(....)
Als het anders zou zijn, waar zou dan de invloed van de gemeente ophouden? Als die aangeeft welk deel is aangewezen op welke deur, waarom zou de gemeente dan ook niet aangeven dat het hele gebouw een metertje verder naar voren of naar achteren moet liggen? of dat de ramen wel een stukje groter, kleiner of ronder moeten zijn?
(....)
De termen die voor jouw voorbeelden gebruikt worden heten: de rooilijn, bestemmingsplan en welstandcommissie
Guust er wordt gesproken over aangewezen oppervlakte, en die aanwijzing gebeurd niet vanuit het bouwbesluit. Ik ben met je eens dat het niet klopt maar ik nergens vinden dat hij het niet mag.
(....)
Mijn conclusie is dus na al jullie berichtjes gelezen te hebben dat er nergens staat hoe je het 'toegewezen' oppervlak moet zien.
Moet nu niet de vraag zijn of de ziens wijze die gehanteerd wordt, door het over te laten aan de aanvrager terwijl je met je boeren verstand kunt aanvoelen dat het bij een ontruiming fout gaat, wel klopt.
Stel dat we het inderdaad overlaten aan de aanvrager. Nu gebeurt er een incident waar bij 'veel' slachtoffers vallen. Er wordt een commissie (De Graaf?
) ingesteld en je wordt daar gehoord als getuige. Kan je dan met droge ogen zeggen dat je het nergens kon vinden dat de wetgever het zo bedoelt heeft maar dat je wel zo deed en een onveilige situatie goedkeurde terwijl als je er even over nadacht het niet veilig vond....
Ik denk dat je heel wat 'kritiek' krijgt en dat er een 1/2 centimeter van het eindrapport aan je besteed gaat worden....
Betekent altijd dat als het niet opgeschreven staat dat het dan altijd mag?
Ik vind dit trouwens en hele leerzame discussie. (Zo heb ik ook het AHB/HBM preventie gehaald
. Veel discuseren met een collega aan de hand van casussen en het helemaal proberen uit te zoeken en uit te discusseren, je wordt er altijd wijzer van
)