Ervan uitgaande dat de bedreiging geen valse melding was, weet jij op dat moment dat de politie er vanuit gaat dat jij een wapen in bezit hebt. Als je zo bang bent om neergeschoten te worden moet je dan ook vooral niet wegrennen als de politie jou vordert te blijven staan.
Zonder een oordeel te vellen over deze zaak, je kan niet aannemen dat alle betrokkenen alles weten wat wij nu weten, en altijd maar rationeel handelen.
De betrokken agenten moeten handelen naar de informatie die men heeft, en naar de waarnemingen die men zelf doet. Dat wil niet automatisch zeggen dat een verdachte ook beseft waarom de politie zo handelt. Zeker als er paniek toeslaat kan ik me voorstellen, dat deze verdachte zich niet meer beseft dat de politie hem als gewapend ziet. Hij heeft immers geen vuurwapen....
(Voor de duidelijkheid: ik vel geen oordeel over het handelen van de agent of Rishi. Dat is nu aan de rechter. Wat voor mij wel duidelijk is, is dat er eigenlijk alleen maar slachtoffers zijn.)
Ik snap dat de agent op z'n moment een moeilijke keuze moet maken, hoe noodlottig deze ook uiteindelijk uitpakt. De agent zal echt niet de bedoeling gehad hebben om deze jongen dood te schieten, maar het is helaas wel gebeurd. Misschien wel goed dat het OM deze situatie nu aan de rechter voorlegt.
Daar sluit ik me bij aan. Hopelijk kunnen alle partijen de uiteindelijke uitkomst van deze rechtsgang dan ook accepteren.