Reanimatie in Venlo #nt

Auteur Topic: Reanimatie in Venlo #nt  (gelezen 21443 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Gepost op: 26 november 2012, 21:40:59
Vorige week zaterdag 17 november was ik Venlo en ontving ik daar mijn sms om ter plaatsen te gaan bij een reanimatie.
Ik heb even gewacht met reageren omdat ik op mijn vriendin stond te wachten die van haar werk kwam heel even gewacht dat ze ingestapt was en ben gaan rijden.
Zelf ben ik woonzaam in Arnhem en weet daar de weg niet zo goed dus heb maar op mijn navigatie naar het so gereden.

Daar aangekomen zagen we al politie en ambulances aanwezig. Ben toch omdat het voor het eerst is dat ik een reanimatie meemaak er naar toe gelopen.
En heb aangegeven bij een van de agenten of ik nog hulp kon bieden.  Je weet nooit wat je nog kunt doen al is het maar een infuus vast houden of het overnemen van een reanimatie. Er was op dat moment dat ik het vroeg een agent aan het reanimeren en de ambulance-personeel was met de overige dingen bezig.

Echter toen de agent klaar was met reanimeren en hij naar zijn collega liep die naast mij stond heb ik een stap achteruit gedaan. Op dat moment geeft de agent die klaar was met reanimeren op een afstand roepende naar mij of ik wilde vertrekken uit respect voor het slachtoffer, ik heb hem nog vriendelijk gezegd dat ik EHBO'er was maar ook volgens hem waren er al genoeg bij en ik moest direct vertrekken.

De manier waarop hij mij aansprak (was misschien omdat hij net klaar was met reanimeren) voor mij niet echt vriendelijk en kwam voor mij over van hoe wek je agressie op, ten eerste als je een omstander hebt die normaal tegen je spreekt kun je ook even op hem af lopen en normaal met die persoon praten en niet op een afstandje gaan roepen. Tenslotte had ik geen dreigende houding...

Dan kun je zeggen van ja maar deze agent had misschien nog wat adrenaline en je kan het hem niet kwalijk nemen... Ja daar heb je en punt maar als ik nou wel een kortlontje had gehad? Dan had hij daarmee wel het lontje aangestoken en daarmee agressie opgewekt. Naar mijn mening was het dan gewoon even het door zijn collega te laten oplossen want daarmee had ik tenslotte al gesproken, en net toen ik mijn hulp aanbood en hij aangaf dat er genoeg mensen waren moest die agent stoppen en overgenomen worden...

Heb maar niet na zijn mededeling om te vertrekken de discussie aangegaan en ben ingestapt en vertrokken.
Met wel een gevoel van zou ik nog een keer gaan als ik een SMS krijg? Want blijkbaar vind de politie het niet zo wenselijk dat mensen reageren op het smsje van HartslagNu!


Zo nu heb ik even lopen spuien over de agent in Venlo, Graag wil ik jullie mening.


[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 26 november 2012, 21:48:34
Daar aangekomen zagen we al politie en ambulances aanwezig. Ben toch omdat het voor het eerst is dat ik een reanimatie meemaak er naar toe gelopen.
Alle hulpdiensten zijn al ter plaatse en toch ga je even kijken omdat het de eerste reanimatie is die je meemaakt....  :-\
En dan boos worden als je (ietwat onvriendelijk) wordt weggestuurd. Ik vind het een beetje spijkers op laag water zoeken,
but thats just my two cents...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #2 Gepost op: 26 november 2012, 21:49:22
De manier waarop hij mij aansprak (was misschien omdat hij net klaar was met reanimeren) voor mij niet echt vriendelijk en kwam voor mij over van hoe wek je agressie op, ten eerste als je een omstander hebt die normaal tegen je spreekt kun je ook even op hem af lopen en normaal met die persoon praten en niet op een afstandje gaan roepen. Tenslotte had ik geen dreigende houding...
Lijkt me niet dat je een agent kwalijk kan nemen als hij boos wordt als je uitleg wilt waarom je afstand moet houden (al ben je sinterklaas) als hij aan het reanimeren is / zojuist wordt overgenomen met reanimatie. Zou je enigzins zelf in kunnen zien, right?


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #3 Gepost op: 26 november 2012, 22:02:04
Ja aangezien het mijn 1e reanimatie is ben ik er naar toe gelopen. Het moet toch eens de 1e keer zijn en dacht dit is nu mijn kans. Om te zien hoe het in zijn werk gaat, kun je er tegen, dat bleek ik dus te kunnen en heb daarom mijn hulp aangeboden (advies van de brandweer die ik hierover al eens eerder heb aangesproken)

Wanneer een agent aan het reanimeren is geweest en hij zit vol adrenaline en hij kan daar blijkbaar nog niet mee overweg, laat deze dan zelf even tot rust komen voordat hij zijn taak weer kan vervullen. Op deze manier roept hij de agressie op zich af naar mijn mening. En dan nog ga niet op een afstandje iemand toe spreken maar loop op die persoon af. Is ook een stukje netheid, socialiteit.

We zijn allemaal hulpverleners, we willen allemaal ons best doen, maar een beetje vriendelijker mag wel. En als je dat niet kunt op dat moment, houd zelf afstand. Ik ben er maar er vandoor gegaan, aangezien de infuuszak door een andere collega al werd vast gehouden.

Wanneer ik zelf in de plaats van de agent had gezeten had ik mij even in rust gezet. voordat ik mijn taak weer zou oppakken ter voorkoming van agressie opwekken.

Boos was ik er niet over, had alleen zoiets van het kan ook anders... en daarover wil ik jullie mening.
Blijkbaar reageren jullie dus hetzelfde als die agent (tenminste wat ik zo aan de reacties lees)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #4 Gepost op: 26 november 2012, 22:04:40
Ik ga tijdens een reanimatie ook even op een afstandje rusten...
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #5 Gepost op: 26 november 2012, 22:06:49
Ja ben het totaal met je eens. De reactie van de agent is bijna menselijk, kan echt niet. Wel vind ik dat, als zijn partner slim zou zijn geweest, hij entree had mogen heffen bij de deur van het huis, wel zo eerlijk t.o.v. andere mensen die ook dit schouwspel wel even wouden zien. Zonde trouwens dat hij jou ook niet even de kans gaf om te reanimeren! Erg flauw!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #6 Gepost op: 26 november 2012, 22:09:17
Laten we het niet té erg overdrijven, heren/dames? Het moge duidelijk zijn dat een agent in surveillance'stand' anders reageert en acteert dan in reanimatie'stand'. Tijdens een reanimatie gaat een agent niet op zijn gemak even kijken wie een omstander is, wie een huisbewoner, en wie een burgerhulpverlener is. Ben je als burgerhulpverlener eerder dan de hulpdiensten? Top, aan de slag. Zijn de hulpdiensten er al voor jouw aankomst? Accepteer dat en ben tevreden met het feit dat het mogelijke slachtoffer snelle hulp heeft gekregen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 26 november 2012, 22:09:47
Hoi,

Ik heb een reageeravondje ;D

Maar zonder dollen, jij hebt je hulp aangeboden. Naast de politie was de ambulance er ook al. Je biedt je hulp aan en deze wordt geweigerd. Dan ben je toch klaar. Dat hoort er ook bij in hulpverlening. Ik heb beide zijden meerdere keren mogen meemaken (hulp gevraagd en hulp afgewezen, zelfs in NRK-uniform). Ik vind dat prima en ga weer over tot de orde van de dag... Wellicht jouw grootste leermoment ::)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 26 november 2012, 22:10:09

Zo nu heb ik even lopen spuien over de agent in Venlo, Graag wil ik jullie mening.
Wat wil je nu horen? Ik kan enigzins je verhaal begrijpen, maar met zo,n afsluitende zin kom je bij mij nogal rellerig over, en probeer je je gelijk te krijgen over de rug van de agent.
Als hij echt kort door de bocht is geweest had je beter een gesprek of een klacht in kunnen dienen op het politiebureau. Als dan blijkt dat de agent echt over de schreef is gegaan kan daar wat aan gedaan worden. Dit soort projecten zoals harstslagnu is afhankelijk van vrijwilligers, en als die op zo,n wijze worden ontvangen zouden diezelfde vrijwilligers wel eens kunnen afhaken.

Ook als professioneel hulpverlener mag je niet vergeten dat iemand dan komt na aanleiding van een SMSje voor een reanimatie. En die dien je dan netjes te behandelen. Ik denk dat als je dus een klacht had ingedient, dat dit veel beter was geweest. Beter dan dit topic te starten. ;)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 26 november 2012, 22:12:46
Ja aangezien het mijn 1e reanimatie is ben ik er naar toe gelopen. Het moet toch eens de 1e keer zijn en dacht dit is nu mijn kans. Om te zien hoe het in zijn werk gaat, kun je er tegen, dat bleek ik dus te kunnen en heb daarom mijn hulp aangeboden (advies van de brandweer die ik hierover al eens eerder heb aangesproken)

Wanneer ik zelf in de plaats van de agent had gezeten had ik mij even in rust gezet. voordat ik mijn taak weer zou oppakken ter voorkoming van agressie opwekken.

Ja, zet jij je maar even op rust gedurende een reanimatie, veel succes...

Volgende keer als er al diensten t.p. zijn even inschatten/vragen of ze je kunnen gebruiken, zo niet ruime afstand nemen of weggaan.