Bij mijn voorbeeld heb je één deur die naar buiten draait en de rest draait naar binnen. Natuurlijk is dat niet veilig en kan je de gebruiksvergunning weigeren (toch?) maar volgens het bouwbesluit mag je zo bouwen..... Nu was mijn vraag of iemand een artikel kon vinden die dat verbied.
De discussie draait volgens mij een beetje in een kringetje. De exacte uitleg van artikel 2.146 lid 9 even daargelaten even de volgende overwegingen.
Op het gevaar af in herhaling te vallen: het Bouwbesluit geeft alleen voorschriften die het gebouw geschikt maken om (veilig) te gebruiken. Het Bouwbesluit zegt daarbij niets over het aantal personen, want het Bouwbesluit doet niet aan personen.
Volgens mij is dit de te volgen weg:
Toets of er aan het Bouwbesluit voldaan wordt (in principe aan bestaande bouw bij een bestaand gebouw en aan nieuwbouw bij een nieuw gebouw. Alleen met goede argumenten, toegespitst op het betreffende gebouw, kan er bij bestaande bouw op een hoger niveau (maximaal nieuwbouw) getoetst worden. Daarbij moet iedere afwijking van het toetsniveau bestaande bouw beargumenteerd worden).
Er zijn dan twee mogelijkheden:
1. Wanneer er niet aan de minimale eisen van het Bouwbesluit voldaan wordt, dient er een aanschrijving op grond van de Woningwet uit te gaan (in dit geval, een niet-woning, artikel 17). Op grond van artikel 6.1.4 lid 3b mag op dat moment de beslissing over de GV aangehouden worden totdat voldaan is aan die aanschrijving.
2. Wanneer wel voldaan wordt aan de minimale eisen van het Bouwbesluit is het gebouw dus in principe geschikt om te gebruiken. Dan moet er gekeken worden of ook aan de eisen van de bouwverordening voldaan wordt. Als dat niet zo is, moet er gekeken worden of er met gebruiksvoorwaarden wel brandveilig gebruik van het gebouw gemaakt kan worden. Het is namelijk alleen mogelijk om de GV te weigeren als de in de aanvraag vermelde wijze van gebruik van het bouwwerk in relatie tot de beoogde gebruiksfunctie niet brandveilig geacht wordt en dat het niet mogelijk is om door het stellen van voorwaarden hier wel een brandveilig gebruik van te maken (zie bouwverordening, artikel 6.1.5).
Als een bijeenkomstfunctie (want daar ging het hier toch over) dus voldoet aan de minimale eisen van het Bouwbesluit en de bouwverordening mag de GV dus niet geweigerd worden. Het gebouw is geschikt om gebruikt te worden als horecafunctie en moet daarvoor dus een vergunning krijgen. Maar er moet dan nog wel bepaald worden hoeveel personen er gelijktijdig (brandveilig) gebruik kunnen maken van het gebouw.
Kortom: volgens mij kan je de vergunning niet weigeren, maar mag je wel het maximum aantal personen beperken.
Nu nog even over artikel 2.146: doel van dit artikel is te zorgen dat een gebouw bouwkundig zodanig is dat een rookcompartiment en een subbrandcompartiment voldoende snel en veilig verlaten
kunnen worden. Hiermee wordt dus slechts een voorwaarde geschapen zonder welke het zowieso niet mogelijk zou zijn om het RC/subBC voldoende snel en veilig te verlaten. Logischerwijs zijn er daarnaast nog een heleboel andere factoren die een rol spelen, zoals de layout van het gebouw, of duidelijk is wat er zich achter een (nood)uitgangsdeur bevindt (bijvoorbeeld als er een ruitje in zit), bekendheid met de vluchtroutes, kwaliteit van de organisatie in het gebouw... en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is: zorg dat je de officiële weg volgt, maar staar je daarbij niet blind op de regeltjes. Kijk naar het doel van ieder regeltje en gebruik vooral je verstand!