draairichting

Auteur Topic: draairichting  (gelezen 13564 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 7 april 2005, 15:51:35
Het antwoord van de helpdesk komt op het volgende neer.

In artikel 2.146 lid 10 wordt gesteld dat de loopafstand tussen een punt in een verblijfsruimte en tenminste een toegang van die ruimte is niet groter dan de in tabel 2.145.1 aangegeven waarde. Dit betekent dat als de loopafstand van je aangewezen oppervlak voor een be-paalde deur boven deze waarde uitkomt het plan niet akkoord is.
Er wordt ook nog een relatie gelegd met de loopafstand tot de toegang van het rookcompartiment (artikel 2.136). Ook deze waarde mag vanuit het toegewezen oppervlak niet overschreden worden.

Daarnaast is er een relatie tussen je aangewezen oppervlak en de deurbreedte. De benodigde capaciteit van de deur waarop waardoor de personen van het aangewezen oppervlak moeten vluchten, moet zodanig zijn dat dit niet boven hoger is dan 135 personen per meter uitgang.

-----------------------------

Ik vond het een vrij duidelijk antwoord en ik ben redelijk te vreden mee!!

;D ;D ;D ;D ;D

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #41 Gepost op: 8 april 2005, 14:22:20
Ik zit niet in jullie vak, maar meer in de machinerichtlijn, maar mijn ervaring met de nieuwe richtlijnen dat ze steeds vaker het gezond boeren verstand gelijk geven.

Als je op je klompen aanvoeld dat het niet goed zit dan vind je meestal na goed zoeken ook een richtlijn die zegt dat het niet mag.

Dragonfly

• Forum gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 8 april 2005, 15:21:43
Ik zit niet in jullie vak, maar meer in de machinerichtlijn, maar mijn ervaring met de nieuwe richtlijnen dat ze steeds vaker het gezond boeren verstand gelijk geven.

Als je op je klompen aanvoeld dat het niet goed zit dan vind je meestal na goed zoeken ook een richtlijn die zegt dat het niet mag.

Goh, zouden er dan tegenwoordig mensen met verstand aan de richlijnen werken? ;) :D

Johan de Vries

• Gast
Reactie #43 Gepost op: 30 augustus 2005, 14:51:44
Neem dan alleen schuifdeuren met een geintegreerde noodstroomvoorziening die ook bij spanningsuitval nog geruime tijd kan door functioneren. Ik was laatst bij Record automatische deuren in Doorwerth en die hebben ook schuifdeuren die bij paniek kunnen wegdraaien. In mijn ogen een perfecte vluchtwegdeur.

McFozzy

• Forum gebruiker
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #44 Gepost op: 1 september 2005, 14:21:36
Neem dan alleen schuifdeuren met een geintegreerde noodstroomvoorziening die ook bij spanningsuitval nog geruime tijd kan door functioneren. Ik was laatst bij Record automatische deuren in Doorwerth en die hebben ook schuifdeuren die bij paniek kunnen wegdraaien. In mijn ogen een perfecte vluchtwegdeur.

Ook een deur die bij spanningsuitval vrijvalt is toegestaan mits de schuifrichting op de deur vermeld staat.

Dragonfly

• Forum gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 1 september 2005, 15:45:27
Ook een deur die bij spanningsuitval vrijvalt is toegestaan mits de schuifrichting op de deur vermeld staat.

Let wel op dat dat niet geldt voor een nooddeur. Met ingang van vandaag mag een nooddeur geen schuifdeur (meer) zijn.

Vandaag zijn namelijk de wijzigingen van het Bouwbesluit ingegaan en een daarvan is de introductie van de nooddeur. Op www.wetten.nl is de nieuwste versie van deze regelgeving te vinden, alleen heb ik nog geen toelichting kunnen ontdekken op die site (of op een andere).

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 1 september 2005, 21:54:07
Maar is een nooddeur niet een deur die je 'normaal' niet gebruikt  ??? ;)

Dit betekent dat een voordeur die ook de normale toegang is volgens mij gewoon nog als schuifdeur uitgevoerd mag zijn  :-\

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #47 Gepost op: 2 september 2005, 08:17:44
inderdaad, zo lees ik het ook
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

McFozzy

• Forum gebruiker
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #48 Gepost op: 2 september 2005, 09:40:48
Let wel op dat dat niet geldt voor een nooddeur. Met ingang van vandaag mag een nooddeur geen schuifdeur (meer) zijn.

Vandaag zijn namelijk de wijzigingen van het Bouwbesluit ingegaan en een daarvan is de introductie van de nooddeur. Op www.wetten.nl is de nieuwste versie van deze regelgeving te vinden, alleen heb ik nog geen toelichting kunnen ontdekken op die site (of op een andere).

Klopt een deur die ALLEEN als nooddeur gebruikt wordt mag geen schuifdeur zijn. De gewone in en uitgang die ook een functie heeft bij het ontvluchten mag gewoon aangewezen worden

;D De volgede keer zal ik ook de andere reacties EERST lezen.......  :-X :-X :-X :-X :-X

Dragonfly

• Forum gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 2 september 2005, 13:31:59
Klopt een deur die ALLEEN als nooddeur gebruikt wordt mag geen schuifdeur zijn. De gewone in en uitgang die ook een functie heeft bij het ontvluchten mag gewoon aangewezen worden

;D De volgede keer zal ik ook de andere reacties EERST lezen.......  :-X :-X :-X :-X :-X

Ik dacht dat het om deuren ging waarlangs gevlucht werd. Ik had uit voorgaande verhalen niet begrepen dat het alleen deuren betrof die ook normaal gebruikt werden. Of begrijp ik het nu weer verkeerd  ???  Maakt ook niet uit, alleen jammer als ik voor verwarring gezorgd heb. Was niet de bedoeling.