Evenement was 1 grote chaos #nt

Auteur Topic: Evenement was 1 grote chaos #nt  (gelezen 9345 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Gepost op: 23 november 2012, 14:29:27
http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3333118/2012/10/17/Kwakoe-was-een-grote-chaos.dhtml
Citaat
Brandgevaarlijke situaties, corrupte verkeersregelaars, gebrekkige medische ondersteuning, verkopers van etenswaren zonder vakkennis en een organisatie die niet of nauwelijks greep had op de gebeurtenissen.

Het Kwakoe Festival in Amsterdam-Zuidoost was een organisatorische puinhoop, zo blijkt uit de gisteren verschenen eindevaluatie door het stadsdeel. Vooral de rapportages van politie, brandweer, GGD en Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit zijn vernietigend over de gang van zaken op het zomerfestival dit jaar.

Zo stelt de brandweer vast dat de kraamhouders zich niet hebben gehouden aan de afgesproken regels voor de brandveiligheid. Zodra handhavers een poging deden op te treden, werden zij in sommige gevallen agressief benaderd. Onacceptabel, aldus de brandweer. De politie heeft kritiek op de afsluiting van de aangrenzende woonwijk voor verkeer van buiten.

Verkeersregelaars bleken slecht op de hoogte van de afspraken. De politie vermoedt dat verkeersposten geld hebben aangenomen om mensen door te laten. Ook waren er veel vervalste brieven in omloop, waarmee de bewoners doorgang konden krijgen. De NVWa rapporteert dat de particuliere verkopers van etenswaren onvoldoende kennis van zaken hebben om de voedselveiligheid te garanderen.

De GGD stelt vast dat de medische organisatie op het festival - de aanwezige EHBO - niet voldeed aan de eisen. Ook financieel rammelde het festival aan alle kanten. De organisatie moest het ene gat met het andere dichten. Halverwege het festival schoot het stadsdeel Zuidoost te hulp door de kosten van de beveiliging en de verkeersregelaars voor de laatste weekeinden voor te schieten.

Het stadsdeel stelt in de evaluatie voor het festival volgend jaar op een andere plek te houden, zoals de Gaasperplas of het Arenagebied. Ook wordt nagedacht over de heffing van een kleine entree.

(Door: Patrick Meershoek)

Zouden gemeenten nu meer toezicht gaan houden en eisen aan evenementen stellen.. ?

Azijnzeikerd

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2012, 15:37:05

Zouden gemeenten nu meer toezicht gaan houden en eisen aan evenementen stellen.. ?

Er is een probleem met 1 evenement in 1 gemeente. Jij concludeert daaruit dat elke evenement in elke gemeente in Nederland een zooitje is waarbij de overheid niets doet en lui achterover hangt?

De tekst lezende concludeer ik dat de gemeente sowieso al eisen gesteld had en toezicht gehouden heeft? Wat wil je nog meer dan?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 23 november 2012, 16:08:40

Ik kan je vertellen dat gemeentes al hoge eisen stellen aan organisatoren van evenementen, en alles vooraf vastgelegt dient te zijn in draaiboeken.
Het geen wat jij als voorbeeld stelt is geen schuld van de gemeente. Dat probleem ligt direct bij de organisatie van het evenement.
Ik denk dat de organisatie een volgende keer niet zomaar meer een vergunning gaat krijgen door de zaken die er zijn gebeurt. Uiteindelijk heeft de organisatie zichzelf ermee door dit soort zaken. ::)

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 23 november 2012, 16:19:30
Kwakoe als voorbeeld nemen is nou ook niet heel representatief voor de rest van de evenementen heb ik het idee  98uiye

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 23 november 2012, 16:26:16
Kwakoe als voorbeeld nemen is nou ook niet heel representatief voor de rest van de evenementen heb ik het idee  98uiye
De vergunningverlening blijft hetzelfde. ;)

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #6 Gepost op: 23 november 2012, 16:55:52

Ben ik het volledig mee eens Piles  O0  O0 Sterker nog een slechter voorbeeld als Kwakoe bestaat er voor mijn gevoel niet.

De vergunningverlening blijft hetzelfde. ;)

Klopt ook volledig Peter71 echter vraag ik me wel af waarom duur betaalde volksvertegenwoordigers elk jaar zo mega simpel
kunnen zijn en telkens een vergunning hebben afgegeven. Ik vermoed zo maar vriendjespolitiek en ..........
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

EHV-ertje

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 23 november 2012, 18:02:01
Goed idee om dat Kwakoe volgend jaar gewoon niet meer te doen? In ieder geval niet meer te subsidieren?  e050

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 24 november 2012, 08:48:48
Ja, er worden vergunningen verleent,  en er word vaak nauwelijks gecontroleerd.. En veel controles zijn niet meer dan de vorm. Dit zijn slechts 2 voorbeelden van chaos op evenementen.  

Ja, de grotere evenementen zijn meestal wel aardig geregeld. > 10.000 bezoekers.
Kleinere evenementen tot 5000 bezoekers, zijn heel vaak een drama, op diverse sportevenement na..

Als je kijkt dat op heel evenementen, losse ehbo-ers worden ingezet, die nog nooit met elkaar hebben samengewerkt, dat er vaak geen behandelplek is,  er geen coördinatie is.  communicatie niet geregeld is.. en organisatoren ook niets bereid zijn te betalen..

Ik ken diverse evenementen, waar we gevraagd worden, waar we maar beleefd weigeren, omdat organisatoren, al een aantal simpele vragen niet kunnen beantwoorden.  

1. waar is de behandelplek bedacht.
2. is er een plattegrond
3. Wat zijn de aanrijroutes voor de ambulance
4. is er een risico-analyse
5. wat is er afgesproken in de vergunning
6.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 24 november 2012, 17:09:52
Ja, er worden vergunningen verleent,  en er word vaak nauwelijks gecontroleerd.. En veel controles zijn niet meer dan de vorm. Dit zijn slechts 2 voorbeelden van chaos op evenementen.  

Ja, de grotere evenementen zijn meestal wel aardig geregeld. > 10.000 bezoekers.
Kleinere evenementen tot 5000 bezoekers, zijn heel vaak een drama, op diverse sportevenement na..

Als je kijkt dat op heel evenementen, losse ehbo-ers worden ingezet, die nog nooit met elkaar hebben samengewerkt, dat er vaak geen behandelplek is,  er geen coördinatie is.  communicatie niet geregeld is.. en organisatoren ook niets bereid zijn te betalen..

Ik ken diverse evenementen, waar we gevraagd worden, waar we maar beleefd weigeren, omdat organisatoren, al een aantal simpele vragen niet kunnen beantwoorden.  

1. waar is de behandelplek bedacht.
2. is er een plattegrond
3. Wat zijn de aanrijroutes voor de ambulance
4. is er een risico-analyse
5. wat is er afgesproken in de vergunning
6.
Ik neem aan dat je een aantal concrete voorbeelden hebt van evenementen waar  er niets van klopt, en waar het een drama is naast de voorbeelden die je al eerder noemde.
Alleen maar verkondigen dat het een drama is is niet zo moeilijk. Ik wil graag toetsbare voorbeelden.