Aangezien ik gister bij een aantal stormschade meldingen ben geweest in apeldoorn en omstreken, en ook bij deze, dacht ik laat ik mijn mening ook eens horen. Ik ben dan wel geen brandweerman maar heb toch wel uit mijn werk achtergrond een kijk op bomen.
Ten eerste de situatie zoals die was toen de brandweer TP kwam: Zoals de melding zei boom/woning, tp trof de brandweer een gemeente boom aan die op/tegen het huis van de bewoners was gevallen. (Betrof een zo goed als dode boom) Om deze dus op een veilige manier te verwijderen heeft men eerst met de HW de boom ontdaan van een groot aantal takken. Hierna heeft men de lier van 9742 vast gemaakt aan de boom en deze licht aangespannen zodat het gewicht van de boom in de lier hing en niet meer op het huis. Hierna hebben ze ook de rest van de takken verwijdert, en de stam ingekort zodat deze het huis niet meer kon raken. Hierop was er gevaar geweken en is de brandweer huiswaarts gegaan.
Volgens mij heeft de brandweer het op deze manier goed aangepakt. Het gevaar wat er was, hebben ze verholpen. Je kan moeilijk de boom vast maken aan het huis en zeggen tegen de mensen ja de gemeente komt maandag. Als het nou een particuliere boom was die in de achter/voortuin stond, dan kan je erover denken om te zeggen van we doen er als brandweer niks aan, maar dan nog is er nog steeds gevaar. Ik zal in de loop van de dag even kijken of ik een aantal plaatjes van dit specifieke incident kan plaatsen, zodat het verhaal een stukje duidelijker wordt. Nogmaals ik ben geen brandweerman, maar ik vertaal het zoals ik de inzet heb gezien.