Tja, je zou de voorbeelden natuurlijk wel "onherkenbaar" kunnen maken en niet te herleiden tot een bepaald evenement
Ik kan wel een paar voorbeelden noemen, in het positieve maar ook in het negatieve.
Ik werk als vrijwilliger voor ongeveer 5 muziek festivals in verschillende gemeentes, alle festivals kleiner dan 5000 personen. Ik ben daar beleidsmaker en ook verantwoordelijk voor de vergunningsaanvraag en de controle daarvan, alles alleen op het gebied van veiligheid.
Binnen organisaties van festivals wordt er per organisatie heel anders mee om gegaan. Ik heb festivals mee gemaakt waarbij de organisatie 20 beveiligers wilden op ca 3000 bezoekers (1 op 150). Maar ook festivals waarbij ik m'n best moest doen om budget voor 8 beveiligers te krijgen, op 4000 bezoekers (1 op 500). Beide festivals met een vergelijkbaar risico profiel. Om maar een voorbeeld te noemen. Bij de festivals waar ik werk is op medisch vlak alleen BLS hulpverlening nodig, de kosten (en dus de weerstand vanuit een bestuur) daarvan zijn een stuk lager. Wel heb ik gezien bij festivals die al eerdere jaargangen hadden gehad voordat ik binnen kwam, dat de kwaliteit erg ver uit elkaar kan liggen. Soms waren er vrijwilligers die hun BHV diploma hebben aangewezen als EHBO'er en in andere gevallen stond er een complete rode kruis tent met alles wat je maar kon bedenken om nodig te hebben op een BLS inzet.
Wat ik dus wil zeggen is dat er heel veel verschillende organisaties zijn, met allemaal hun eigen visie op veiligheid. Binnen de organisaties waar ik werk merk ik dat ik regelmatig behoorlijke weerstand te voortduren krijg om mijn plannen er door te krijgen. Als er organisaties zijn waar geen "veiligheidsfanaat" in zit dan zal veiligheid snel naar de achtergrond verdwijnen, zolang de vergunning maar afgegeven wordt.
Dan de vergunningverlening en de controle daar op. Ik heb gemerkt dat hoe meer ervaring een gemeente(deel) heeft met festivals, hoe beter het vergunningstraject gaat. Ik denk dat iedereen zich wel voor kan stellen dat gemeente Biddinghuizen een beter vergunningsbeleid heeft dan gemeente Schubbekutteveen. Maar ook de vergunningen op zich, ik heb vergunningen met 8 voorwaarden gezien, maar ook met 263 voorwaarden, en van alles er tussenin.
En dan de controle op de vergunning. Ik heb het mee gemaakt dat er op de 3e avond (van de 4) iemand langs komt om te "controleren", die dan uiteindelijk voornamelijk de VIP-tent controleert. Maar daar in tegen heb ik ook mee gemaakt dat er een heel peloton aan deskundigen, op allerlei gebieden, langskomt voordat het festival begint. Die willen dan alles weten, alles zien en alles snappen. En pas als alle deskundigen groen licht geven mogen de poorten open. Maar ook hier heb ik al allerlei tussen combinaties mee gemaakt.
Wat ik trouwens nog nooit mee gemaakt heb is een controle op de EHBO/medische dienst. Maar dat kan ook toeval zijn dat ik dat niet mee maak.
Er zijn een hele hoop evenementen en een hele hoop vergunningsverleners. En als een rotte-appel-organisatie precies een rotte-appel-vergunningsverlener treft.... tja.... Dan kom je in de krant!
Ik heb persoonlijk een onderbuik gevoel dat er in Nederland veel fout gaat bij allerlei kleine evenementjes. Maar juist omdat het allemaal erg kleinschalig is zijn de effecten vaak niet rampzalig en komt het nieuws vaak niet verder dan een lokaal suffertje of verdwijnt het zelfs helemaal uit het zicht.