Springkussen is bottenbreker

Auteur Topic: Springkussen is bottenbreker  (gelezen 5556 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Gepost op: 28 november 2012, 09:32:01
Springkussen is bottenbreker 15-voudige toename ongelukken

Kinderartsen in de VS spreken al van een epidemie: elfduizend kinderen per jaar belanden daar in het ziekenhuis vanwege hun capriolen op een springkussen.

Slaakten de kinderartsen net een zucht van verlichting omdat de thuistrampoline over z’n hoogtepunt heen lijkt, hebben ze er weer een kopzorg bij: de epidemie van ongelukken op springkussens. Momenteel wordt iedere vijfenveertig minuten een kind naar de spoedeisende hulp gebracht dat in een springkussen flink gewond geraakt is, in totaal ruim elfduizend kinderen per jaar. Drieduizend daarvan liepen een botbreuk op.

Dit zijn weliswaar cijfers uit de VS, deze week gepubliceerd in het vakblad Pediatrics. De stichting Consument en Veiligheid heeft voor de periode 2002-2006 onderzocht hoeveel kinderen in Nederland vanuit welke speeltoestellen naar de Eerste Hulp moesten. Het springkussen kwam toen nog met twaalfhonderd ongevallen op plaats vier, achter klimrek, glijbaan en schommel. Maar in de VS is juist het aantal ongevallen met springkussens tussen 2008 en 2010 verdubbeld. De trend in Nederland zal wel dezelfde kant op gaan, want ook wij bestellen de laatste jaren voor het minste of geringste een springkussen. Doorgaans stormen kinderen van alle leeftijden op de attractie af en raakt die te vol. En een dertienjarige ADHD-er die verwoed salto’s probeert te maken, heeft weinig oog voor de vierjarige hummel binnen het bereik van zijn wild rondzwaaiende ledematen.

Omdat relatief veel ongelukken op springkussens het gevolg zijn van onderling contact, pleiten de onderzoekers van het Center for Injury Prevention voor maar één kind tegelijk op het springkussen. Op z’n minst, vinden ze, moet een volwassene er op toezien dat alleen kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd en grootte tegelijkertijd het springkussen op gaan.

Pediatric Inflatable Bouncer–Related Injuries in the United States, 1990–2010, M. Thompson, e.a., Pediatrics, december 2012
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2012/nov/Springkussen-is-bottenbreker.html

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #1 Gepost op: 29 november 2012, 17:51:26
Dacht als eerste reactie: die dingen bestaan toch al lang, hoe kan dat dan nu een nieuw probleem zijn???

Maar toen bedacht ik me dat ik in steeds meer winkels kleine springkussens voor thuisgebruik in de aanbieding zie. Dat verklaart misschien een hoop....
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 1 december 2012, 20:07:20
Dacht als eerste reactie: die dingen bestaan toch al lang, hoe kan dat dan nu een nieuw probleem zijn???

Maar toen bedacht ik me dat ik in steeds meer winkels kleine springkussens voor thuisgebruik in de aanbieding zie. Dat verklaart misschien een hoop....

Hoeveel mensen wonen er in de US ?     313.847.465
Hoeveel mensen wonen er in de NL ?      16.730.632

Het komt er op neer dat 1 kind met botbreuken, door springkussens. per dag

Saanniee

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 3 december 2012, 14:31:18

Mijn eerste reactie was inderdaad ook, hoe kan dat nu zo ineens. Ze bestaan al erg lang. Maar inderdaad wat je zegt, er komen ook in speelgoedzaken en tuincentrums steeds meer springkussen in de schappen voor particulier gebruik. En vaak gaan de kinderen er in spelen en wordt er niet altijd goed op gelet of onjuist gebruikt.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #4 Gepost op: 4 december 2012, 14:10:23
Tsja, ik keek er echt van op. Ik kan ze nu op elke hoek van de straat bijna kopen. Bij de speelhoedwinkel, de bouwmarkt, de tuinwinkel etc.

Kijk, het zijn natuurlijk leuke dingen en als je de ruimte hebt...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Saanniee

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 december 2012, 12:52:50
Tsja, ik keek er echt van op. Ik kan ze nu op elke hoek van de straat bijna kopen. Bij de speelhoedwinkel, de bouwmarkt, de tuinwinkel etc.

Kijk, het zijn natuurlijk leuke dingen en als je de ruimte hebt...

Ja het zijn leuke dingen als je de ruimte hebt. Maar dan vind ik wel dat de ouders de verantwoordelijkheid moeten nemen en er voor zorgen dat er iemand bij blijft om op de kinderen te letten. En denk niet dat, dat altijd gebeurd. En daardoor gebeuren vaak de meeste ongelukken.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 8 december 2012, 00:29:02
Ja het zijn leuke dingen als je de ruimte hebt. Maar dan vind ik wel dat de ouders de verantwoordelijkheid moeten nemen en er voor zorgen dat er iemand bij blijft om op de kinderen te letten. En denk niet dat, dat altijd gebeurd. En daardoor gebeuren vaak de meeste ongelukken.

kinderen moeten met vallen en opstaan leren, vanuit een veilige omgeving, hoe met "gevaarlijke"  situaties om te gaan.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 8 december 2012, 11:53:31
Even advocaat van de duivel spelen: maar zijn er ook echt "netto" meer kinderen met botbreuken, of zitten ze nu meer op springkussens en minder op trampolines, skateboards, uit bomen vallen en andere bottenbrekers omdat ze immers een springkussen hebben. Met andere woorden: zijn het extra breuken of vervangende van oude bronnen die er al jaren zijn en nu wat minder populair worden.

Dat is natuurlijk wel een voordeel van kinderen de hele dag binnen achter de computer houden, iets breken zullen ze minder snel.

Saanniee

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 8 december 2012, 17:12:41
Ja, of het nu inderdaad netto meer breuken zijn. Geen idee. Dat staat er niet bij.
Maar daar heb je inderdaad wel gelijk in.

Tja, en of het nou goed is om alle kinderen binnen te laten houden ;). Denk het niet.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #9 Gepost op: 8 december 2012, 19:48:04
Inderdaad moeten we niet te bang zijn, ook met een botbreuk worden ze groot!
Stond pas een leuk artikel over in de quest, dat kinderen minder weerbaar zijn omdat ze teveel beschermd worden.

Het probleem zal inderdaad verschuiven. Wie staat er nog op, hoe heet zo'n ding, lolobal geloof ik, te springen???