Grensoverschrijdende hulpverlening.

Auteur Topic: Grensoverschrijdende hulpverlening.  (gelezen 2985 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kaderinstructeur

  • Gast
Gepost op: 23 maart 2005, 12:50:28
Ik heb even een vraag.
Je krijgt een aanvraag binnen voor hulpverlening bij een evenement. Maar dit evenement wordt gehouden in een andere gemeente waar ook een andere rodekruisafdeling zit. Stuur je de aanvrager door naar die andere afdeling, neem je contact op met die andere afdeling of neem je het evenement aan zonder de andere afdeling op de hoogte te brengen?




GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2005, 18:36:36
Ik zal wel in overleg gaan met die andere afdeling...
dan weten zij ook wat er gaande is in ''hun gebied''
en kan je met overleg kijken wie de inzet zal draaien.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2005, 18:42:07
Als het ook van de EHBO mag zijn: wij doen evenementen in andere gemeenten waar ook Rode Kruis of EHBO verneigingen zijn. Als er een nieuw evenement wordt aangekondigd verwijs ik ze meestal door naar een andere vereniging.
Waarom we sommige evenementen wel doen in andere gemeenten is door allerlei zo gegroeide connecties. Nou, sport ik ergens en houden zij een wedstrijd, dan is het vrij logisch als ze mij vragen (als ik wil) EHBO te verlenen en ik vraag dus weer leden van 'mijn' EHBO vereniging mee te helpen.

Christian


Kaderinstructeur

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2005, 11:55:31
Misschien zie ik het verkeerd, maar verbeter me maar dan.
Ik denk dat het voor EHBO verenigingen anders ligt.
Het Rode Kruis is een landelijke organisatie met verschillende afdelingen. Net als een Gamma bouwmarkt die in heel Nederland dezelfde producten en prijzen hanteerd. Het zou raar zijn als de Gamma in Almere heel andere prijzen en producten zou hebben als de Gamma in Lelystad. Voor een EHBO vereniging is dat iets anders, die zie ik meer als de plaatselijke bouwmarkten die zelfstandig opereren.

Ik heb even de bouwmarkt als voorbeeld genomen maar het kan in iedere andere bedrijfstak worden gelezen. Tja en toevallig de Gamma, had ook Praxis, Hubo,  of welke landelijke bouwmarkt dan ook.

Ik weet wel dat de meeste EHBO verenigingen zijn aangesloten bij een federatie die landelijk is, maar dit is meer voor het keurmerk. Net als autobedrijven een bovag keurmerk draagt.

Als ik nu helemaal misdenk hoor ik het wel.


sigmash

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2005, 19:33:56
Ik sluit me volledig aan bij de wijze raad van Gerrie, altijd contact opnemen met de plaatselijke NRK-afdeling aldaar. Jij kunt niet zomaar in hun achtertuin gaan spelen! als je daar iemand mee op zijn tenen trapt kan dat jaren kwaatbloed zetten tussen 2 afdelingen.  

Wat een lokale EHBO-vereniging betreft, vindt ik je bouwmarkt keten verhaal wel een goede... de klant vraagt hulp aan het Rode Kruis niet aan de EHBO-vereniging. Maar ook hier geldt: doe eens gek en maak eens vrienden door hen wel op de hoogte te stellen. Hangt er maar helemaal vanaf wat voor EHBO-verening daar zit, ik ken er wiens leden dat papiertje geldig willen houden voor werk of prive en totaal niet zijn geinteresseerd in het draaien van hulpverleningen, maar ik ken er ook die zeer proffesionele evenementen hulpverleningen doen waar (sommige) NRK-afdelingen nog wat van kunnen leren.

m.v.g.

Robin


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2005, 21:08:28
yep


Kaderinstructeur

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2005, 12:20:40
Ik twijfel ook zeker niet aan het kunnen van een EHBO vereniging. Samenwerken met EHBO verenigingen en Rode Kruis geniet ook mijn voorkeur. Je kunt nog wat vanelkaar leren. Maar dat was de vraagstelling niet.
Met de vraag doelde ik meer op het feit dat van een landelijke organisatie verschillende afdelingen bij elkaar in de achtertuin gaan werken zonder elkaar op de hoogte te brengen.
Dit lijkt me niet goed.
Het kan wel zo zijn dat de organisatie een andere afdeling vraagt omdat daar toevallig een bekende of zo bij zit die hij er graag bij wil hebben als EHBOer.
Ook kan het zijn dat ze met de afdelingen waar het evenement plaatsvind slechte ervaringen hebben. Dan moet je ze toch de kans geven om wat anders te proberen. Maar inderdaad wel met een beetje onderling overleg.


sigmash

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 5 april 2005, 22:11:37
Ik had al zo'n vermoeden dat het betrekking had op NRK afdelingen onderling, maar ik betrok de EHBOvereniging er bewust bij omdat er veel oud-zeer zit tussen NRK en EHBO. Dat vindt ik jammer want dat maakt een gelegenheid tot leuke samenwerking bijvoorbaat onmogelijk.

Die voorbeelden van 2 NRK afdelingen met bekenden of onvrede over de kwaliteit zijn terrecht, maar vergeet het argument financieen niet ! Pas ervoor op dat jullie niet door een evenementen-organisatie tegen elkaar worden uitgespeeld. Om terug te gaan naar dat voorbeeld van de Gamma: die concureren niet met elkaar want de prijs is ook in elke plaats gelijk. Dus overleg met die buur-afdeling is nodig.

Ik ken een Rode Kruis afdeling die door een EHBO-vereniging van een evenement is weg-geconcurreerd. Kan, dat is niet leuk maar wel vrije markt. maar ook 2 NRK afdelingen die dat onderling hebben gedaan. Dat is inmiddels jaren geleden, maar nog steeds zoals we dat op zijn Limburgs zeggen: "schjeive gezichte"


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #8 Gepost op: 7 april 2005, 23:43:04
Ik denk dat als organisaties van het Rode Kruis of een andere verenging naar ons toekomt, is dat niet om de prijs! Goeie berichten over de kwaliteit van een vereniging is veel belangrijker dan lage prijzen. Ik weet ook wel dat er organisaties zo goedkoop mogelijk willen werken, maar ja, kwaliteit is net even belangrijker, vind ik.

Christian


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #9 Gepost op: 9 april 2005, 13:57:27
Maar wellicht denkt de evenementenorganisator daar anders over....