Brandweer: wanneer aflossen bij een inzet?

Auteur Topic: Brandweer: wanneer aflossen bij een inzet?  (gelezen 7136 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wil890

  • LTFO inzetleider LE politie, AGS, CVE
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #10 Gepost op: 25 november 2012, 11:18:18
Dan zullen er al een hoop collega's rondlopen met afgebroken eiwitten ^-^


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #11 Gepost op: 25 november 2012, 11:37:10
Ben ik niet met je eens... maar goed... een gemiddelde inzet moet je toch wel twee a drie cilinders kunnen gebruiken.

En waarom ben je het niet eens dat;

-na 40 minuten aflossen hoeft niet raar te zijn,
-Sommige branden zijn zo zwaar dat je het geen uren volhoudt..
-Soms duurt het nog even voordat de aflos er is, die staat er niet in 5 minuten...

Lekker beargumenteerd ook..

En ja... dan ben je wel eens moe... comes with the job...

Ik vermoed dat je zelf nog nooit echt zo'n zware inzet hebt gehad, anders piep je namelijk wel anders...


dennis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #12 Gepost op: 25 november 2012, 12:30:58
Ik weet niet hoe dat moet met zo'n quote maken, maar wilde jullie even wijzen op het uitrukbericht waar het over gaat. Daarin staat duidelijk "opstellen Marnixstraat". Aangezien hier kazerne Hendrik zit, lijkt het mij op een herbezetting. De regel over een cilinder tijdens een inzet klopt, maar is niet geheel duidelijk. Wel is duidelijk dat als je onder maximale hitte en fysieke belasting een cilinder leegtrekt, je niet perse naar binnen hoeft. Nu is dit in 99% van de gevallen ook overbodig, omdat je vaak op de straal of in het tot dan verkende gebied word afgelost. Als die tweede ploeg ook een cilinder leeg heeft, is het vaak al onder controle. Maar om nou te zeggen dat het een handige regel is? Naar mijn inzien niet...

Na 40 minuten kwam het uitrukbericht aflossen. Weet niet hoe het met jullie zit, maar dan ben ik al niet meer met de eerste cilinder bezig. En zoals gezegd is de aflossende autospuit er niet met 5 minuten, zeker niet onder een prio 2. Dus dan heb je al 2 of 3 flessen leeg voor je aflossing er is. Daarnaast is het zeker relevant dat een vrijwillige groep komt aflossen, aangezien er een groot aantal mensen betaald in bed liggen. Als particulier werkgever zou je dit toch ook niet doen? Mensen extra betalen terwijl je betaalde krachten laat liggen? Vroeger kwam deze aflossing van rustigere kazernes, zoals Rudolf of Zebra. Dus ja, het is vreemd. Omdat het veel meer kost, en deze kazernes minder uitrukken krijgen waardoor ze op papier overbodig lijken.

En qua rust? Zoals misschien is opgevallen hebben deze 3 kazernes nog een grote brand gehad deze nacht. Wel lekker als je dan nog niet aan het eind van je latijn zit...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 25 november 2012, 12:37:29


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #14 Gepost op: 25 november 2012, 13:49:54
Als je een auto ter aflossing piept die ook nog een keer van ver komt, ben je het incident al meester. Als je dat op dat moment nog niet bent, en je hebt vers personeel nodig, dan heet dat opschalen en krijg je de dichtsbijzijnde ploeg met prio 1. Deze regel geldt ook als je tijdens het incident inschat dat het langer gaat duren of dat er voor langere tijd zware arbeid geleverd moet worden. Dan schaal je op en laat je een eenheid stand-by staan om over te nemen als de eerste eenheden vermoeid raken.

Het argument om mensen af te laten lossen omdat ze misschien, wellicht per ongeluk nog een klusje krijgen voordat ze naar huis gaan slaat nergens op. Voor het zelfde geld krijgen ze niets meer en kunnen ze de hele nacht slapen. Dit kun je niet van te voren weten.
Assumption is the mother of all fuck-ups


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #15 Gepost op: 25 november 2012, 14:29:56
Ik weet niet hoe dat moet met zo'n quote maken, maar wilde jullie even wijzen op het uitrukbericht waar het over gaat. Daarin staat duidelijk "opstellen Marnixstraat". Aangezien hier kazerne Hendrik zit, lijkt het mij op een herbezetting. De regel over een cilinder tijdens een inzet klopt, maar is niet geheel duidelijk. Wel is duidelijk dat als je onder maximale hitte en fysieke belasting een cilinder leegtrekt, je niet perse naar binnen hoeft. Nu is dit in 99% van de gevallen ook overbodig, omdat je vaak op de straal of in het tot dan verkende gebied word afgelost. Als die tweede ploeg ook een cilinder leeg heeft, is het vaak al onder controle. Maar om nou te zeggen dat het een handige regel is? Naar mijn inzien niet...

Na 40 minuten kwam het uitrukbericht aflossen. Weet niet hoe het met jullie zit, maar dan ben ik al niet meer met de eerste cilinder bezig. En zoals gezegd is de aflossende autospuit er niet met 5 minuten, zeker niet onder een prio 2. Dus dan heb je al 2 of 3 flessen leeg voor je aflossing er is. Daarnaast is het zeker relevant dat een vrijwillige groep komt aflossen, aangezien er een groot aantal mensen betaald in bed liggen. Als particulier werkgever zou je dit toch ook niet doen? Mensen extra betalen terwijl je betaalde krachten laat liggen? Vroeger kwam deze aflossing van rustigere kazernes, zoals Rudolf of Zebra. Dus ja, het is vreemd. Omdat het veel meer kost, en deze kazernes minder uitrukken krijgen waardoor ze op papier overbodig lijken.

En qua rust? Zoals misschien is opgevallen hebben deze 3 kazernes nog een grote brand gehad deze nacht. Wel lekker als je dan nog niet aan het eind van je latijn zit...

Nou, nog maar een klein lesje dan:

De Leidsegracht grenst aan de Marnixstraat. Als er herbezet zou worden had er in de alarmering "herbezetten" gestaan met daarbij het adres van de te herbezetten kazerne. Het feit dat 3mond in de alarmering meekrijgt dat ze moeten opstellen in de Marnixstraat is het feit dat de Leidsegracht (zoals de benaming al doet vermoeden....) een gracht is en het daar lastig opstellen is (iets met de breedte van de rijbaan etc ?), zeker als je komt aflossen. Zoals er in Amsterdam wordt afgelost neemt de afgeloste ploeg de autospuit van de ploeg die komt aflossen mee en wordt, nadat de aflossend ploeg zelf is afgelost of de klus heeft afgemaakt, de autospuit aan de kazerne van de afgeloste ploeg weer omgeruild. En zou het feit dat ze na 40 minuten al voor aflossing worden gealarmeerd (prio 2) er mee te maken kunnen hebben dat ze juist een aanrijdtijd hebben en er ongeveer 20 minuten over doen en er dus pas feitelijk na 60 minuten wordt afgelost en de bezettingen reeds terplaatse dan toch echt wel aan hun tweede fles zijn begonnen ? En waarom Driemond ? Omdat de vrijwilligers per toebeurt naar de stad worden geroepen om af te lossen. Nog vragen ?


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #16 Gepost op: 25 november 2012, 14:52:10
Ik weet niet hoe dat moet met zo'n quote maken, maar wilde jullie even wijzen op het uitrukbericht waar het over gaat. Daarin staat duidelijk "opstellen Marnixstraat". Aangezien hier kazerne Hendrik zit, lijkt het mij op een herbezetting. De regel over een cilinder tijdens een inzet klopt, maar is niet geheel duidelijk. Wel is duidelijk dat als je onder maximale hitte en fysieke belasting een cilinder leegtrekt, je niet perse naar binnen hoeft. Nu is dit in 99% van de gevallen ook overbodig, omdat je vaak op de straal of in het tot dan verkende gebied word afgelost. Als die tweede ploeg ook een cilinder leeg heeft, is het vaak al onder controle. Maar om nou te zeggen dat het een handige regel is? Naar mijn inzien niet...

Na 40 minuten kwam het uitrukbericht aflossen. Weet niet hoe het met jullie zit, maar dan ben ik al niet meer met de eerste cilinder bezig. En zoals gezegd is de aflossende autospuit er niet met 5 minuten, zeker niet onder een prio 2. Dus dan heb je al 2 of 3 flessen leeg voor je aflossing er is. Daarnaast is het zeker relevant dat een vrijwillige groep komt aflossen, aangezien er een groot aantal mensen betaald in bed liggen. Als particulier werkgever zou je dit toch ook niet doen? Mensen extra betalen terwijl je betaalde krachten laat liggen? Vroeger kwam deze aflossing van rustigere kazernes, zoals Rudolf of Zebra. Dus ja, het is vreemd. Omdat het veel meer kost, en deze kazernes minder uitrukken krijgen waardoor ze op papier overbodig lijken.

En qua rust? Zoals misschien is opgevallen hebben deze 3 kazernes nog een grote brand gehad deze nacht. Wel lekker als je dan nog niet aan het eind van je latijn zit...

Voor de Marnixstraat is gekozen om eerst een plan te maken hoe af te gaan lossen(de exacte opstelplaats was namelijk de trambaan) en niet de smalle straatjes vast te zetten en had niks te maken met herbezetten op Hendrik.

Verder waren er zoals wellicht uit P2000 op te maken is gelijktijdig nog een aantal kleine incidenten varierend van gaslekkage tot reanimatie, zodat er in totaal 7 a 8 (beroeps-)autospuiten waren ingezet. De bezetting van Driemond was al opgeroepen voor het bezetten van de A-wagen en er waren dus al mensen op de kazerne om de AS te bezetten.


dennis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #17 Gepost op: 26 november 2012, 01:20:45
@7131

Had de ligging inderdaad niet helemaal goed in m'n plaatje. Kan dus goed in je punt komen dat het een opstelplaats is, maar de alarmeringen verschillen nog wel eens. Vaak werd/word het brandadres gegeven en via de foon/mobi welke opstelplaats. Als het nu de standaard is om het zo te regelen, staat in ieder geval direct het juiste adres in de navigatie. Kan ik alleen maar blij van worden. En zoals ik in de tekst al aangeef, ja dan zou ik ook allang aan de 2e fles zijn. Je antwoord: waarom driemond snap ik niet. De vraag was: waarom vrijwilligers

En een lesje terug in de naamsvernoeming van de grachten: elandsgracht? Palmgracht? Lindengracht? Zomaar 3 uit een rijtje van vele kade's en grachten... :-p

@Markoio

Bedoel jij de incidenten om 21.06 en 21.07? Voor de rest zie ik namelijk weinig meldingen rond deze tijd. Omdat dit 40 minten na aflossen was, zie ik geen lijn in je verhaal. Snap het verhaal van restdekking, en van vrijwilligers die er al zijn. Maar die glazen bol heb ik nog nooit zien staan op de AC :-)

@mallemiering

Nee, de aflossing is niet noodzakelijk. Maar wel gemakkelijk te realiseren met 11 beroepskazernes. En gemak dient de mens... De andere kazernes worden al betaald, de vrijwilligers niet. Maar zoals ik aangaf: ik snap de regel niet, heb hem niet bedacht en het is mijn feestje ook niet. Ik heb er het liefst zo snel mogelijk een nieuwe op.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #18 Gepost op: 28 november 2012, 16:47:27
@7131
 Je antwoord: waarom driemond snap ik niet. De vraag was: waarom vrijwilligers

En een lesje terug in de naamsvernoeming van de grachten: elandsgracht? Palmgracht? Lindengracht? Zomaar 3 uit een rijtje van vele kade's en grachten... :-p

Begrijpend lezen is niet je sterkste kant zie ik. En leuk dat je aantal Amsterdamse grachten weet te noemen. Verder nog een echte vraag of was dit het ?


dennis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #19 Gepost op: 28 november 2012, 17:24:57
@7131

Jazeker dat ik wel begrijpend kan lezen. Je legt goed uit dat de vrijwilligers per tourbeurt aflossen. Mijn vraag daarop is waarom vrijwilligers? Een beter/uitgebreider geformuleerde vraag speciaal voor jou. Waarom worden er vrijwilligers opgeroepen om af te lossen als je nog ruim voldoende beroeps achter de hand hebt. Waarom een vrijwilliger betalen waar je ook beroeps in kan zetten die al betaald krijgen? In mijn ogen een pure kwestie van geldverspilling. Zou jij het ook zo aanpakken als het jouw bedrijf of jouw geld is?

En wel zo fijn dat jij erkend dat het grachten zijn. Ga er gerust eens kijken, en dan zie je dat je ruimteprobleem op een 'gracht', niet per definitie een probleem is. Vind het alleen teleurstellend dat je deze toon aanslaat. Je zou ook kunnen proberen op een andere manier iemand iets duidelijk te maken, in bijvoorbeeld door een toelichting te vragen zoals ik dat wel doe. Als jij je antwoorden niet kan onderbouwen, heeft dat niets met mijn leeseigenschappen te maken.