Reanimatie in Venlo #nt

Auteur Topic: Reanimatie in Venlo #nt  (gelezen 21055 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #40 Gepost op: 30 november 2012, 00:04:52
Waar het mij puur omgaat is de manier van reageren van de agent.
Dat ik niet nodig was, was bij mij al duidelijk en had daarvoor al afstand genomen...
Maar dat de agent op een afstandje gaat lopen roepen of ik wilde vertrekken... Dat vind ik niet netjes en dat kwam agressie opwekkend over... En daar gaat mijn verhaal ook om... niet dat ik wilde reanimeren, waarom zou ik? er was al iemand bezig... En de agent werd overgenomen door een andere agent... prima... helemaal mee eens... Prof. hulp was aanwezig KLAAR...
Maar de agent die het nodig vond om op een afstandje mij weg te sturen terwijl deze agent ook gewoon op een normale toon vriendelijk mij te woord had kunnen staan. En als meneer agent dat niet kan omdat hij net aan het reanimeren is geweest hoort hij het niet te doen en dit aan zijn collega's over te laten. We proberen toch allemaal geen agressie op te wekken bij omstanders? nou als ik een omstander was geweest die een kort lontje had gehad dan had je hierdoor het lontje wel aangestoken.

Maar goed, we zijn weer mensen, we maken allemaal onze fouten en ik zal het wel mis hebben...
Ben vertrokken en of het SO gered heeft of niet, geen idee...

Ik heb me ook wel eens geergerd aan omstanders die maar bleven kijken op zeer nabije afstand van de patient die gereanimeerd werd. En in die gevallen heb ik ook vaak aan de politie gevraagd of ze de omstanders een eind naar achteren wilden dirigeren en aangegeven dat het geen kijkdag was. Een enigzins rustige werkruimte en privacy voor de patient staan voorop in dit verhaal.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #41 Gepost op: 30 november 2012, 00:21:43
Het is van beide kanten een beetje "geven en nemen", de agent had niet al te boos moeten reageren, en jij had het niet zo op moeten vatten.
Het is voor jou namelijk de eerste keer, wat ook schrikken is. Het is voor de agent waarschijnlijk niet de eerste reanimatie, en al helemaal niet de eerste persoon die hij wegstuurd.
Naar verloop van tijd gaat het de agent ook irriteren dat hij/zij steeds mensen weg moet sturen. Daarbij de emoties die vrijkomen bij de reanimatie opgeteld en je krijgt dergelijke gevallen.

Neem het vooral niet te zwaar op je, de agent zal het niet zo bedoeld hebben.
Wat ik wel weet is dat alle HV'ers het op prijs zullen stellen als je blijft reageren op de oproep sms'en! O0
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #42 Gepost op: 30 november 2012, 15:02:44
Laatst (want niet alleen hier op het forum heb ik het over deze reanimatie gehad) kreeg ik te horen van als er ambu, pol of brandweer aanwezig is vertrek dan maar meteen weer... prof hulp is aanwezig dus gaan...

Terwijl ik van de ene brandweer man krijg te horen van als we aanwezig zijn en je komt eraan sluit aan in het rijtje voor als er overgenome moet worden alle hulp is welkom, ben je als eerste aan zet dan zullen wij aansluiten in de rij om het over te nemen.

Een andere brandweer mag geeft aan: als wij vertrekken en daar al aanwezig zijn hoef je al niet meer binnen te komen de prof hulp is dan aanwezig en je zal dan in de weg lopen...

Weer een andere hv'er zegt: weer wat anders...

Wat moet ik nou doen?
In dit geval ben ik er op af gegaan en heb ik mijn hulp aangeboden, dit werd afgedaan met dat er al genoeg mensen waren.
(2x pol en 2x ambu)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #43 Gepost op: 30 november 2012, 20:27:52
Wat moet ik nou doen?
In dit geval ben ik er op af gegaan en heb ik mijn hulp aangeboden, dit werd afgedaan met dat er al genoeg mensen waren.
(2x pol en 2x ambu)

ter kennisgeving aannemen en vertrekken
zo doe ik dat
heb al meerdere oproepen gehad , soms was ik 1e/2e
en soms was er al genoeg aanwezig, dat werd me dan ook verteld
omdraaien en naar huis gaan
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #44 Gepost op: 30 november 2012, 21:10:58
Uiteindelijk is het eerste ambulanceteam verantwoordelijk en heeft die de leiding over de reanimatie. Door hen wordt beslist welke hulp er (extra) nodig is en niet door derden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #45 Gepost op: 1 december 2012, 08:44:18
Wat al eerder aangegeven is: wat wil je nu precies met dit topic bereiken? Jouw gelijk, excuses?


Jouw citaat:

conclusie: de mentaliteit van tegenwoordig...

...zegt mij genoeg over jouw mentaliteit en attitude.
Tijdens een reanimatie ben ik soms ook directief, soms misschien wel bot, naar eigen en collega hulpverleners.
Na jouw bijdragen op dit forum doorgelezen te hebben o.a. : rijdend met amber-signalering in jouw auto, ben je voor mij weer zo'n doorgeslagen EHBO-er...
Te enthousiaste/ opdringerige AED-ers stuur ik namelijk zelf ook weg. Bijvoorbeeld na twee minuten masseren: "ik kan nog wel even doormasseren hoor...."

Misschien vind je dit niet leuk om te lezen, maar je vroeg onze meningen: bij deze.
Never underestimate the power of stupid people


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 1 december 2012, 10:10:58
ja fijn, laten we het maar meteen in  de klachtensfeer trekken, altijd leuk zulke zaken... :-\
Goedwillende vrijwilligers zijn altijd handig/nodig bij reanimatie maar bij AED alerts zou het wel handiger zijn om gebruik te maken van extra getrainde AED vrijwilligers die vooraf geselecteerd zijn en opgeroepen worden dmv piepersysteem. Hierdoor wordt de kans vergroot dat er burgerhulpverleners arriveren die geschoold zijn in samenwerking met andere disciplines. Deze AEDvrijwilligers krijgen ook aangeleerd wat de verwachtingen zijn van de ambulancezorgverleners en andere professionals op de reanimatielocatie. Onder andere heldere afspraken mbt inzet, verwachtingen en samenwerking, de do's en dont's.
Het beschreven geval is duidelijk een don't. Niet doen dus en ook niet erover klagen op internet, helpt namelijk weinig en is niet de juiste manier.
Tja, waarom zou je geen klacht indienen als een hulpverlener buiten zijn boekje gaat?
Dit is vaak enkel de enige oplossing om bepaalde zaken uitgepraat te krijgen. ::)

Het vervolg van jouw bericht maakt duidelijk dat je geen hoge pet op hebt over projecten zoals hartslagnu. Jammer, want de door jou aangedragen oplossing zal ook geen hoge ogen gooien, ook dan ben je afhankelijk van wie er beschikbaar is.
Dit soort projecten zorgt ervoor dat er in ieder geval mensen komen die wat kunnen betekenen.


Saanniee

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 3 december 2012, 14:56:47
Ik heb net met veel belangstelling deze topic gelezen.

Wat ik er ook een beetje uit opmaak, is dat je misschien wat teleurgesteld bent dat je niet hebt kunnen volgen hoe zo'n reanimatie procedure in zijn werk gaat.
En dat je voor je ervaring ook graag hulp had willen bieden. Omdat je dan een sms'je krijgt over een reanimatie en dat je er eigenlijk met wat spanning op af gaat. Ik krijg dan vaak toch al wel wat gezonde spanning. En als het dan blijkt voor een 1ste keer dat je hulp niet gewenst is, je teleurgesteld bent.
Maar ja dat hoort er allemaal bij in de hulpverlening.
En misschien kan het ook zijn dat je toen op dat moment het verkeerd hebt geïnterpreteerd. Dat de agent het helemaal niet heeft gezegd of heeft bedoeld.

En als de agent het wel zo heeft gezegd, dat is het enigszins wel te begrijpen als je net gereanimeerd hebt. Wie weet ben je inderdaad wel de zoveelste die hij weg heeft moeten sturen. En na een reanimatie zit je vol met adrenaline en de één heeft dat sneller onder controle of kan er beter mee omgaan dan een ander persoon.

Zelfs zou ik in zo'n situatie ook gelijk vetrekken als ik weet dat ze geen hulp kunnen gebruiken. Ik weet namelijk dat ze niet van "pottenkijkers" houden ook al kan je dan een hulpverlener zijn.


jeroenSAR

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
    • Brandweer Nederhorst
Reactie #48 Gepost op: 3 december 2012, 15:49:21
@thetwin84 Je vergeet iets heel belangrijks. Je hebt blijkbaar geen ervaring met een reanimatie op een levend persoon alleen op een pop. Hulpverleners zijn mensen. Ik ga het nu dan ook over mensen hebben.
Hoe reageerd een mens bij reanimatie. dat gaat als volgt je krijgt een melding van reanimatie je hart gaat iets sneller kloppen en adrenaline begint te stromen. Agent samen met collega is waarschijnlijk als eerst ter plaatsen en beginnen reanimatie. vanaf dat moment gaat je verstand op nul doen wat je geleerd hebt en je doet je werk. nadat je word afgelost door ambu personeel stap je achteruit en word je geconfronteerd met de waarheid je ziet het persoon liggen op de grond ziet de borstkast in gedrukt worden mensen hard bezig om die persoon te redden. dan slaat de realiteit toe. dat is lastig. en iedereen gaat daar anders mee om (Ligt aan hoe heb je geslapen, welke ellende heb je die dag al gehad en hoe zit je lichamelijk op dat moment in elkaar. daarom zeg ik het zijn allemaal mensen) Je komt terug bij je collega en jij staat daar beetje te koekeloeren (misschien niet opzettelijk maar komt misschien wel zo over) naar de persoon in kwestie waar ze alles op alles zetten om die weer op de wereld te krijgen. op dat moment zegt de een agent opzouten en doorlopen. Dat is niet persoonlijk dat is een reactie. hopelijk begrijp je het een beetje. Neem het advies aan van de andere mensen hier op het forum ben je niet nodig, ga weg.

P.S. volgende keer als je een sms gelijk gaan of niet gaan.

Doe wat met de adviezen van de mensen op het forum. Je tijd komt nog wel dat je een keer een goede daad mag verrichten maar wacht die rustig af en geen haastige beslissingen nemen. Want zoals je het nu allemaal beschrijft ben je nog niet echt iemand die weet wat er rond gaat in het hoofd van een hulpverlener.


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #49 Gepost op: 3 december 2012, 18:41:43
Aan de ene kant: Ik kan me de reactie van de agent wel voorstellen, vol met adrenaline. Ik weet niet hoe ik zelf zou reageren na een dergelijk ingrijpend optreden (heb zelf ook, gelukkig, alleen nog maar op de pop gereanimeerd).

Aan de andere kant denk ik dat een agent professionele hulpverlener in deze situatie wel moet proberen, ik herhaal, probéren, aan iemand die geheel vrijwillig de moeite neemt, om op een alert af te gaan en wiens hulp niet gewenst/nodig is, dat op een enigszins normale manier duidelijk te maken. Anders zou een burgerhulpverlener, als dit twee, drie keer is voorgekomen bij de volgende keer wel eens kunnen denken: "Bekijk het maar, ik ga niet, want ik word toch alleen maar afgeblaft als mijn hulp niet nodig is". En dat is nu juist wat we niet willen bereiken met dergelijke alerts.