Hoe het niet moet... verkeersregelaars

Auteur Topic: Hoe het niet moet... verkeersregelaars  (gelezen 112965 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #250 Gepost op: 29 oktober 2015, 13:21:04
Volgens mij zie ik in het filmpje toch echt af en toe dat het verkeer aanwijzingen krijgt van de begeleiders (niet zijnde handhaving / politie) van de stoet.
Dat lijkt mij niet de taak van deze begeleiders van de stoet.
Daarbij: verkeersregelende taken zijn volgens mij voorbehouden aan (ff heeeul kort samengevat) de daartoe aangestelde en als dusdanig herkenbare ambtenaren en verkeersregelaars.
Wat mij betreft hadden de aanwezige agenten de begeleiders dan ook ter plekke kunnen (moeten) wijzen op hun taak: (waarschijnlijk: ) begeleiding van de stoet; zorgen dat de stoet binnen het afgezette weggedeelte blijft.

De vergunning kan ik helaas op de site van de gemeente niet vinden, ik zou benieuwd zijn of er ergens verkeersregelaars worden genoemd.
Hoe dan ook is het in dit geval, bij gebrek aan verkeersregelaars, een taak van de politie om het verkeer te regelen (of aan de deelnemers om zich aan de verkeersregels te houden).

Ik ben bijna geneigd om het te zien als broodroof: onbevoegden inzetten om het "verkeer te regelen" (zie titel filmpje) terwijl anderen daar hun brood mee verdienen (en dus betaald moeten worden).
Ook zou ik heel benieuwd zijn wat er zou gebeuren als iemand (bijv. automobilist) een aanwijzing van zo'n kanarie (hè, wat onaardig van me  98uiye) niet opvolgt.
common sense is not so common...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #251 Gepost op: 29 oktober 2015, 14:05:16
Dat is het nadeel van de Gemeente Amsterdam je kan zo goed als nooit een verleende vergunning die afgegeven is bekijken.
Eigenlijk zou er een landelijke databank moeten zijn zodat je alles op 1 plek kan vinden.

Als ik bestuurder was geweest van een voertuig zou ik op zo'n moment zorgen dat er een camera loopt en zo'n gele of oranje kanarie negeren en dan kijken wie me wat wilt maken maar dat komt omdat ik de regels ken wat dat aan gaat.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #252 Gepost op: 29 oktober 2015, 20:19:10

De vergunning kan ik helaas op de site van de gemeente niet vinden, ik zou benieuwd zijn of er ergens verkeersregelaars worden genoemd.

Een demonstratie heeft geen vergunning nodig maar wordt alleen aangemeld. De burgemeester kan vervolgens besluiten tot een verbod of voorwaarden opleggen indien dat noodzakelijk is voor de openbare orde en veiligheid.
Let wel dat een organisatie formeel dus niet op toestemming hoeft te wachten...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


aZuL2001

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
  • Doet iets met VKR, VCA en BRL
Reactie #253 Gepost op: 29 oktober 2015, 20:36:28
Ah, dan maken we van bijvoorbeeld een Dancetour toch voortaan ook gewoon een demonstratie? ;)
Stephan  /|\  <A>bort, <R>etry, <Q>uake?


Bas1988

  • Assetbeheerder HWA, Specialist HWA, verkeersregelaar, EHBO-vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #254 Gepost op: 29 oktober 2015, 20:55:09
@Zwelgje, je hebt helemaal gelijk, voor een demonstratie is geen vergunning nodig...
Maar dan blijft staan dat ik hier een hele stapel kanaries op de weg met het verkeer bezig zie...

Wat Enrico zegt schoot ook al door mijn hoofd, dashcam aan en rustig doorrijden (Geen brokken maken, netjes aan de regels houden (dus doorgaan bij groen licht), en netjes stoppen voor de wel door bevoegde personen gegeven aanwijzingen). Ik zou heel benieuwd zijn wat er dan zou gebeuren...  998765
common sense is not so common...


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #255 Gepost op: 1 november 2015, 09:07:58
Citaat van: enrico1972 link=msg=1380904 date=1446123916
Als ik bestuurder was geweest van een voertuig zou ik op zo'n moment zorgen dat er een camera loopt en zo'n gele of oranje kanarie negeren en dan kijken wie me wat wilt maken maar dat komt omdat ik de regels ken wat dat aan gaat.

Ja wat zou er gebeuren als jij iemand aanrijdt en gewond raakt, omdat je de kanarie negeert?
Ik denk dat het een verdomd slecht excuus is voor de rechter, als je beweert dat het niet door jou komt maar door de kanarie.
(Natuurlijk in een situatie waarbij de kanarie een aanwijzing geeft dat je moet stoppen, niet als deze een (verkeerde) aanwijzing geeft dat je moet doorrijden waardoor de aanrijding ontstaat)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #256 Gepost op: 1 november 2015, 09:10:34
Citaat van: Bas1988 link=msg=1380965 date=1446148509
Wat Enrico zegt schoot ook al door mijn hoofd, dashcam aan en rustig doorrijden (Geen brokken maken, netjes aan de regels houden (dus doorgaan bij groen licht), en netjes stoppen voor de wel door bevoegde personen gegeven aanwijzingen). Ik zou heel benieuwd zijn wat er dan zou gebeuren...  998765

In beginsel weet je natuurlijk nooit of je toch niet met bevoegde personen te maken hebt. Door jouw kennis vermoed je het wel, maar je weet het pas als je het nagevraagd hebt.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #257 Gepost op: 1 november 2015, 12:22:08
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1381246 date=1446365434
In beginsel weet je natuurlijk nooit of je toch niet met bevoegde personen te maken hebt. Door jouw kennis vermoed je het wel, maar je weet het pas als je het nagevraagd hebt.
Ook een verkeersregelaar zonder verkeersregelaarskleding is niet bevoegd. Dit hoef je dus niet na te vragen als de kleding niet aan de eisen voldoet.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #258 Gepost op: 1 november 2015, 14:32:00
Door de reacties gelezen te hebben is mijn doel bereikt, en wat het doel is van dit forum.
De verkeersregelaars (zoals ze zich zelf noemen in de titel van het filmpje) hebben totaal geen hesjes aan en voldoen dus totaal niet aan de eisen die gesteld zijn aan een bevoegd verkeersregelaar.

Vind de reactie dan ook mooi, van rustig doorrijden totdat je een stopteken krijgt van een bevoegd persoon (de agent achter de nep vkr) en de dashcam zijn werk laten doen... Het enige wat mij dan opvalt is dat de mensen die zich dan voordoen als vkr zich wel eens ernstig zouden kunnen gaan misdragen en dit kunnen gaan botvieren op het doorrijdende voertuig.

Verder op in het filmpje komen er trouwens wel echte verkeersregelaars naar voren maar deze behoren bij de bouw.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #259 Gepost op: 1 november 2015, 16:45:31
Een politieagent in burger die een politiehesje aantrekt is toch ook bevoegd om het verkeer te regelen ?
De tekst Politie staat groot op de rug, wat dus niet te zien is aan de voorkant.
Volgens mij moet je stoppen, omdat je van een afstand niet aan het hesje kan zien of deze persoon bevoegd is.
Bij twijfel gewoon stoppen, is slechts een kleine moeite.
Als je stilstaat bij zo'n "kanarie" kan je altijd nog vragen of hij bevoegd is.
Bovendien hoe wil je doorrijden als er een demonstratie voorbij komt ?
Je bent altijd verplicht om te proberen een ongeluk te voorkomen.
Bij doorrijden terwijl je had kunnen stoppen ben je altijd fout, ook al had je voorrang.