Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012

Auteur Topic: Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012  (gelezen 80323 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

DD

• Forum gebruiker
Dit soort "protest-acties" zijn niet meer dan het proberen aan te zwellen van politiehaat.

Iedereen heeft het recht om zijn of haar mening en emoties te uiten. De politie maakt de hele dag niet anders mee.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Was die Anna op zoek naar publiciteit ?

Heeft ze nu gehad maar met onverwachte gevolgen... Camerabeelden liegen niet...

Dat zou ik niet zo stellen. Iedereen neemt iets waar en verwerkt dat. Laat 6 mensen hetzelfde zien vanaf dezelfde plek en iedereen heeft toch weer een andere waarneming van de gebeurtenis. De een ziet ineens een duidelijk blanke dader aan voor een getinte, de andere ziet een compleet vuurwapen niet. Dat heeft ook deels te maken met ons verwachtingspatroon en dat wij graag een conclusie geven aan wat wij zien. Het kan ook dat haar gezichtsveld belemmerd is en dat ze onbewust dingen aangevuld heeft. Ze zal de eerste niet zijn en ook de laatste niet.

Bij de politie kennen we niet voor niets de uitspraak "Één getuige is geen getuige". Er zijn maar weinig mensen met een fotografisch geheugen die uren of zelfs dagen na een incident alles kunnen oplepelen zonder gestoord te zijn door interpretaties of gaten in de verklaring. Dat Anna haar verhaal niet strookt met de camerabeelden wil niet zeggen dat haar hele getuigeverklaring onbruikbaar is. Zij kan weer dingen gezien en gehoord hebben hebben die niet gezien zijn door camera's.

Daarnaast heb ik genoeg PD's bewaakt waarbij ik de media door dorpen en wijken heb zien struinen op zoek naar verhalen. Sommige media gaan daarbij heel ver en kleuren het verhaal een beetje in doormiddel van de vragen die er gesteld worden en dat wordt dan leuk gemonteerd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

JarnoF

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Iedereen heeft het recht om zijn of haar mening en emoties te uiten. De politie maakt de hele dag niet anders mee.

Ja, je hebt het recht om je mening en emoties te uiten, maar doe dit dan wel, nadat het gehele onderzoek is afgerond.
In een vlaag van woede en verstandsverbijstering een protest tegen politiegeweld starten, waarbij politiegeweld in Nederland niet daadwerkelijk een trend is, gaat mij te ver.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
200 man bij evenement Rishi

DEN HAAG - Ongeveer tweehonderd mensen waren zaterdagavond bij het evenement tegen politiegeweld in het Haagse wijkpark Transvaal. Bijna 1500 mensen hadden zich aangemeld. Het protest was ter nagedachtenis aan de 17-jarige Rishi, die vorige week om het leven kwam door een politiekogel.

Het weer speelt de organisatie parten. Een kwartier voor aanvang van het evenement regent het nog. En waarschijnlijk doen die regen en kou veel mensen besluiten toch niet naar Transvaal te komen. Toch gaat ceremoniemeester Arnie Somer om 20.00 uur van start, dan nog voor ongeveer honderd toehoorders. 'Wij zijn hier om kracht en hoop te vinden voor een vreedzamen wereld. Vanavond is een manifestatie waarin geweld niet past.'

Terwijl sprekers en muziek elkaar opvolgen, zwelt de menigte aan tot uiteindelijk zo'n tweehonderd man. Ze luisteren naar een uitvoering van het nummer Afscheid van Volumia! en naar een zelfgeschreven rap door een van de vrienden van Rishi, die ook het evenement organiseert.

Er wordt gesproken over Rishi en de manier waarop media deze week verslag deden. 'Eigenlijk is Rishi twee keer vermoord', zegt Geeta Girdhari, van de It's Me Foundation. 'Eerst op Hollands Spoor, daarna in de Nederlandse media.'

'Dit is pas het begin'

Rond 20.45 uur kondigt Ryan Giasi als een van de organisatoren twee minuten stilte af. Daarna sluit hij het evenement af en bedankt de aanwezigen. De hele avond straalt hij zelfvertrouwen en kalmte uit. Maar als hij na zijn dankwoord het podium afspringt, schieten de tranen hem in de ogen.

De lage opkomst is een beetje een teleurstelling voor de vijf jongens die deze week hun schouders zetten onder het evenement. Maar ze zijn ontzettend trots op de mensen die wel gekomen zijn. 'Dit is pas het begin', zegt Ryan Giasi. 'Nu begint de hele juridische procedure.'

Drie kwartier lang is het droog gebleven, maar vrijwel direct na de afsluiting stort er een hagelbui over het wijkpark uit. In een mum van tijd is het plein leeg en blijft onder de lampen alleen het natte podiumpje achter.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/01-12-2012/200-man-bij-evenement-rishi

Dimeg

• Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
Dat zou ik niet zo stellen. Iedereen neemt iets waar en verwerkt dat. Laat 6 mensen hetzelfde zien vanaf dezelfde plek en iedereen heeft toch weer een andere waarneming van de gebeurtenis. De een ziet ineens een duidelijk blanke dader aan voor een getinte, de andere ziet een compleet vuurwapen niet. Dat heeft ook deels te maken met ons verwachtingspatroon en dat wij graag een conclusie geven aan wat wij zien. Het kan ook dat haar gezichtsveld belemmerd is en dat ze onbewust dingen aangevuld heeft. Ze zal de eerste niet zijn en ook de laatste niet.

Bij de politie kennen we niet voor niets de uitspraak "Één getuige is geen getuige". Er zijn maar weinig mensen met een fotografisch geheugen die uren of zelfs dagen na een incident alles kunnen oplepelen zonder gestoord te zijn door interpretaties of gaten in de verklaring. Dat Anna haar verhaal niet strookt met de camerabeelden wil niet zeggen dat haar hele getuigeverklaring onbruikbaar is. Zij kan weer dingen gezien en gehoord hebben hebben die niet gezien zijn door camera's.

Daarnaast heb ik genoeg PD's bewaakt waarbij ik de media door dorpen en wijken heb zien struinen op zoek naar verhalen. Sommige media gaan daarbij heel ver en kleuren het verhaal een beetje in doormiddel van de vragen die er gesteld worden en dat wordt dan leuk gemonteerd.

wel heel interessant om te lezen dat in de opsporing echt zo anders naar een situatie wordt gekeken. Ik moet toch eerlijk bekennen dat ik de verklaring van dat meisje waarschijnlijk snel aan de kant had geschoven. 'Als het een niet klopt, zal de rest ook wel niet waar zijn..'

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
20 aanhoudingen op station Hollands Spoor

http://www.politie.nl/nieuws/2012/december/9/11-18-aanhoudingen-op-station-holland-spoor.html
Laatste update: 09-12-2012 | 17:55

Den Haag - De spoorwegpolitie heeft einde middag 20 mensen gearresteerd op station Hollands Spoor. Zij waren daar voor een spontane herdenking van de in november neergeschoten 17-jarige jongen.

Een groep van ongeveer 25 personen kwam einde middag naar perron 4 van het station om daar nogmaals de jongen te herdenken. Men had hiervoor toestemming om dat tot 17.00 uur te doen. Daarna moest er een einde komen aan de bijeenkomst. 20 van hen wensten hier geen gehoor aan te geven. Zij zijn allen aangehouden op basis van de Wet Personenvervoer. Zij worden verdacht van het verstoren van de rust en veiligheid op het station en het niet opvolgen van aanwijzigingen van het NS-personeel ter plaatse. Allen worden overgebracht naar een politiebureau in de stad om daar te worden voorgeleid. Er was assistentie van de Haagse politie. Zij assisteerde de spoorwegpolitie en service- en veiligheidspersoneel van de Nederlandse Spoorwegen. Er zijn geen vernielingen gepleegd, maar wel enkele bekladdingen. Het overbrengen naar het bureau gaat met een arrestantenbus. Er was de hele middag toegangscontrole op het station.

Twintig aanhoudingen bij 'Rishi-herdenking'
Twintig aanhoudingen bij 'Rishi-herdenking'
omroepwest  
Gepubliceerd op 9 dec 2012
Citaat
Tijdens een spontane herdenking voor de doodgeschoten Rishi op Station Hollands Spoor zijn zondagmiddag twintig jongeren aangehouden. Dat meldt een woordvoerder van het KLPD. De groep deed via sociale media een oproep om naar het station te komen om de 17-jarige Rishi te herdenken. Ongeveer 25 mensen hebben hieraan gehoor gegeven. Omdat het vermoeden bestond dat de groep uit was op een confrontatie met de politie waren er veel agenten op de been. Ook waren de in- en uitgangen van het station afgesloten. De jongeren noemen zich 'vrienden van Rishi', maar behoren niet tot zijn vriendenkring. Ze zijn aangehouden voor het verstoren van de rust en veiligheid op het station en het negeren van aanwijzingen van het NS-personeel.
Samen sterk in de hulpverlening!

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
'Relschoppers waren geen vrienden van Rishi'
DEN HAAG - De beste vrienden van de omgekomen Rishi nemen nadrukkelijk afstand van de relschoppers die zondagmiddag op Station Hollands Spoor in Den Haag zijn opgepakt. Dat zegt Ryan, de beste vriend van de omgekomen Rishi.

De spoorwegpolitie pakte twintig jongeren op die naar perron 4 waren gekomen om de jongen te herdenken met kaarsjes, brieven en bloemen. Ze kregen daarvoor tot 17.00 uur de tijd. Twintig jongeren weigerden daarna te vertrekken en zijn daarom door de politie aangehouden.

‘Nog nooit gezien’
Het initiatief voor de herdenking zou afkomstig zijn van een aantal studenten van de Haagse Hogeschool, maar Ryan kende de jongens niet. Ze behoorden zeker niet tot de vaste vriendengroep van Rishi. 'Ik had ze nog nooit gezien', zegt Ryan.

Hij betwijfelt of Rishi ze kende: 'Ze waren in elk geval niet op de crematie'. De beste vriend van de doodgeschoten jongen denkt dat ze er vooral op uit waren om te rellen.

'Rake klappen'
De relschoppers zelf belden zondagavond vanuit de cel regelmatig naar de redactie van Omroep West. Zij zeggen dat ze onnodig hardhandig door de politie zijn afgevoerd en dat er rake klappen zijn gevallen. Ze spreken zelf van 'onnodig hard politiegeweld'.

De 17-jarige Rishi werd op 24 november op Station Hollands Spoor door de politie doodgeschoten. Het onderzoek naar de toedracht loopt nog.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/09-12-2012/relschoppers-waren-geen-vrienden-van-rishi

Dimeg

• Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
'Relschoppers waren geen vrienden van Rishi'
'Rake klappen'
De relschoppers zelf belden zondagavond vanuit de cel regelmatig naar de redactie van Omroep West. Zij zeggen dat ze onnodig hardhandig door de politie zijn afgevoerd en dat er rake klappen zijn gevallen. Ze spreken zelf van 'onnodig hard politiegeweld'.

De 17-jarige Rishi werd op 24 november op Station Hollands Spoor door de politie doodgeschoten. Het onderzoek naar de toedracht loopt nog.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/09-12-2012/relschoppers-waren-geen-vrienden-van-rishi

het stukje op de video ziet het er vrij rustig en gestructureerd uit naar mijn idee..

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Stelletje huilebalken is het!

Blaten over politiegeweld omdat dat zo goed 'scoort' zo vlak na de dood van die Rishi.  >:(
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Henk

• Senior gebruiker
Stelletje huilebalken is het!

Blaten over politiegeweld omdat dat zo goed 'scoort' zo vlak na de dood van die Rishi.  >:(

Het is altijd lekker om de gemoederen op scherp te zetten. Schelden kan daar bij helpen. Iedereen op het zelfde niveau.

Ik vind het een beetje naïef om verbaasd te zijn dat er mensen zijn die zich roeren nadat een burger is doodgeschoten door de politie, hoe terecht ook. Op het moment dat mensen dat gelaten over zich heen laten komen, zonder dat er gedonder van komt van hun kant ga ik mij weer zorgen maken.