Twee personen overboord vrachtschip "MS Timberland" - 120 km ten noorden van Terschelling 25-11-2012

Auteur Topic: Twee personen overboord vrachtschip "MS Timberland" - 120 km ten noorden van Terschelling 25-11-2012  (gelezen 11073 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Twee man overboord op Noordzee

TERSCHELLING- Zondagmiddag zijn twee opvarenden van het vrachtschip "Timberland" overboord geslagen tijdens de zware storm op de Noordzee. Dit gebeurde circa 120 kilometer ten noorden van Terschelling. Direct werd door het Kustwachtcentrum in Den Helder een reddingsactie opgezet. Twee reddinghelikopters uit Nederland en Duitsland werden ingezet en ook de reddingboten van de KNRM-stations Terschelling en Schiermonnikoog werden gealarmeerd.

Ondertussen werden schepen in de buurt van de opgegeven positie verzocht om uit te kijken naar de twee personen. Op dit moment zijn de beide opvarenden nog niet gevonden. De reddingboten Arie Visser en Koning Willem I zouden een aantal uren nodig hebben gehad om ter plaatse te komen. Onderweg kreeg de Koning Willem I problemen met de voortstuwing, waardoor deze genoodzaakt was om terug te keren. Ook reddingboot Arie Visser werd door het KWC verzocht om terug te keren naar het station, omdat de omstandigheden te gevaarlijk waren en omdat de overlevingskans van de twee man gering was. De SAR-helikopters hebben een zoekgebied afgevlogen. Op het moment dat besloten werd om beide helikopter terug te laten keren, werd één van de overboord geslagen mannen gesignaleerd. De man is aan boord van de helikopter genomen. Helaas bleek deze opvarende al te zijn overleden. Ook de tweede man is aangetroffen door één van de helikopters. Ook deze opvarende bleek te zijn overleden. Het lichaam kon nog niet geborgen worden, omdat de helikopters moesten tanken en de weersomstandigheden dermate slecht waren dat vliegen nagenoeg onmogelijk was. Een schip bleef in de nabijheid van het lichaam, zodat het lichaam later geborgen kon worden.

Op Scannernet.nl is een geluidsfragment (MP3) te downloaden van de communicatie tijdens de reddingsactie. Klik HIER om naar het artikel te gaan.
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Annelinde

  • Beveiliging, BHV, EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 286
  • Beveiliging
Zoektocht op Noordzee gestaakt
De kustwacht en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) hebben voor vandaag de zoektocht gestaakt naar de tweede man die op de Noordzee bij windkracht 9 overboord is geslagen. Voor zijn leven wordt gevreesd.

Het lichaam van de andere man werd vanavond uit het water gehaald. Ook de nog vermiste drenkeling is waarschijnlijk gesignaleerd, maar door de moeilijke weersomstandigheden konden de reddingswerkers niet bij hem komen. Morgen wordt besloten of de zoektocht wordt hervat.

De twee sloegen rond 16.00 uur van boord van een Brits vrachtschip, dat op dat moment ruim 100 kilometer ten noorden van Terschelling voer.

Bron: http://nos.nl/artikel/444603-zoektocht-op-noordzee-gestaakt.html


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
http://www.youtube.com/watch?v=I2mXYnOIHTI

Scramble van de Nederlandse SAR heli vanaf de Pistoolhaven, de Rescue Pedro 02.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Ik ben wezen zoeken naar veiligheidsregelgeving voor de zeevaart.
Ergens staat mij bij dat bij ""onveilige" werkzaamheden er een vanggordel dient te worden.
Helaas is de, zoals mij geleerde, regelgeving in 2004 en 2005 en 2010 overhoop gehaald en blijkbaar onvindbaar... Wie weet hier meer vanaf


Bekendmaking aan de Scheepvaart no. 104/1975 lid 3 en 4 geeft
aanwijzingen ter zake van voorzorgsmaatregelen bij werkzaamheden met verhoogd
risico.  Dit is het stukje wat later ergens is verdwenen

Die lijn/gordel beperkt ook je vrije beweging. Je kunt dan namelijk maar in één richting voor of achteruit. Met losgekomen lading is dit iets wat je niet wilt.
Als je met meerdere mensen op het dek werkt bij gevaarlijke omstandigheden en iedereen draagt zo'n gordel, dan is het een wirwar van draden.
Het artikel heeft waarschijnlijk voor veiligheid gezorgd, maar ook voor onveiligheid. Misschien dat dit de rede is dat het geschrapt is.

Ze droegen in ieder geval reddingsvesten, dus ze wisten dat het een risico was. Of is dit de gang van zaken op een dergelijk schip?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Ik heb zelf op een dergelijk schip gevaren en met reddingsvesten aan dek heb ik zelf nooit gewerkt. Dat was ook niet gebruikelijk.
We hadden over dek inderdaad een lijn lopen om je bij slecht weer aan te zekeren maar zoals hier al geschetst dat werkt niet echt prettig.
Ik vraag me toch af waarom men aan dek was als de omstandigheden zo slecht zijn. Als de lading is gaan schuiven is het nog gevaarlijker aan dek en dan begin je toch niet veel meer. En om sjorringen te controleren.. hmm..
Maar dat zal vast nog wel duidelijk worden.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Ze droegen in ieder geval reddingsvesten, dus ze wisten dat het een risico was. Of is dit de gang van zaken op een dergelijk schip?

Nou weet ik niet wat jouw relatie is met de nautische wereld?

Maar wapper 9-11 en golven tussen de 6 en 11 meter, met de huidige temperaturen en dan alleen een reddingsvest dragen? Dat is niet omgaan met risico's, dat is een doodvonnis als je overboord gaat... ::)

In dit soort gevallen zouden bemanningsleden minimaal een overlevingspak moeten dragen en daarbij zijn uitgerust met een PLB (personal locator beacon), een MOB systeem(geeft alarm als iemand overboord gaat), ernstvuurwerk, stroboscoop en dergelijke. Dan maak je onder de huidige omstandigheden nog een (redelijke) kans om levend uit het water te komen...

Over de zogenaamde lifelines is behoorlijk wat discussie, ook over het gebruik van deze lijnen op kleinere vaartuigen. Er zijn veel voordelen, maar ook significante nadelen en gevaren. Je moet je ook bedenken dat dit niet je gemiddelde jachtje is op een meertje met vlak water. Er komen onder dit soort omstandigheden gigantische versnellingen en krachten op jou en het schip te staan, daarnaast spoelt er vaak duizenden liters water over het dek heen.

(Het beste is gewoon niet aan dek komen onder deze omstandigheden en je dus goed voor te bereiden op dit soort weer...)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Nou weet ik niet wat jouw relatie is met de nautische wereld?

Maar wapper 9-11 en golven tussen de 6 en 11 meter, met de huidige temperaturen en dan alleen een reddingsvest dragen? Dat is niet omgaan met risico's, dat is een doodvonnis als je overboord gaat... ::)

In dit soort gevallen zouden bemanningsleden minimaal een overlevingspak moeten dragen en daarbij zijn uitgerust met een PLB (personal locator beacon), een MOB systeem(geeft alarm als iemand overboord gaat), ernstvuurwerk, stroboscoop en dergelijke. Dan maak je onder de huidige omstandigheden nog een (redelijke) kans om levend uit het water te komen...

Over de zogenaamde lifelines is behoorlijk wat discussie, ook over het gebruik van deze lijnen op kleinere vaartuigen. Er zijn veel voordelen, maar ook significante nadelen en gevaren. Je moet je ook bedenken dat dit niet je gemiddelde jachtje is op een meertje met vlak water. Er komen onder dit soort omstandigheden gigantische versnellingen en krachten op jou en het schip te staan, daarnaast spoelt er vaak duizenden liters water over het dek heen.

(Het beste is gewoon niet aan dek komen onder deze omstandigheden en je dus goed voor te bereiden op dit soort weer...)

Met relatie met de nautische wereld is nul komma noppus. Ik begrijp zelf ook dat het beste is om niet op het dek te komen met dit soort weer.
Bedankt voor de verdere uitleg over de minimale bepakking in dit soort gevallen. Heb nog enkele vragen (aangezien jij hier wel thuis in bent).

Is er een regel over de minimale bepakking? Gelden de regels die in Nederland gelden in alle Nederlandse wateren, of alleen op de Nederlandse schepen?
M.A.W. Ik weet dat er op de Nederlandse snelwegen de Nederlandse regels gelden; is dit in de wateren ook zo? En daarmee bedoel ik de Noordzee, niet de binnenlandse.

bvd, rens
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
In dit soort gevallen zouden bemanningsleden minimaal een overlevingspak moeten dragen en daarbij zijn uitgerust met een PLB (personal locator beacon), een MOB systeem(geeft alarm als iemand overboord gaat), ernstvuurwerk, stroboscoop en dergelijke. Dan maak je onder de huidige omstandigheden nog een (redelijke) kans om levend uit het water te komen...

(Het beste is gewoon niet aan dek komen onder deze omstandigheden en je dus goed voor te bereiden op dit soort weer...)

Je hebt natuurlijk gelijk om een aantal reddings/survivaltechnieken te noemen die je bij je kunt hebben bij het werken aan dek. Maar je moet ook nog wel kunnen werken. Met al die middelen bij je en om je heen en dan nog even wat sjorringen aanzetten is een behoorlijke uitdaging.
Ik snap inderdaad het reddingsvest alleen ook niet goed. Maar de zeewatertemperatuur wordt toch vaak onderschat denk ik...

Het laatste lijkt me het meest verstandig, wat heb je aan dek te zoeken met dit weer.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Is er een regel over de minimale bepakking? Gelden de regels die in Nederland gelden in alle Nederlandse wateren, of alleen op de Nederlandse schepen?
M.A.W. Ik weet dat er op de Nederlandse snelwegen de Nederlandse regels gelden; is dit in de wateren ook zo? En daarmee bedoel ik de Noordzee, niet de binnenlandse.

Misschien dat mijn naamgenoot er meer van kan vertellen maar in principe is er hierbij internationale wetgeving(vanuit de IMO) van kracht die dus geldig is voor alle zeegaande schepen wat de vlag achterop ook mag wezen. Voornamelijk vastgelegd in het SOLAS (Safety of Lives at Sea) waarin precies omschreven staat welke reddingsmiddelen er aan boord moeten zijn. Ik heb hier in de machinekamer helaas geen boeken tot mijn beschikking want ik ben wel benieuwd waar en wat er precies omschreven staat voor werken aan dek.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Met relatie met de nautische wereld is nul komma noppus. Ik begrijp zelf ook dat het beste is om niet op het dek te komen met dit soort weer.
Bedankt voor de verdere uitleg over de minimale bepakking in dit soort gevallen. Heb nog enkele vragen (aangezien jij hier wel thuis in bent).

Is er een regel over de minimale bepakking? Gelden de regels die in Nederland gelden in alle Nederlandse wateren, of alleen op de Nederlandse schepen?
M.A.W. Ik weet dat er op de Nederlandse snelwegen de Nederlandse regels gelden; is dit in de wateren ook zo? En daarmee bedoel ik de Noordzee, niet de binnenlandse.

bvd, rens

Op het gebied van wetgeving is het e.e.a. behoorlijk verschillend dan op "de snelweg" bijvoorbeeld.

Op het Nederlandse binnenwater kennen we bijvoorbeeld het binnenvaart politie regelement (BPR), met allerlei uitzonderingen daarop zoals het rijnvaart politie regelement (RPR). Hierin staan bepaalde eisen op het gebied van veiligheidsuitrusting. De beroepsvaart heeft dan weer te maken met de "binnenvaartwet", waar ook eisen worden gesteld aan de uitrusting. Als we dan naar "de zee" gaan kijken gelden er alleen enkele internationale verdragen, hierop zijn enkele aanvullingen uit de scheepsvaartverkeerswet van toepassing als je in nederlandse wateren vaart, zoals het "scheepvaartreglement territoriale zee"...

Daarnaast heb je nog te maken met verzekeringen, beleidsregels, "arbo regels", europese verdragen, convenanten, uitspraken van tuchtraden en onderzoekscommissies en ga zo nog maar even door... Het is al met al een erg complex verhaal. Omdat we het hier hebben over internationale zee beperk ik me even tot de "SOLAS" wetgeving.

SOLAS beschrijft aan welke eisen zeegaande schepen moeten voldoen op het gebied van constructie, uitrusting en bemanning, afhankelijk van het vaargebied. De uitrusting bestaat onder andere uit de radio-apparatuur en de veiligheidsmiddelen, zoals reddingssloepen, -vlotten en brandbestrijdingsmiddelen.

Hoofdstuk 3 van de SOLAS heeft betrekking op de veiligheidsmiddelen aan boord van schepen, het gaat hier echter vooral over de aanwezigheid, controle en onderhoud van deze middelen. Niet zozeer over het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen. Hoofdstuk 9 heeft betrekking op het risicobeheer aan boord van schepen. Hierin staat concreet dat de reder moet zorgen voor een effectief veiligheidsbeheer en goede preparatie op incidenten. De verantwoordelijkheid hierover wordt dus neergelegd bij de reder...  

Verder kan ik weinig concreets vinden over het werken aan dek onder gevaarlijke omstandigheden...