Misschien dat de toon van de discussie kwaad bloed zet.
Toch heeft Henk gelijk als hij zegt dat er niet per definitie sprake is van: "je moet doen wat een agent zegt." Dat is alleen in omstandigheden waar de wet een agent deze bevoegdheid geeft. Volgens mij is er in dit topic ook geen agent die dat in twijfel trekt, ik heb dat nergens gelezen.
Netzo goed als die zelfde agenten in dit topic gelijk hebben dat bij het aanhouden van een verdachte, zij bevelen mogen geven om die verdachte veilig aan te mogen houden. En dat die verdachte dit ook moet opvolgen. Indien dat niet gebeurd mag er geweld worden gebruikt.
Toch moet ik met dit soort incidenten altijd terug denken aan een documentaire van 20-25 jaar geleden.
Die ging over een nieuwe training voor Amerikaanse agenten op de schietbaan, met bewegende beelden (toen hip en modern...). Ze kregen een aantal scenario's voorgeschoteld en moesten daar naar handelen. Aan het einde van die documentaire werden een aantal van die scenario's ook getoond en de kijker werd gevraagd om hetzelfde te doen als die agenten. (Wel schieten/niet schieten/etc).
Het laatste scenario was een jongen die aangehouden moest worden, en volgens de melding agressief gedrag toonde, zelfs mogelijk een mes had. Die jongen volgde de bevelen van de agenten niet op, en greep naar zijn achterzak. Filmpje word stil gezet en de kijkers moesten een keuze maken. De meeste agenten en kijkers (ik ook) besloten om te schieten.
Toen het filmpje door ging, bleek het om een dove jongen te zijn die een dovenpas uit zijn zak wilde halen, zodat hij kon laten zien dat hij de agenten niet verstond.......
Wat mij vooral is bijgebleven, is de realisatie dat in zo'n situatie beide partijen eigenlijk niks verkeerd doen, maar er toch levens verwoest worden. Zowel bij het slachtoffer maar ook bij de schutter.
Maar ook is het een voorbeeld waarom het erg gevaarlijk kan zijn om in "jij of ik" of "bevel is bevel" termen over dit soort onderwerpen te gaan denken/praten.
Verder houd ik mijn mening over dit specifieke incident voor me, totdat er meer feiten bekend zijn.