Bussen/vrachtwagens etc etc zoveel mogelijk door laten rijden, dat is mij ook verteld.
Is een bus/vrachtwagen 500 meter verderop, dan hoef je echt niet te wachten om hem door te laten gaan.
Men zei ook dat het niet handig is dat een bus/vrachtwagen vooraan staat, want zij trekken langzamer op en houdt het verkeer dan 'onnodig' op.
Een uitleg die ik kreeg was dat veel vrachtwagenchauffeurs zo behulpzaam willen zijn en hun alarmlichten aanzetten om het achteropkomend verkeer te waarschuwen (voor hun gevaarte dat op de rijbaan tot stilstand wordt gebracht). Enerzijds is dit inderdaad behulpzaam, maar aan de andere kant levert dit het gevaar op dat achteropkomende weggebruikers dan vaak denken dat de wagen geparkeerd staat - om te lossen, de weg te vragen of iets dergelijks- en dat deze auto's de stilstaande vrachtauto voorbij zullen rijden. Maar daarbij zien zij de verkeersregelaars over het hoofd. Daarbij dus het gevaar dat er ongelukken kunnen gebeuren, en ook het gevaar dat de verkeersregelaar zelf aangereden wordt.
Daarnaast is het inderdaad zo dat de vrachtauto's weer wat meer tijd hebben om op te trekken, en jezelf in de flinke wolken uitlaatgassen komt te staan als deze weer optrekken. Persoonlijk gezien ben ik de grote vrachtwagens liever kwijt dan rijk bij een afzetting.
Maar vooral is het van belang dat je een vrachtauto niet van al te korte afstand nog een stoptreken geeft, dit vanwege de langere remweg. Ik vermoed dat je daarom ook aangeeft dat je niet hoeft te wachten op een vrachtwagen op 500 meter afstand.
Wat lijnbussen betreft, deze worden niet met voorrang doorgelaten, maar ik let er wel op dat deze niet teveel oponthoud krijgen in verband met het tijdschema waar zij op rijden. Dit is gewoon een kwestie van een beetje begrip hebben voor elkaar.