Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012

Auteur Topic: Politie schiet verdachte (Rishi) neer op station Hollands Spoor - Den Haag 24-11-2012  (gelezen 79464 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Saskia Belleman ‏@SaskiaBelleman 5m
Hij zegt dat het nooit zijn intentie was om iemand te doden en dat hij het de rest van zijn leven met zich zal meedragen. #Rishi
Saskia Belleman ‏@SaskiaBelleman 4m
De bedreigingen aan zijn adres hebben grote impact, zegt hij. "Ik durfde niet op straat uit angst dat identiteit bekend zou worden."
Saskia Belleman ‏@SaskiaBelleman 4m
Agent 001 kreeg een burn-out, en is nog steeds onder behandeling psycholoog. Korpsleiding steunt hem. #Rishi
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Saskia Belleman ‏@SaskiaBelleman 10m
Deze zaak gaat over politiegeweld zegt Ruperti. Agent 001 heeft vertrouwen in rechtsstaat en overheid geschaad. #Rishi
Saskia Belleman ‏@SaskiaBelleman 9m
Familie van #Rishi is teleurgesteld dat agent 001 nooit spijt heeft betuigd of contact heeft opgenomen.
Saskia Belleman ‏@SaskiaBelleman 6m
Moeder #Rishi vraagt zich af waarom familie pas uren na schietincident werd gewaarschuwd. "Nummer stond op zijn sleutelbos."
Saskia Belleman ‏@SaskiaBelleman 5m
Volgens moeder #Rishi is haar zoon na zijn dood in de media nog eens vermoord. "We zijn als tuig en criminelen weggezet."
Saskia Belleman ‏@SaskiaBelleman 3m
OvJ Bos begint aan requisitoir. #Rishi
Saskia Belleman ‏@SaskiaBelleman 1m
Bos zegt dat beslissing om agent te vervolgen niet makkelijk was. "Niets is zwart-wit in deze zaak." #Rishi
Saskia Belleman ‏@SaskiaBelleman 2m
Bij geweldsmonopolie politie hoort ook de plicht om over de toepassing van geweld verantwoording af te leggen, zegt Bos. #Rishi
Bos: "Aan de ene kant is er jongeman overleden. Een kind, broer. Dat wens je je ergste vijand niet toe." #Rishi
Bos: "Aan de andere kant is er een agent die op een melding reageerde met de vaste intentie om Den Haag veiliger te maken." #Rishi
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Tweets maar even samengevoegd voor de leesbaarheid:
Saskia Belleman ‏@SaskiaBelleman 12m
- Volgens OvJ Bos was zwart voorwerp dat #Rishi uit rechterzak greep tijdens rennen, vermoedelijk zijn mobieltje.
- Volgens OvJ Bos zijn er geen aanwijzingen dat agent 001 #Rishi willens en wetens van leven beroofde.
- Wel heeft agent 001 de kans dat #Rishi zou overlijden bewust aanvaard. Agent zei dat het "hij of ik" was. OvJ vindt doodslag bewezen. #Rishi
- Door stress of door schieten tijdens looppas is trefzekerheid van 001 beïnvloed, en toch besloot hij te schieten. #Rishi
- Bos gaat nu in op vraag of agent 001 beroep kan doen op strafuitsluitingsgrond: noodweer, of rechtmatig aanhoudingsvuur.
- #Rishi werd door agenten terecht aangemerkt als vuurwapengevaarlijk, zegt OvJ Bos.
- Aanhoudingsvuur was volgens OvJ toegestaan, omdat #Rishi niet stopte en handen omhoog deed, maar iets uit zijn zak pakte.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Saskia Belleman ‏@SaskiaBelleman 9m
- Bos: Agent 001 loste terecht geen waarschuwingsschot wegens gevaar omstanders. #Rishi
- Agenten hebben wel hard "Politie! handen omhoog!"  geroepen, maar niet expliciet gewaarschuwd dat ze anders zouden schieten.
- Luide commando's en getrokken pistolen waren volgens OvJ "onmiskenbare waarschuwing" voor #Rishi.
- Dat instructies stabiele positie aanbevelen voor lossen schot, wil volgens Bos niet zeggen dat lopend vuren nooit mag. #Rishi
- Bos: "Er is we stabiele pas vereist. Altijd 1 voet aan de grond. In dit geval was bij 001 sprake van 'zweeffase'." #Rishi
- Manier waarop agent 001 schoot, voldeed niet aan eisen, zegt OvJ. #Rishi
- Overtreding interne regel doet geen afbreuk aan strafuitsluitingsgrond, zegt Bos. Moet hooguit disciplinair gestraft. #Rishi
- Volgens de OvJ tonen beelden dat agent 001 "het wel goed probeerde te doen, en snelheid minderde." #Rishi
- Deze casus speelt zich volgens Bos af in grijze gebied tussen wettelijke voorschriften en weerbarstige praktijk. #Rishi
- Bos wijst erop dat agent "in split second" beslissing moest nemen. #Rishi
- Volgens Bos moet ook worden meegewogen dat agent 001 minder ervaring had dan bv arrestatieteam. #Rishi
- Alles bij elkaar vindt OvJ dat agent 001 niet kan worden aangerekend dat hij niet schoot vanuit stabiele positie. #Rishi
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Saskia Belleman ‏@SaskiaBelleman 52s
OvJ Bos vraagt ontslag rechtsvervolging voor agent 001. #Rishi
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Voor mijn duidelijkheid; welke van de drie zou het fatale schot gelost hebben?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: NikonDirk link=msg=1227052 date=1386600830
Voor mijn duidelijkheid; welke van de drie zou het fatale schot gelost hebben?
Agent 001 is de verdachte en de schutter in het verhaal. Agent 002 is een leidinggevende, in burger gekleed, agent 003 was de dienstdoende collega van 002.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Citaat van: NikonDirk link=msg=1227052 date=1386600830
Voor mijn duidelijkheid; welke van de drie zou het fatale schot gelost hebben?

Agent 001.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
TVP, ben heel erg benieuwd naar de uitspraak. Alhoewel ik de gevoelens van het slachtoffer-kamp goed kan begrijpen kan ik me ook heel goed voorstellen hoe zwaar dit is voor de collega.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.