Grote Brand in Bouwput Amsterdam 21.03.05

Auteur Topic: Grote Brand in Bouwput Amsterdam 21.03.05  (gelezen 3645 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #20 Gepost op: 22 maart 2005, 19:54:14
Vast :P :P :P ;D

Nou ik weet het ook niet precies, maar wat ik me dan afvraag, als hier een woningbrand wordt gemeld, krijt de politie ´ toestemming ´ ( toestemming voor zwaailicht en sirene ) omdat men niet zeker weet of iedereen uit de woning is, en ik heb een keer op de scanner gehoord dat agenten naar binnengingen om te kijken.

Ik zou graag willen weten van politieagenten op dit forum, gaan jullie brandende panden binnen om mensen te zoeken??

De politie moet zo snel mogelijk ter plaatse om direct hulp te kunnen verlenen aan eventuele slachtoffers, het publiek op afstand te houden en daardoor de overige hulpdiensten de ruimte te geven.
Er wordt geen toestemming gegeven om een brandend pand te betreden. Ook een politieagent zal het niet lang volhouden in een omgeving die volgepompt wordt met CO2...


guest1564

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 22 maart 2005, 19:57:28
OKe bedankt voor de informatie ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #22 Gepost op: 22 maart 2005, 21:40:48
Vast :P :P :P ;D

Nou ik weet het ook niet precies, maar wat ik me dan afvraag, als hier een woningbrand wordt gemeld, krijt de politie ´ toestemming ´ ( toestemming voor zwaailicht en sirene ) omdat men niet zeker weet of iedereen uit de woning is, en ik heb een keer op de scanner gehoord dat agenten naar binnengingen om te kijken.

Ik zou graag willen weten van politieagenten op dit forum, gaan jullie brandende panden binnen om mensen te zoeken??
Ik ben wel goed maar niet gek..... brand is voor de brandweer, een prullebak wil ik nog voor ze uitmaken, maar als het groter wordt doe ik wel afzetten en verder niks.....Ik moet nog ff langer mee... observeren doe ik wel... van een afstandje ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


guest1564

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 22 maart 2005, 21:44:50
Ik heb net even aan mijn vader gevraagt, die zit hier bij de politie en hij heeft situatie´s meegemaakt dat collega´s de woning ingingen omdat het soms te lang duurde voordat de brandweer er was, ikzelf zou het denk ik ook niet doen maar ik denk dat sommige mensen er helemaal niet bij stilstaan wat voor gevolgen het kan hebben :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #24 Gepost op: 22 maart 2005, 22:03:53
6-8 minuten duurt erg lang als je op de brandweer staat te wachten, het lijkt wel een 1/2 uur. Vooral in de eerste minuten van een brand gebeurt er 'erg' veel. Ik heb het zelf eens meegemaakt met een autobrand waar ik toevallig als eerste bij was. Het duurt echt lang voordat de brandweer terplaatse was (ik was er dan wel maar met een poederblusser uit een DA richt je weinig uit  ;D)

Als vaak de politie zeer snel aanwezig is (omdat die meestal in de buurt rond rijden) snap ik dat ze vinden dat het (te) lang duurt voordat de brandweer er is. Als er dan nog slachtoffers staan (te schreeuwen) kan je door je adrenaline een (verkeerde) beslissing nemen om toch naar binnen te gaan.
Als het verkeerd afloopt moet de brandweer niet één maar twee slachtoffers gaan zoeken.... Ik neem aan dat moeders de vrouw jullie ook weer thuis wil zien  ;)

Daarnaast (ff brandpreventief  ;D) ieder woning houdt minstens 20 minuten de brand en rook tegen voordat er doorslag/overslag naar een andere woning is. Bij nieuwbouw is het zelfs 60 minuten dus de noodzaak om binnen 8 minuten wat te doen is er vaak niet... (al vinden de slachtoffers dat natuurlijk niet  ;))
Vooral bij portieken heeft het totaal geen zin omdat je mensen via een rokerig portiek gaat ontruimen. Je kan beter wachten op de ladderwagen van de brandweer of op brandweermannen(/vrouwen  ;D) die een vluchtmasker bij zich hebben voor de slachtoffers.


guest1564

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 22 maart 2005, 22:06:43
Kijk dat laatste wist ik niet ;) bedankt voor de info! :D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #26 Gepost op: 23 maart 2005, 09:41:01
Regel 1 is en blijft eigen veiligheid.

Zelft voor de brandweer komt er een moment dat ze een pand niet meer binnen kunnen (en mogen) om slachtoffers te redden. Dat gaat tegen alle (menselijk) gevoel in.

De politie heeft zeker een taak om snel bij een brandend pand te zijn. Zij kunnen info voor de hulpdiensten verzamelen. Zijn er so's? Zo ja, hoeveel en waar zitten ze enz. Uitermate nuttig dus om met OGS snel ter plaatse te zijn.

Tenslotte benijd ik niet de agent die bij een brandend huis aankomt waar de moeder op de stoep staat te schreeuwen mijn kind ligt binnen...
Gevoel of verstand? Wie het weet mag het zeggen!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 23 maart 2005, 16:45:12
het zijn inderdaad allemaal afwegingen die je moet maken in een paar seconden,ook wij staan wel eens te twijfelen kan het nog of kan het niet meer.
Als de ramen heet zijn en er komt dikke zwarte rook uit,weet je als brandweerman al dat een flashover niet ver weg meer is.En dan heb je ineens te maken met een zeer gevaarlijke brand,waar ook wij alle zeilen bij moeten zetten om de boel in de klauw te houden.


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 23 maart 2005, 18:09:22
de brandweer zal de politie eigelijk een kleine cursus moeten geven om branden in de woning ofzo..  :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 23 maart 2005, 20:03:41
de brandweer zal de politie eigelijk een kleine cursus moeten geven om branden in de woning ofzo..  :-\
waarom?Dan zijn ze nog steeds niet beschermt tegen hitte en vuur  ;)