/overlast is op dat moment nihil. Wel zou ik zorgen dat de hond ter plekke aangelijnd word.

Zijn er meer (Buitengewoon) Opsporingsambtenaar die Zwart/Wit werken of kijkt u ook naar de gevaarzetting/overlast factor?

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 3 april 2013, 19:36:20
Iets anders wat ik steeds vaker zie, is dat handhavers/Boa's heel Zwart/Wit denken. Men zegt dan tegen mij: "De Gemeente/Provincie wil dat ik bekeur, dus doe ik dat" Ik vind dit soms aardig kort door de bocht, want een handhaver bepaald toch zelf als hij voor een feit een PV/bon opmaakt?

Voorbeeld: Er loopt iemand met een klein hondje onaangelijnd rond. Ter plaatse moet het hondje aangelijnd zijn volgens de APV. In het gebied is in een straal van 600m geen mens te bekennen (op de handhavers na dan), de eigenaar heeft wel een riem bij zich. Ga je degene dan wel bekeuren, want bevel is bevel of geef je geen bekeuring, maar zorg je ervoor dat de hond aangelijnd word en gaat verder met je ronde. Persoonlijk zou ik in dit voorbeeld geen bekeuring schrijven, want gevaar/overlast is op dat moment nihil. Wel zou ik zorgen dat de hond ter plekke aangelijnd word.

Zijn er meer (Buitengewoon) Opsporingsambtenaar die Zwart/Wit werken of kijkt u ook naar de gevaarzetting/overlast factor?

Kijk jij begrijpt het!   O0

Het gaat om het uiteindelijke doel, niet om het straffen c.q. bonnen schrijven. Soms is het zelfs beter om juist niet  "repressief" op te treden. Waarom zou je in godsnaam een rekening aan iemands broek moeten hangen als je met een goed gesprek een stuk verder komt. Er zijn genoeg theoretische achtergronden waar de zogenaamde "harde" aanpak in twijfel wordt getrokken. Bij allerlei "zero tolerance" toestanden gaan mijn nekharen al overeind staan, zo even wat bekeuringen en het is veilig.... Yeah shure, de begroting is zeker veilig gesteld...

Er zijn zelfs gevallen te bedenken waarbij je door zogenaamd streng op te treden bepaald deliquent c.q. overlastgevend gedrag kanstimuleren!

sylvester1986

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 3 april 2013, 19:56:43
Ik begon al bijna aan mijzelf te twijfelen, omdat ik vaak overtreders op een andere manier benader dan menig ander collega. Ik mag dan wel schrijven voor alleen naheffing parkeerbelasting, maar krijg toch andere reacties.