Met relatie met de nautische wereld is nul komma noppus. Ik begrijp zelf ook dat het beste is om niet op het dek te komen met dit soort weer.
Bedankt voor de verdere uitleg over de minimale bepakking in dit soort gevallen. Heb nog enkele vragen (aangezien jij hier wel thuis in bent).
Is er een regel over de minimale bepakking? Gelden de regels die in Nederland gelden in alle Nederlandse wateren, of alleen op de Nederlandse schepen?
M.A.W. Ik weet dat er op de Nederlandse snelwegen de Nederlandse regels gelden; is dit in de wateren ook zo? En daarmee bedoel ik de Noordzee, niet de binnenlandse.
bvd, rens
Op het gebied van wetgeving is het e.e.a. behoorlijk verschillend dan op "de snelweg" bijvoorbeeld.
Op het Nederlandse binnenwater kennen we bijvoorbeeld het binnenvaart politie regelement (BPR), met allerlei uitzonderingen daarop zoals het rijnvaart politie regelement (RPR). Hierin staan bepaalde eisen op het gebied van veiligheidsuitrusting. De beroepsvaart heeft dan weer te maken met de "binnenvaartwet", waar ook eisen worden gesteld aan de uitrusting. Als we dan naar "de zee" gaan kijken gelden er alleen enkele internationale verdragen, hierop zijn enkele aanvullingen uit de scheepsvaartverkeerswet van toepassing als je in nederlandse wateren vaart, zoals het "scheepvaartreglement territoriale zee"...
Daarnaast heb je nog te maken met verzekeringen, beleidsregels, "arbo regels", europese verdragen, convenanten, uitspraken van tuchtraden en onderzoekscommissies en ga zo nog maar even door... Het is al met al een erg complex verhaal. Omdat we het hier hebben over internationale zee beperk ik me even tot de "SOLAS" wetgeving.
SOLAS beschrijft aan welke eisen zeegaande schepen moeten voldoen op het gebied van constructie, uitrusting en bemanning, afhankelijk van het vaargebied. De uitrusting bestaat onder andere uit de radio-apparatuur en de veiligheidsmiddelen, zoals reddingssloepen, -vlotten en brandbestrijdingsmiddelen.
Hoofdstuk 3 van de SOLAS heeft betrekking op de veiligheidsmiddelen aan boord van schepen, het gaat hier echter vooral over de aanwezigheid, controle en onderhoud van deze middelen. Niet zozeer over het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen. Hoofdstuk 9 heeft betrekking op het risicobeheer aan boord van schepen. Hierin staat concreet dat de reder moet zorgen voor een effectief veiligheidsbeheer en goede preparatie op incidenten. De verantwoordelijkheid hierover wordt dus neergelegd bij de reder...
Verder kan ik weinig concreets vinden over het werken aan dek onder gevaarlijke omstandigheden...