Ik nam helaas en wellicht ten onrechte aan dat men kon snappen dat dat vogeltje overdrachtelijk bedoeld was.
Als iemand een opdracht krijgt van iemand die daartoe bevoegd is om die opdracht te geven, dan ga je dat netjes doen. Of het nu bij de kassa is waar je je legitimatiebewijs moet tonen, in de winkel waar je je tas moet openen voor controle of bij een agent die jou de opdracht geeft om dan wel door te lopen dan wel juist te blijven staan waar je staat of wat dan ook. Als mijn leidinggevende zegt dat ik die dag op een bepaalde werkplek of een bepaalde klus moet doen dan zal ik dat ook moeten doen. Gaan we met z'n allen massaal niet meer luisteren naar een opdracht/bevel of wat dan ook van iemand die daartoe het recht heeft en bevoegd is, dan hebben we kennelijk of geen leiding/handhaving nodig. Lijkt me stug dat we al zo ver zijn.
Met het voorbeeld geef je heel precies aan dat er geen ruimte mag zijn voor discussie, geen twijfel over de zinnigheid van de commando's, geen grijs, gewoon doen wat er gezegd wordt hoe onzinnig ook.
De uitdruking "als ik zeg spring, vraag jij hoe hoog" komt regelrecht uit het leger, om aan te geven dat het individu geen inbreng meer heeft, niet hoeft te begrijpen maar slechts te gehoorzamen aan de meerdere. Zover is het in de burgermaatschappij (nog) niet. Die voorbeelden zijn ook figuurlijk heel ongelukkig gekozen, ook figuurlijk, als je wilt aan tonen hoe terecht het is als een agent besluit te schieten.
Natuurlijk hebben we handhaving nodig. Maar waar de maatschappij* niet op zit te wachten is op agenten die denken dat hun wil wet is.
*Maatschappij: de onze, in algemeen de west Europese.