Mijn ervaring in dat het erg lastig is om fietsers en voetgangers te begeleiden. Deze weggebruikers merken je niet of, of willen je niet opmerken en glippen overal langs. Bang voor de fietsers ben ik niet, wel dat er ooit een voor een auto komt te liggen.
Dat is dus precies het probleem. Vorige week nog bij een zeer ernstig ongeval gestaan tussen fietser/auto.
Voor zover en snel de situatie was bekeken door de VOA, was de 1e indruk dat de fiestser vermoedelijk schuld had. Echter is de bestuurder van de auto wel meegenomen en verhoord als verdachte terzake art. 6 WvW. De fietser lag in coma in het ziekenhuis.
Volgens meerdere getuige, reed de bestuurder van de auto rond 50 km/u (max snelheid aldaar) en had de fietser haaientanden. Daarnaast is er aanleiding te vermoeden dat de fietser oordopjes in had.
Dat vind ik dus het ergste. We hebben hier een zwaar gewonde, een automobilist met een giga trauma en die verdacht wordt van een misdrijf. Plus dat de automobilist ten allen tijde voor een deel schuldig is, want dat is nu eenmaal volgens wet geregeld. De zwakkere verkeerdeelnemers worden nu eenmaal beschermd.
Dit is helaas een voorbeeld waar het mis is gegaan. Ik wens ook de familie van het slachtoffer alle sterkte toe.
Maar er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen waar het wel net goed gaat en waarbij fietsers en voetgangers op een manier door het verkeer bewegen, met het idee we worden toch beschermd dus ik kan alles maken.
Ik ben van mening dat het tijd wordt een wed van 20 jaar oud te gaan herzien.